Timerne på holdet for højtbegavede børn begynder altid med en samarbejdsøvelseFoto: Thomas Arnbo
To-timers hold for højtbegavede: ”Her forstår de andre mine ideer”
En af de ting, man kan se gør en forskel for højtbegavede elever, er, hvis man sætter dem sammen i hold på tværs af klasserne nogle timer om ugen. Det gør de på Humlebæk Skole. Undervisningen består af tværfaglige, kreative projekter og øvelser i at samarbejde og projektstyre en boblende hjerne.
Her bliver tingene som regel kun sagt én gang. Tempoet er højt. Og der
er kontant afregning fra eleverne, hvis det alligevel ikke er højt nok. De 12
elever, som mødes to timer om ugen i SFO’ens morgenåbningsrum på Humlebæk Skole
med lærerne Stine Tell og Line Hougaard lytter opmærksomst til beskeder om,
hvad der skal ske. Men hvis en besked bliver uddybet efter, den er forstået,
begynder fødderne at bevæge sig, numserne drejer på stolene, og der bliver
doodlet på papiret. Alle i rummet ved, at tiden er dyrebar, og det er tydeligt,
at eleverne nyder for en gangs skyld at få lov til at stå på tæer.
Eleverne kommer fra 4. og 5. årgang og er vurderet til at være højtbegavede i samarbejde med klassernes lærerteam ved hjælp af screening med tjeklister, skemaer og opgaver. Undervisningen står de to lærere Stine Tell og Line Hougaard for. De er i gang med et toårigt pilotprojekt
med hjælp fra konsulent Rikke Christensen, hvor de arbejder med at gøre noget
ekstra for skolens højtbegavede elever.
”Det er et trivselsfremmende projekt, og for mig er der
ingen tvivl om, at det her inklusion. Det er bare nogle andre elever, end man
normalt mener, når man taler om inklusion”, forklarer Stine Tell.
Samarbejdsøvelser hjælper eleverne
De arbejder i åbne projekter, og i øjeblikket er i de i gang
med temaet ’fremtiden’. Men hver undervisningsgang begynder altid med en
samarbejdsøvelse, for det er noget af det, de to lærere ved, at de her elever
ofte har svært ved.
Annonce:
”Sidste gang havde vi lavet bombekortet. I dag er det
jer, der skal skabe kortet og lade de andre finde vejen igennem”, forklarer
Line Hougaard.
”Må man lave to veje”, spørger en af pigerne. Da hun får
nej, er hun straks klar med en anden variation: ”Må man lave blindgyder?”, og
det får hun lov til. Eleverne finder hver sit hjørne, tegner deres hemmelige
kort – den første er færdig på 30 sekunder - og de løber op i gymnastiksalen.
Her har lærerne sat tape på gulvet, så det danner den samme
firkant med 25 felter, som eleverne har tegnet kort i på deres papirer. En af
drengene reagerer prompte på, hvad han mener er for mange felter. Stine Tell
forstår ham, og forklarer, at den ekstra række, der bliver dannet af gulvets
formalede linjer, ikke tæller med. Tre af kammeraterne nikker beroliget, og så
går øvelsen i gang.
En for en får de lov at stå foran firkanten og sige ja og
nej, når kammeraterne forsøger at komme igennem den usynlige labyrint på
gulvet. Da lyset fra vinduerne blænder, ændrer Line Hougaard startfeltet, og det
accepterer alle uden at have problemer med at drejeS deres indre kort.
Nogle er stille og koncentrerede, og man kan næsten se
kortet tegne sig i deres hjerner. De er klar til at guide mindre koncentrerede
kammerater igennem. Så snart kortet er gennemskuet af én, går de andre hurtigt
igennem. Bortset fra de to, som i samme øjeblik det bliver for nemt, begynder
at fjolle og slappe af, og derfor laver fejl efter fejl, indtil resten af
gruppen bliver irriteret. En enkelt skal lige tjekke til sidst, om ikke der er
en anden vej gennem labyrinten.
Her bidrager alle til gruppearbejdet
Hverken Ella eller Caroline havde regnet med, at de skulle
med på high performance-holdet.
”Der er jo mange, som jeg synes er meget klogere end mig.
Særligt til matematik. Og jeg regnede ikke med, at jeg ville komme med, når jeg
er ikke god til matematik. Jeg er mere god til engelsk og at stave”, forklarer
Ella.
Annonce:
”Det er det samme med mig, jeg er også meget bedre til
stavefagene”, siger Caroline. De to piger kommer fra hver sin klasse og havde
ikke noget med hinanden at gøre tidligere, men de kan godt lide at arbejde
sammen her. I det hele taget, kan de virkelig godt lide undervisningen på
holdet.
”Det er meget sjovere, fordi vi får lov til at arbejde
selvstændigt”, siger Ella. Og Caroline nyder, at grupperne fungerer anderledes.
”Når man skal arbejde sammen i de almindelige timer, så forventer de andre, at
man skal lave det hele. Her bidrager alle og det er meget mere udfordrende, det
vi laver”, fortæller hun.
Tilbage i morgenåbningsrummet forklarer Line Hougaard,
hvordan de skal arbejde med fremtidsprojektet. Nogle har allerede lavet
mindmaps, andre skal først i gang. Hun hænger store plancher op på væggene, der
forklarer, hvad de skal have ud af projektet.
”I skal sætte jer et mål hver – det kan være at skrive en
historie eller bygge en model eller lave et oplæg – og I skal have et formål.
Jeres projekt skal munde ud i en præsentation og succeskriteriet er, at I
overholder tidsplanen”.
Annonce:
Eleverne følger opmærksomt med, et par drenge hvisker sammen
om de kan få presset deres ide ind i de rammer, de har fået.
”I får et lille fif, som vi har fået af vores underviser
Rikke. Det handler om at tænke baglæns. Så i stedet for at tænke på, hvad I
skal gøre som det første, skal I overveje, hvad der skal ske lige før I er
færdige – og lige før det, og lige før det”, siger Stine Tell.
Flere ideer end man selv kan rumme
Eleverne bliver sluppet løs til at arbejde med deres egne
projekter. Enkelte vælger at arbejde sammen, men en vigtig pointe med projektet
er, at de skal kunne tage det med tilbage i deres klasser og arbejde videre på
det, når de er færdige med det fælles.
”Det handler både om at give eleverne noget, der kan
udfordre dem, med tilbage, men også om at hjælpe vores kolleger, så de ikke
behøver at finde på ekstraopgaver til alle timer”, fortæller Stine Tell.
Det er noget, Erik fra 5. klasse sætter pris på. Han er
nemlig vant til ikke at have noget at lave, når han er færdig med opgaverne i
timerne. Han vidste godt, at han er højtbegavet, for hans mor er psykolog og
arbejder med børn og unge.
”Jeg er vant til, at jeg får nogle andre ideer end de andre,
og jeg har svært ved at forklare dem til de andre i klassen. Så kan jeg enten
prøve at få de voksne til at forstå dem, eller jeg kan gå med på de andres
ideer. Her forstår de andre hurtigt, og det er ret fedt at opleve”.
I slutningen af timen får eleverne mulighed for at fortælle,
hvilke projekter de tænker at arbejde med. En vil arbejde med transport i
fremtiden, en vil bruge magneter i biler for at gøre dem flyvende. En vil lave
en faktabog om fremtiden, hvor han selv skal finde på alle fakta. En vil
arbejde med fremtidens våben og taktik, en vil lave flyvende skibe, en vil
arbejde med, hvordan byerne vil se ud, og en med hvordan klimaforandringer vil
påvirke mennesker om 15-20 år.
”Helt basalt må man bare affinde sig med som lærer, at man
nogle gange kommer til kort i sin viden, når man arbejder med de her børn”,
forklarer Line Hougaard.
”Men det vigtige er, at man ikke affejer deres vilde ideer,
men er nysgerrig og hjælper dem til at strukturere og planlægge. Ellers kommer
de aldrig i mål, for der kommer nye ideer til, hurtigere end de selv kan følge med”,
smiler Stine Tell.