Siden august 2023 har regeringens Trivselskommission arbejdet
på bud på, hvad der skal til på tværs af skolevæsnet, fritidslivet,
sundhedsplejen og hjemmet for at forbedre børn og unges trivsel.
Nu har den 14 personer store kommission løftet sløret for, hvilke
svar den er kommet frem til. I alt er det blevet til 35 anbefalinger.
Grundlæggende mener Trivselskommissionen, at der er behov for
en ny måde at tale om trivsel på. Ifølge kommissionen indebærer det, at alle
skal gøre sig mere umage med at nuancere sproget, når de taler om trivsel
og mistrivsel, ”så det ikke bliver et enten/eller”.
Kommissionen mener,
at især forskere og medier har et særligt ansvar for at være præcise i deres sprogbrug,
når der fx offentliggøres undersøgelser om trivsel og mistrivsel.
Kommissionen vil desuden gerne have
nedsat en ekspertgruppe, der skal undersøge årsagerne til, at flere børn og
unge får diagnoser, og hvad det har af konsekvenser for den enkelte. Kommissionen
nævner også, at den er blevet bekendt med ”en ny og uhensigtsmæssig tendens” til selvdiagnosticering blandt de unge. Den
tendens bør også undersøges, mener kommissionen.
Diagnoser skal have mindre betydning for støtte
Der er også brug for, at diagnoser får mindre betydning
for tildelingen af støtte i skolen. Det skal ske ved, at kommunerne får en ”mere
behovs- og kontekstorienteret tilgang” til indsatser og støtte i skolen.
”Dette skal ske ved,
at barnet eller den unges konkrete behov og funktionsniveau beskrives mhp. at
forstå mistrivslen og udfordringerne i kontekst og at tilrettelægge støtte og
indsatser herefter”, skriver kommissionen.
De udskældte nationale
trivselsmålinger skal også revideres, mener kommissionen. Spørgsmålene i målingerne skal ændres, så trivslen vil blive afdækket ”i et bredere
perspektiv end blot skoletrivsel”, og så skal de først indføres fra 4. klasse i
stedet for fra børnehaveklassen.
Og så mener kommissionen, at målingerne skal
have et helt nyt navn, uden den dog selv har et bud på det nye navn. Men navnet
bør gøre det tydeligere, ”at målingerne
har et særligt fokus på konteksten og ikke det enkelte barn”, skriver
kommissionen.
En stribe udvalgte anbefalinger fra kommissionen
• Alle skal gøre sig umage med at nuancere sproget om
trivsel og mistrivsel
• Ekspertgruppe om konsekvenserne af det stigende antal
diagnoser på børne- og ungeområdet
• Børn og unges behov i centrum for indsatser og støtte i
skolen
• Revidering af de nationale trivselsmålinger
• Nyt navn til trivselsmålingerne
• Reduktion af antallet af trivselsmålinger
• Udskyd børns smartphonedebut, til de er fyldt 13 år
• Voksne skal gå foran som det gode eksempel
• Grundskoler skal gøres smartphonefrie – også i SFO og
fritidshjem
• Børn og unge skal klædes på til at anvende digitale
teknologier
• Firewalls i alle grundskoler, på efterskoler, FGU og
ungdomsuddannelser
• Karakterdannelse skal eksplicit adresseres i
formålsparagraffen i folkeskoleloven
• Karakterdannelse som en del af lærer- og
pædagoguddannelserne
• Mindske økonomiske barrierer for et efterskoleophold
• Mindske kulturelle barrierer for et efterskoleophold
• Flere forældre og unge bør vælge efterskoler til
• Undervisning på skoler og kommunale ungdomsskoler med
henblik på, at unge får et fritidsjob
• Brug de lokale valgfag til blandt andet at undervise i
frivillighed
• Fokus på at bruge den obligatoriske erhvervspraktik i
frivillige foreninger og organisationer
• Fremme børn og unges læseglæde via kommunale
bibliotekstilbud
• En tidssvarende pædagogisk praksis i dagtilbud,
grundskoler og på ungdomsuddannelser
• Et stærkere almenområde, der understøtter bedre trivsel
for flere
• Ændring af karakterskalaen
• Justering af prøvetrykket i folkeskolen
• Alkoholfri studiestart på ungdomsuddannelser, FGU og
videregående uddannelser
• Alkoholpolitik på efterskoler, ungdomsuddannelser, FGU og
videregående uddannelser
• Forældreaftaler om indtag af alkohol og brug af tobak og
nikotinprodukter
Læs trivselskommissionens rapport her.
Mobilerne skal væk ved lov
Det bør også være helt slut med mobiler i skolen. Og det bør indføres
ved lov.
Kommissionen ser gerne, at alle grundskoler bliver smartphonefrie,
og det skal også indbefatte smartwatches og private tablets. Netop det forslag, har
undervisningsministeren allerede på forhånd ytret opbakning til.
