”Når jeg ser de tal, tænker jeg, at vi skal finde en balance,
hvor jeg håber, at vi kan tale om problemerne og få svesken på disken, uden at
vi får talt folkeskolen fuldstændigt ned under gulvbrædderne”.
Sådan lyder
reaktionen fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) på den måling, Folkeskolen offentliggjorde fredag, hvor den danske befolkning har en klar opfattelse af, at det er gået den forkerte vej med kvaliteten af
folkeskolen de seneste 10 år.
10 år efter lockout, lovindgreb og reform svarer 40 procent af danskerne, at de har en
oplevelse af, at kvaliteten i folkeskolen siden er blevet enten forværret eller
meget forværret. Og halvdelen oplever, at lærerjobbet i samme periode er blevet
enten mindre eller meget mindre attraktivt.
Det er de tal, der får Mattias
Tesfaye til at understrege, at der er brug for en bedre balance mellem ærligt
at kunne diskutere skolens udfordringer i offentligheden, men samtidig huske
også at fortælle, at ”der er masser, der fungerer i folkeskolen”.
”Vi politikere skal prøve hele tiden at sikre os, at det hele
altså ikke er en stor jammerdal, fordi jeg ser hele tiden masser af engagerede
lærere, og børn med smil, højt humør og masser af motivation til at lære”,
siger han og udpege ”kortuddannedes børns mulighed for at lære noget, og
at der bliver sikret tilstrækkelig specialpædagogisk støtte til de børn, der
har behov for det” som nogle af skolens største udfordringer.
Brugerne af folkeskolen er de absolut vigtigste
Undervisningsministeren understreger dog, at det absolut
vigtigste for ham er, at eleverne i folkeskolen er glade, og at deres forældre
er tilfredse med deres børns skole.
”Men hele befolkningens opbakning
til folkeskolen som institution er også vigtig”, tilføjer Mattias Tesfaye.
Har danskerne ret i, at kvaliteten er blevet
dårligere de seneste 10 år?
”Jeg hæfter mig ved, at alle os, der har børn i folkeskolen, er
ret glade for folkeskolen. 8 ud af 10 af os er glade for folkeskolen. Og når
man spørger eleverne, er der også en ret høj trivsel”.
”Men der er nogle faglige målsætninger, vi ikke har nået. Det
synes jeg er lidt utilfredsstillende. Blandt andet får hvert tredje barn af
ufaglærte forældre ikke mere uddannelse end folkeskolen – hvis de overhovedet
gennemfører den”, siger han.
Ministeren peger også på, at lærere,
skoleledere og politikerne er enige om, ”at undervisningen skal være mere
varieret og lidt mindre rigidt styret”.
”Det lykkes på mange skoler, men
der er stadig steder, hvor jeg ikke synes, at undervisningen er levende nok og
relaterer sig godt nok til børnenes hverdag. Vi kan jo se fra forskningen, at
så falder motivationen, og så begynder folk at kigge ud ad vinduet og måske lave
uro”.
Tesfaye: Skolen er et andet sted i dag
Mattias Tesfaye understreger flere gange, at han mener, at folkeskolen
er et andet sted i dag end for 10 år siden, fordi der nu ”er et langt stærkere
samarbejde om folkeskolen”.
”Jeg har selv oplevet i min start som minister, at der er et
fortroligt rum mellem Lærerforeningen, kommunerne, skolelederne, eleverne og
andre af skolens parter. Det er anderledes end sidst, jeg arbejdede
med uddannelsespolitik for 6-7 år siden. Og det er hele grundlaget for, at vi kan
styrke kvaliteten i folkeskolen”.
Han fortæller også, at han blev særligt glad, da han
tidligere på måneden læste Folkeskolens rundspørge blandt Danmarks
Lærerforenings lokale lærerkredse, som viste, at “Sammen om skolen” spreder sig ud over landet og omfatter nu
43 kommuner. Og i yderligere 31 kommuner er et lokalt sektorsamarbejde enten
tæt på at blive etableret eller på vej til at blive det.
”Det overraskede mig faktisk, og jeg tænkte: ’Det er der ikke
nogen, der har presset igennem’. Så det er opstået ud af et ægte ønske om at samarbejde
om vores børn i skolen”.
Meget er lykkedes de seneste år
Lærernes formand Gordon
Ørskov Madsen udtalte fredag, at han mener, at lockouten og det efterfølgende
lovindgreb, der fjernede lærernes
arbejdstidsregler og dermed gjorde det muligt for politikerne at vedtage en
reform med længere skoledage uden at ansætte flere lærere, har været skyld i,
at der er blevet spildt 8-10 års udvikling af skolen, ”fordi vi har forspildt
muligheden for at skabe samling om skolen”.
Har dit parti en del
af ansvaret for, at det er gået sådan?
”Vi har siddet i regering i omkring halvdelen af tiden, så vi
har et medansvar for alt, hvad der er lykkedes, men også alt hvad der mislykkedes”,
siger Mattias Tesfaye, inden han fokuserer på det positive.
”Jeg vil holde fast i, at meget er lykkedes de seneste år. Alt
kan naturligvis ikke måles op i penge, men hvis man ser på, hvad man brugte på
en elev i 2014, blev der brugt 82.000 pr. elev om året. Nu bruger vi 86.000 pr.
elev om året, når man renser tallene for inflation. Så vi bruger mere økonomi”.
Han peger desuden på forbedringerne af læreruddannelsen, der
træder i kraft til sommer, som tilfører flere undervisningstimer og mere
praktik.
”Alt det jeg godt kan lide. Det er virkelig positivt”, siger
Mattias Tesfaye og peger også på, at han oplever, at flere skoler arbejder
mere målrettet med at kvalificere elevernes valg af ungdomsuddannelse.
”Jeg møder desuden mange skoler, der ikke bare snakker om at
gøre skoledagen mere anvendelsesorienteret. De gør det, og de gør det på en måde, hvor der er
læring. Og det er særligt det, der er det svære. For det er ikke svært at få
børnene til at slå søm i et bræt, men hvad lærer man af det? Det kræver
didaktik”, siger han.
”Løber ind bag skrivebordet, før de har mødt børnene"
Og hvad så med danskernes syn på lærerjobbet, som
hele 52 procent
oplever at være blevet mindre attraktivt, og kun 10 procent har den modsatte
oplevelse.
Vi
taler jo om stigende lærermangel, så det er det vel ekstra problematisk, at så
mange ikke ser jobbet som attraktivt?
”Jeg er glad for, at der var en lille stigning på kvote 2-søgningen til
læreruddannelsen i år”, lægger ministeren ud, inden han fokuserer på et langt større billede end blot læreruddannelsen.
Det gør ministeren glad
Hvad er det bedste, der er sket i folkeskolen de seneste
10 år?
”Der er langt mere tillid i skolen i dag. Ikke bare mellem mig
og parterne. Det er sådan set det mindste af det. Men lokalt i de enkelte kommuner
har man en kvalificeret og tillidsfuld dialog omkring folkeskolen. Og selvom man
ikke kan skære 98 kommuner over en kam, er mit indtryk, at vi er et andet sted for
10 år siden.
Rent pædagogisk fornemmer, at vi er midt i en meget interessant
bevægelse væk fra snævert målstyret undervisning og henimod en mere varieret og
anvendelsesorienteret undervisning, hvor man møder undervisningen i børnehøjde
og perspektiverer verden fra deres udgangspunkt.
Jeg deltog på den naturfaglige messe Big Bang, hvor der var
rekordmange deltagere. Her møder lærere firmaer, som leverer måleudstyr og robotter
og alt muligt andet til de naturfaglige fag i folkeskolen. Jeg synes, at det er
så fedt at se den nysgerrighed fra lærerne på, hvordan de kan bruge ny
teknologi og nye didaktiske metoder til at gøre naturvidenskaben relevant og tilgængelig,
uanset hvilken baggrund eleverne kommer fra.
Og jeg kan se at de private virksomheder arbejder meget
innovativt med, at det skal være let tilgængeligt for lærerne. Det handler ikke
om at lave det mest komplicerede grej, som skolerne så køber i dyre domme. Det
handler om, at det skal kunne bruges i undervisningen med 24 elever, der har krudt
i røven, og en lærer, der ikke har uendelige timer til at forberede sig. Og at
det skal gøres økonomisk tilgængeligt for kommunerne at købe.
Alt sådan noget gør man glad i låget, når jeg tager hjem, fordi
det er ikke politikere, der løber rundt på Christiansborg. Det er skoledanmark,
uanset om det er firmaer, der leverer undervisningsmaterialer, eller om det er
lærere og forskere, der samarbejder om at gøre undervisningen mere relevant.
Det synes jeg er det mest interessante, der sker i folkeskolen, og det vil jeg
meget gerne skubbe på”.
Hvordan kan du det som minister?
”Det kan jeg i Sammen om skolen. Derfor har jeg i første
omgang brug for at diskutere det mere indgående med parterne. Noget vil være klassisk
regeringspolitik i form af lovforslag, men en lige så stor del af de forandringer,
vi ønsker, er ikke lovgivning. Det vil være forandringer nedefra, som vi vil understøtte
og facilitere, uden at trække det ned over hovedet på folk. Det har vi ligesom
prøvet, og det gik ikke frygtelig godt”.
”Jeg tror, at læreruddannelsen er ramt af det samme som
masser af andre uddannelse, hvor man skal arbejde med mennesker og materialer. Børn
og unge har i dag et distanceret forhold til den virkelighed, de lever i, og
derfor er der mange, der søger ind bag skrivebordet, når de skal vælge
uddannelse. Og det gør de tidligt”, siger Mattias Tesfaye.
Ifølge ministeren var det tidligere sådan, at hvis man var
interesseret i undervisning, så valgte man per automatik at blive lærer, men sådan er det ikke i dag.
”Rigtigt mange løber ind bag skrivebordet, før de har mødt
børnene. Det er et generelt problem i vores velfærdssamfund. Og folkeskolen er et
af de områder, som er hårdest ramt, som vi kan se ved, at rigtigt mange
ikke har en læreruddannelse”.
Tidligere på måneden fremlagde regeringen
sit udspil, der blandt andet går på at forkorte halvdelen af landets
kandidatuddannelsespladser.
Her pegede regeringen på, at en fjerdedel af de
unge i dag forventes at gennemføre en
universitetsuddannelse. I 1990 var det hver tiende.
”Vi er nødt til at stoppe op i vores samfund og
prøve at have en lidt mere alvorlig samtale med hinanden om, hvorfor unge søger
de lange videregående uddannelser allerede, før de overhovedet
har mødt virkeligheden. Og om vi overhovedet vores resurser i uddannelsessystemet
rigtigt”, siger Mattias Tesaye og peger på nogle konkrete eksempler, der undrer
ham.
”Det er fint nok, at man gerne vil forske i, hvorfor
der er lærermangel, men man kunne også bare blive skolelærer. Eller hvis du
virkelig interesser dig for pædagogik, hvorfor læser du så ikke til pædagog
eller lærer i stedet for at læse pædagogik?”
Ifølge undervisningsministeren er der desuden brug for en større diskussion af værdien af generalistuddannelser, hvor man får en akademisk indsigt i problemstillinger, man måske ikke har haft kontakt med "kontra-uddannelser med dyb faglighed”.
Rank ryggen og vind den pædagogisk debat tilbage
Den socialdemokratiske minister
understreger også, at det ligger ham meget på sinde, at lærerne i højere grad
skal tage den pædagogiske debat tilbage.
”Det vil virkelig være
fedt, hvis der var nogle skolelærere, der virkelig rankede ryggen og sagde: ’Vi
er de ægte pædagogiske eksperter. Det er os, der står i det til daglig, som ved,
hvad der skal til for at rykke børn fra a til b’”.
”Og så kaste sig ind i værdidebatten om sin egen
faglighed i forhold til, hvordan man måler kvalitet i folkeskolen. Kan alt
måles i et skema, eller er der også en pædagogisk faglighed, som måske har sværere
ved at omsætte sig selv i akademiske begreber og termer, men alligevel giver
værdi til børnene og forældre?”
”Dér tror jeg, at lærerne og jeg spiller på samme
hold, fordi det er virkelig noget, jeg er optaget af”.