Hele 11 undervisningsministre har passeret gennem dørene til ministeriet på Frederiksholms Kanal i løbet af de år, Jesper Støier har været ansat.Foto: Jesper Knudsen
Lærernes politiske chef siger farvel: Denne minister har vi haft det hidtil tætteste forhold til
11 undervisningsministre har stået i spidsen for dansk skolepolitik i de 31 år, hvor Jesper Støier har arbejdet for at sikre lærerne mest mulig politisk indflydelse. Folkeskolen har spurgt ham, hvordan de hver især satte deres aftryk på skolen og lærernes arbejde.
Folkeskolen har inviteret sig selv til en længere snak med Jesper Støier, der i dag stopper efter 31 år i Lærerforeningen. Først som konsulent og siden 2021 som uddannelsespolitisk chef.
”Skolen er en kulturinstitution, der skal danne kommende generationer. Vi har nogle traditioner, nogle kundskaber og nogle færdigheder, vi skal føre videre til den næste generation og gøre dem i stand til både at fortsætte samfundet og tage stilling til verden".
Da vi når til Merete Riisager på listen over de 11 undervisningsministre, der har haft ansvaret for folkeskolen i løbet af hans tid i Lærerforeningen, har han talt sig godt varm.
”Nogle gange lyder det som om, trivsel er selve formålet med
at gå i skole - det har vi i hvert fald oplevet på bagsiden af reformen. Der
var Merete et frisk indspark. Hun kunne og kan sætte ord på, at hvis trivsel
var formålet, kunne man nok finde på noget bedre at lave. Selvfølgelig kan man
ikke fremme, at børnene lærer noget, hvis de ikke trives – men det er altså
ikke det, der er formålet”.
Annonce:
31 år på Vandkunsten
Da den tidligere lærer og underviser på Danmarks
Lærerhøjskole blev ansat i Lærerforeningen i 1994, var han forbi både den
afdeling, der arbejder med overenskomstområdet og den, der har med organisationsarbejdet
at gøre. Men langt de fleste af de 31 år har han tilbragt i den skole- og
uddannelsespolitiske afdeling.
I 2008 blev han chef for afdelingen, og i 2021 fik
han titlen ’politisk chef’ i DLF. Så han har utallige gange gået de små 500
meter fra Lærerforeningens sekretariat på Vandkunsten til Undervisningsministeriet
for at tale på lærernes vegne og søge indflydelse på skolepolitikken.
Den nu afdøde radikale Ole Vig Jensen var minister, da
Jesper Støier blev ansat i DLF. Og den indtil videre sidste læreruddannede
undervisningsminister, vi har haft.
Annonce:
”Ham husker vi jo mest fra 1993-loven, der gjorde op med de
sidste rester af den niveaudelte folkeskole, og som havde en formålsparagraf,
som i høj grad var skrevet i Lærerforeningens ånd”.
Men fordi han selv sad med overenskomstområdet dengang,
husker han især den tid fra den forkætrede U-F-Ø-arbejdstidsaftale, hvor
lærernes tid til
undervisning, forberedelse og øvrige opgaver var fastlagt:
”Uddannelsespolitisk følte vi virkelig, vi var det helt
rigtige sted dengang , men samtidig begyndte vi at finde ud af, at U-F-Ø nok
alligevel ikke var Guds gave til hverken folkeskolen eller til lærerne”,
fortæller han og husker tilbage på en tid i Lærerforeningen under formændene
Jørn Østergaard og Anni Herfort Andersen, hvor foreningen var i voldsom intern
splid.
Annonce:
Margrethe Vestager fortsatte i partifællen Ole Vigs spor med
forsøgs- og udviklingsarbejder. Med det stort anlagte 'Folkeskolen år
2000-program' sat i værk af Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening
og Danmarks Lærerforening i fællesskab skulle man i fællesskab udvikle
kvaliteten i den folkeskole, man til alles – også Lærerforeningens – chok måtte
erkende, ikke var verdens bedste.
I 1990’erne kom både Nordlæs-undersøgelsen,
der udnævnte Danmark til den grimme ælling blandt de nordiske svaner, fordi de
danske 3.-klasse-elever læste dårligere end de andre landes. Og en
international undersøgelse, hvor de danske elever klarede sig på niveau med
Trinidad og Tobago.
”Og det kom jo til at kendetegne den følgende tid meget. At
vi kom til at stå som de eneste, der faktisk forsvarede skolen, og derfor blev
det et pres ikke så meget på skolen som på lærerne. I dag snakker alle om, at Pisa
måske ikke giver det mest nuancerede billede af skolen, men dengang stod vi ret
alene med den dagsorden”, fortæller Jesper Støier.
Støiers hurtige tilbageblik på de 11 ministre
Ole Vig Jensen (R)
Jesper Støier: ”’Undervisningsdifferentiering’ var det
helt store dengang”.
Margrethe Vestager (R)
Jesper Støier: ”Hun var meget ung. Og veltalende. Men da
jeg mødte hende igen som økonomiminister op til lockouten, sad jeg over for en
hård New Public Management-forkæmper”.
Ulla Tørnæs (V)
Jesper Støier: ”Driftssikker”.
Bertel Haarder (V)
Jesper Støier: ”Bertel brændte og brænder stadig
oprigtigt for skolen”.
Tina Nedergaard (V)
Jesper Støier: ”Vi havde nogle spændende drøftelser med
Løkke og Nedergaard, men vi kunne ikke bakke op om deres ambition om, at Danmark skulle ligge i top 5 i Pisa”.
Troels Lund Poulsen (V)
Jesper Støier: ”Ham har jeg faktisk ikke noget indtryk af.
Jeg kan ikke en gang huske, at jeg nåede at være til møde med ham”.
Christine Antorini (S)
Jesper Støier: ”Allerede inden valget havde vi en tæt
dialog og mange gode snakke”.
Ellen Trane Nørby (V)
Jesper Støier: ”Jeg synes ikke, at Ellen har fået nok
anerkendelse. Hun tog slæbet i forhold til at få ryddet op, både med de lange
skoledage og målstyringen”.
Merete Riisager (LA)
Jesper Støier: ”Hun var jo lidt anarkistisk, men hun var et friskt indspark”.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Jesper Støier: ”Hun ville virkelig samarbejdet, for
samarbejdets skyld”.
Mattias Tesfaye (S)
Jesper Støier: ”Vi har aldrig i alle de år, jeg har været
her, haft så tæt og fortroligt et samarbejde med ministeren, som vi har i dag”.
Pædagogernes rolle
Annonce:
Det var også dengang, skolefritidsordningerne for alvor blev
en del af landets folkeskoler. Og hver eneste skole derfor stod med en gruppe
dels uddannede pædagoger og pædagogmedhjælpere, der tog imod børnene om
morgenen inden skolestart og skulle stå klar igen, når eleverne fik fri.
”Delt tjeneste er jo ikke nogen god ide, så der stod vi med
en udfordring og skulle finde vores ben i, hvor pædagogerne kan understøtte
skolens opgave frem for at påtage sig opgaver, der kræver en læreruddannelse.
Det har vi stadig ikke rigtig fået løst”, erkender Jesper Støier.
”Men jeg kan
da sige, at jeg selv har en rigtig god relation personligt, med kollegerne i
BUPL”.
Skulle komme med et alternativ
Ulla Tørnæs (V) overtog efter Vestager, og Pisa-undersøgelserne dominerede i stigende grad skoledebatten.
Tørnæs hyrede et OECD-team med den engelske professor Peter Mortimore i spidsen til at gennemføre et såkaldt review af den danske folkeskole.
Konklusionen var, at skolen havde behov for en evalueringskultur.
”Anders Bondo var blevet formand for Lærerforeningen, og
hans mantra var, at når vi blev mødt af noget, vi ikke kunne acceptere, så
skulle vi altid komme med et alternativ”, fortæller Jesper Støier og trækker et flot, trykt hæfte frem af reolen: ’Gør en god skole bedre’.
”Men de var altid meget færdige, meget detaljerede – og det
blev nok opfattet som meget ultimativt og som et forsøg på en moddagsorden”, erkender
han.
Bondo fik skylden
Lærerforeningens input blev fejet af banen, og Mortimores
evalueringskultur blev startskuddet til et langvarigt og skandaleombrust forløb,
som især fyldte i partifællen Bertel Haarders tid som minister (for anden gang),
nemlig indførelsen af de nationale test.
”Men alle de gange, Anders og jeg var til møder med Bertel,
var der gensidig respekt. Bertel holder virkelig af skolen og vil skolen det
bedste. Han har også respekt for lærerne – men jeg oplevede det måske knap så meget for Lærerforeningen”.
Bertel Haarder blev flyttet over til
integrationsministerposten og en ny Venstre-politiker, Tina Nedergaard, sat ind
på undervisningsministerposten.
”Jeg husker, at Lars Løkke rakte ud til os og gerne ville
skabe et forpligtende samarbejde. Og vi havde nogle spændende drøftelser med
Løkke og Nedergaard. Men det var meget vigtigt for regeringen at sætte et mål
om, at Danmark skulle ligge i top 5 i Pisa, og det kunne vi ikke imødekomme.
Det tror jeg sådan set heller ikke, at KL eller skolelederne ville have sagt ja
til, men det blev Anders Bondo, der fik skylden”.
Troels Lund Poulsens kortvarige tid som
undervisningsminister har ikke efterladt det store indtryk på Lærerforeningens
uddannelsespolitiske chef.
Men han husker tydeligt, hvordan han dengang havde
mange snakke med Marianne Jelved (R), Christine Antorini (S) og Pernille Vigsø
Bagge (SF) forud for valget i 2011.
På et valgmøde på Danmarks Lærerforenings
kongres i september lancerede Antorini oppositionens bud på en ny skolepolitik,
inspireret af Nyt Nordisk Køkken-ideen, Ny Nordisk Skole.
”Vi havde et virkelig godt og tillidsfuldt samarbejde og
gode pædagogiske diskussioner med Christine – Anders Bondo, Dorte Lange og
jeg”.
Først i efteråret 2012 gik det op for de tre, at en
hemmelig arbejdsgruppe bestående af embedsfolk fra Finansministeriet,
Undervisningsministeriet og KL længe havde arbejdet på et notat om en
folkeskolereform med længere skoledage, som skulle finansieres ved, at lærernes
skulle undervise mere.
”Det var virkelig en svær tid. Men samtidig var det også en
vild tid, hvor vi oplevede et fantastisk sammenhold, og at det i den grad ikke
lykkedes politikerne at stikke en kile ned mellem DLF og lærerne”.
V-minister fortjener mere anerkendelse
Efter lærerlockouten i 2013 vedtog Folketinget en
folkeskolereform, som var et kludetæppe af forskellige initiativer, og som
mildt sagt blev tromlet igennem uden ejerskab hos dem, der skulle udføre den.
”Vi havde virkelig ikke nogen dagsorden om at modarbejde. Vi
krævede selvfølgelig, at hvis lærerne skulle have fuld tilstedeværelse på
skolen, så skulle der også være de nødvendige faciliteter, men vi gik seriøst
ind i arbejdet”, fremhæver Jesper Støier og peger på arbejdet med at skrive de
Fælles Mål.
”Ingen af os havde for alvor gennemskuet konsekvenserne af
digitaliseringen – at målene blev til et styringsværktøj, når de blev skrevet
ind i platforme og kunne tjekkes af”.
Det blev Venstres Ellen Trane Nørby, der skulle rydde op. Hun
stod i spidsen for de første muligheder for at gøre de lange skoledage en smule
kortere og for reduktionen i antallet af bindende mål i Fælles mål.
”Jeg synes ikke, hun har fået nok anerkendelse”.
Dem på bageste række kan få indflydelse
Merete Riisager (LA) var en af reformens få og højtråbende modstandere. Men i 2016 fik hun selv
ministeransvaret.
”Hun kontaktede os som noget af det første og ville mødes: ’For I var jo de eneste, der gad at snakke med mig, da jeg sad på bageste
række’”, fortæller Jesper Støier.
”Det er noget, jeg virkelig har bidt mærke i,
at dem uden indflydelse pludselig kan få indflydelse, så det er vigtigt at have
de kontakter”, tilføjer han.
Merete Riisager havde til gengæld store vanskeligheder
internt i regeringssystemet. Da Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
blev minister, startede hun med at bede Lærerforeningen arrangere, at hun kom
ud at møde alle landets lærerkredse.
”Vi sagde til hende, at ’vi har altså over 70 kredse’, men så
blev vi enige om at slå dem lidt sammen i grupper, og så gjorde hun det. Hun
tog hele vejen rundt. Hun ville virkelig samarbejdet for samarbejdets skyld”.
”Min gode ven og kollega Peter Pannula Toft (netop stoppet
som børn- og skolechef i KL, red.) kontaktede mig og foreslog, at vi sammen
forsøgte at løse den gordiske knude mellem en regering med et parlamentarisk
grundlag, der gerne ville af med de nationale test og en forligskreds, der i
den grad ville beholde dem. Og så fik vi koblet Skolelederne på det
samarbejde, som vi og KL havde udviklet under Ny Start i forbindelse med
Lærerkommissionens arbejde, hvor vi sammen øvede os i at finde fælles løsninger
på folkeskolens mange udfordringer. Men der gik jo alligevel halvandet år,
før vi stod der med hele forligskredsen og præsenterede et opgør med de gamle
nationale test og drillede Alex Ahrendtsen med, at han havde en tåre i
øjenkrogen".
"Men det var et gennembrud, og det var faktisk lidt rørende”.
Det mest tætte ministersamarbejde
Jesper Støier går nu på pension, før de nye færdighedstest i
dansk og matematik bliver taget i brug.
”Jeg tror på, vi får nogle bedre test, som lærerne kan se en
mening med. Jeg tror også, at vi får talt dem ned til at være det, de er og får
den plads på skolen, de kan bære”.
Nuværende børne- og undervisningsminister Mattias
Tesfaye (S) står på skuldrene af partifællen Pernille Rosenkrantz-Theils arbejde
med at etablere partnerskabet Sammen om Skolen.
”Vi har aldrig i alle de år, jeg har været her, haft så tæt
og fortroligt et samarbejde med ministeren, som vi har i dag”, siger han om
samarbejdet med Mattias Tesfaye.
I dag takker Jesper Støier så af og går på
pension. Dog med lidt bibeskæftigelse i form af noget bestyrelsesarbejde, og
han er også klar til at give en hånd, hvis nogle kan bruge hans mangeårige
erfaring.
Og så er han faktisk ved at uddanne sig til biavler og vil producere
honning i sin bornholmske fritidshushave.