Kommissionen har også en holdning til, hvornår børn bør få deres første smartphone eller tablet. Det bør ikke ske, før de er fyldt 13 år, lyder anbefalingen.
Forældre skal stille tydligere krav
Generelt har kommissionen en række anbefalinger, der går på
forældrerollen. For Trivselskommissionen oplever, at det moderne forældreskab
er karakteriseret ved overbeskyttelse, monitorering, forhandling og
individfokus.
Det mener kommissionen er medvirkende til nogle af tidens trivselsudfordringer, da det "risikerer at medføre et svækket blik for de fællesskaber, ens barn er en del af", skriver kommissionen.
Konkret har kommissionen syv anbefalinger til forældrerollen:
- Stil alderssvarende og kærlige krav til dit barn, og vær tydelig om rammer og værdier.
- Begræns overvågningen af dit barn – børn kan langt mere, end vi tror.
- Hav tillid til, at dit barn i takt med sin udvikling selv vil kunne overvinde mange udfordringer og håndtere konflikter på dets vej.
- Inddrag og lyt til dit barn ud fra dets alder og forudsætninger – husk dog, at inddragelsen ikke må ske på bekostning af kærlige krav og tydelighed.
- Lær og vis dit barn, hvordan alle – voksne som børn og unge – skal have blik for og tage ansvar for andre mennesker og de fællesskaber, som vi indgår i.
- Hav fokus på selvregulering, vedholdenhed, tro på egne evner og ansvarsfølelse i opdragelsen – og lær dit barn, at det vil opleve perioder med nedtrykthed, uden at det er hverken farligt eller sygeligt.
- Husk, at du kender dit eget barn bedst, sænk skuldrene, og vid, at der ikke findes en perfekt forælder, og at kærlighed, nærvær og omsorg er det vigtigste, du kan give dit barn, for at det trives.
Karakterdannelse bør være dansk svar på en vestlig udfordring
Som Folkeskolen beskrev i går, mener kommissionen også, at der
er brug for at styrke børn og unges karakterdannelse i skolen.
Kommissionen
mener, at mens der de senere år har været et stort fokus på elevernes læring og trivsel, har der ikke været fokus nok på at støtte udviklingen af de unges ”karakteregenskaber
og dannelse”.
Kommissionen skriver, at den ser "karakterdannelse som en del af et dansk svar på en vestlig udfordring med trivselsudfordringer".
Derfor er der brug for, at børn og unge i højere grad
understøttes til at udvikle ”egen karakter i form af selvregulering, vedholdenhed,
tro på egne evner, relationskompetencer og ansvarsfølelse”, lyder det fra kommissionen.
Konkret ser kommissionen gerne, at karakterdannelse skrives ind i folkeskolens formålsparagraf, og at læreruddannelsen også skal til at have fokus på karakterdannelse.
Foreslår millionbeløb til at styrke trivslen
Der er generelt ikke meget fokus på, at der er behov for at
tilføre flere penge til folkeskolen i kommissionens anbefalinger.
Men
kommissionen skriver dog, at der bør afsættes midler til folkeskolen, ”så almenområdet
kan skabe bedre trivsel for flere”.
Kommissionen skriver, at der både er brug for varige midler
og en 4-årig omstillingspulje, der skal bidrage til ”en fortsat mere
tidssvarende pædagogisk praksis i folkeskolen”.
Det fremgår ikke tydeligt, hvor mange penge kommissionen
mener, at der specifikt bør tildeles folkeskolen. Dog fremgår det af en økonomitabel
i kommissionens rapport, at anbefalingen går på at afsætte et beløb på over
300 millioner om året de næste fire år. Beløbet skal dog både gå til at styrke folkeskolen og dagtilbuddene. Efter de fire år sænkes det varige beløb til 236 millioner.
Kommissionen peger også på, hvor nogle af de nye penge
skal komme fra. Her er det bemærkelsesværdigt, at kommissionen foreslår at droppe
det nye og lavere klasseloft i børnehaveklassen til og med 2. klasse.
I sommer var det for første gang kun tilladt at putte 26
elever ind i de nye børnehaveklasser i stedet for 28. Men det loft bør igen
hæves, foreslår kommissionen.
Trivselskommisionens medlemmer
• Rasmus Meyer (formand), forstander, Krogerup Højskole
• Andreas Rasch Christensen, forskningschef, VIA University College
• Christine Ravn Lund, forkvinde, Dansk Ungdoms Fællesråd
• Hanne Kirk, programleder, COOP Crew
• Karin Ingemann, udviklingschef, Danmarks Idrætsforbund
• Khalil Abdeddaim, playmaker (frivillig træner), GAME
• Lene Tanggaard, rektor, Designskolen Kolding, professor, Aalborg Universitet
• Marie Holt Hermansen, forhenværende formand, Danske Skoleelever
• Mie Oehlenschläger, uafhængig tech- og policyrådgiver
• Simon Calmar Andersen, chef, TrygFondens Børneforskningscenter, professor, Aarhus Universitet
• Vibeke Jenny Koushede, dekan, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet