I næsten hver anden kommune er der etableret et lokalt ”Sammen om skolen”, og næsten lige så mange steder er samarbejdet på vej. Lærerkredse og skoleledere oplever, at de får en bedre dialog med politikerne om folkeskolens udfordringer og udvikling.
“Sammen om skolen”
spreder sig ud over landet og omfatter nu 43 kommuner. I yderligere 31 kommuner
er et lokalt sektorsamarbejde enten tæt på at blive etableret eller på vej til
at blive det.
Annonce:
Det viser
en rundspørge, som Folkeskolen har foretaget blandt lærerkredsene i Danmarks Lærerforening (DLF). I
Holstebro faldt “Sammen om skolen”
på plads i januar, og Torben Voss, formand for Vestjysk Lærerforening, er glad
for det nye partnerskab om skolen.
“Hidtil har jeg talt ‘bagom’ med de
politikere, jeg kender. Nu får vi et formelt samarbejde, hvor vi taler direkte
med formand og næstformand i børne- og familieudvalget. De kommer fra hvert sit
parti, så vi når bredt ud, og når politikerne har vores viden med, kan de
forhåbentlig træffe beslutninger på et bedre grundlag”, siger kredsformanden.
Partnerskabet er organiseret forskelligt
rundtom i kommunerne. Holstebro har skabt en model med tre niveauer.
Skoleledernes formand, skolechefen og kredsformanden koordinerer samarbejdet. I
næste niveau sidder direktøren for børn og unge og den politiske ledelse af
børne- og familieudvalget med ved bordet. På tredje niveau er skolepædagoger,
forældre og elever også repræsenteret. Den store gruppe involveres to-tre gange
om året.
“Politikerne ville gerne have forældrene
tættere på, men forældre har tendens til kun at tale om deres egen skole, hvor
vi kan klæde politikerne på med pædagogiske argumenter for hele skolevæsnet”,
uddyber Torben Voss.
Annonce:
Samtidig
skal de tre niveauer gardere imod, at det lokale samarbejde ender i en
snakkeklub.
“Hvis vi skal høre alles synspunkter hver
gang, vil der ikke ske fremdrift”, siger Torben Voss.
Et bredt initiativ
Det er forskelligt,
hvem der tager initiativ til de lokale samarbejder. I Billund kontaktede
skoleledernes formand, Tonny Akselsen, lærerkredsen og BUPL, og i fællesskab
opfordrede de kommunalpolitikerne til at gå med. Parterne står nu over for en
række møder resten af året.
Annonce:
“Politikernes
opbakning betyder, at vi kan drøfte svære temaer som inklusion, rekruttering og
fastholdelse af medarbejdere, og hvordan vi sikrer kvalitet i vores skoler.
Politikerne kan ikke være nede i substansen på alle områder, men vi kan
fortælle dem, hvordan skolens hverdag ser ud”, siger Tonny Akselsen.
I Randers
kommer initiativet fra politisk side.
“Vi
finder de bedste løsninger i fællesskab, fordi vi bringer forskellige nuancer
ind. Derfor når vi længst ved at samarbejde”, siger formand for skole- og
uddannelsesudvalget Lise-Lotte Leervad Larsen (Socialdemokratiet).
“Vi kan blandt andet se på, hvad vores
folkeskole skal være kendt for, og som mange andre møder vi et øget behov for
specialundervisning, så hvordan gør vi normalitetsbegrebet bredere, så flere
kan deltage i almenskolen? Vi kan også debattere, hvordan vores
specialklasserækker skal se ud i fremtiden. Ved at se på udfordringerne sammen
kan vi skabe forståelse for hinanden, hvor fronterne bliver malet op, når
‘dialogen’ foregår i pressen”, siger udvalgsformanden.
Annonce:
I Kolding mødes skolebestyrelserne med
skoleledere, politikere og forvaltning to-tre gange om året, der er medudvalg
og politiske udvalg, og direktør i børne- og uddannelsesforvaltningen Flemming
Skaarup har møder med FOA, BUPL, lærerkredsen og Skolelederforeningen.
Alligevel har han taget initiativ til et lokalt “Sammen om skolen”.
“Det kan være sundt at tale i samme rum, så
vi ikke skal oversætte det, andre har sagt i en anden sammenhæng”, siger han.
OM PARTNERSKABET
“Sammen om skolen” blev lanceret i en kronik i
Berlingske 28. maj 2021 af de største aktører på folkeskoleområdet. Børne- og
undervisningsministeren, KL, Skolelederforeningen og DLF fungerer som
styregruppe. Derudover er Danske Skoleelever, Skole og Forældre, BUPL og Børne-
og Kulturchefforeningen inviteret med i samarbejdet.
På sit børne- og ungetopmøde i maj sidste år opfordrede
KL så til at etablere lokale udgaver af ”Sammen om skolen”, og i efteråret
inviterede KL sammen med DLF, Skolelederforeningen og Børne- og
Kulturchefforeningen politikere, forvaltninger, skoleledere, medarbejdere,
lærerkredse, tillidsrepræsentanter, skolebestyrelser og elever til
inspirationsseminarer i henholdsvis København og Aarhus om, hvordan de lokalt
skaber gode rammer for samarbejde og dialog om skolen.
Efterspørgslen var så stor, at parterne afholder et
tredje seminar i København onsdag den 8. marts. Når det er afholdt, har i alt
35 kommuner deltaget i de tre seminarer.
Parterne har talt om tre områder, de vil
debattere: Udvalgets politiske program for daginstitutioner, skoler og
familieområdet for valgperioden. Landspolitiske temaer, som når
undervisningsministeren vil have en mere praksisorienteret folkeskole – hvordan
løser man det i Kolding? Større ændringer i kommunen, for eksempel i den økonomiske
tildeling eller i måden at arbejde med inklusion på.
“Formandskabet i udvalget kan høre, hvordan
den anden side af bordet ser på det, og vi kan sende prøveballoner op, fordi vi
kan gøre det mere uformelt her end i andre fora”, siger børne- og uddannelsesdirektøren.
Annonce:
Få konkrete resultater
Flere steder er man
knap kommet i gang med møderne, men nogle steder har parterne de første
resultater i hus.
I Hørsholm har debatten ført til et ekstra
løntrin til nyansatte, i Vejle har drøftelser om co-teaching skabt fælles
forståelse for anvendelsen af to voksne i undervisningen, og Fredensborg har
aftalt at holde fælles arrangementer om blandt andet reformelementer og
arbejdstidsaftaler. På samme måde vil parterne i Kalundborg besøge et
personalemøde på alle 16 folkeskoler for at høre om udfordringer og gode
erfaringer med inklusion.
Andre lærerkredse kan fortælle om de første
drøftelser i “Sammen om skolen”. For eksempel har Brøndby fokus på trivsel, på
at løfte det faglige niveau i dansk og matematik, og på at flere får en
kompetencegivende uddannelse. Hos naboerne i Hvidovre har man talt om
meddelelsesbog og skoledistrikter.
Flere peger på, at “Sammen om skolen” har
øget fokus på, at parterne skal løse udfordringerne sammen. Det oplever blandt
andre Horsens Lærerforening.
“Vi har fået en mere åben dialog om
skoleudviklingen, hvor det er naturligt at inddrage relevante
samarbejdspartnere. Det har betydet, at vi kender hinanden, og derfor har vi
som kredsstyrelse nemmere ved at mødes formelt og uformelt med andre parter,
når der er behov for det”, siger kredsformand Henrik Juul Nielsen.
Formand for Midtvendsyssel Lærerkreds Kirsten
Tranekær stemmer i:
“Vi har ikke endelige resultater, men en
vilje til samarbejde, dialog og lydhørhed over for hinanden. Vi kan se på
beslutningerne i Brønderslev, at politikerne har vores perspektiver med, og det
er også blevet tydeligere for politikerne i Jammerbugt Kommune, at vi og
Skolelederforeningen kan spille ind med gode ideer”, siger hun.
Forud for sin tid
Nogle kommuner var
allerede i gang med en slags “Sammen om skolen”, da det nationale samarbejde
blev etableret i 2021. Det er Hjørring et eksempel på. Her gik samarbejdet i
gang, inden pandemien satte ind.
“Kritiske røster fra skolebestyrelserne i
forbindelse med besparelser fik kommunen til at foreslå, at vi skulle tale
direkte sammen frem for gennem avisen. Det har ført til en mere konstruktiv
tilgang til skolens udfordringer. Men vi mødes kun to gange om året, og det er
for lidt til at få drift i forummet, så vi arbejder på, at det bliver lidt
oftere”, siger fællestillidsrepræsentant og næstformand i Lærerkreds Nord Tom
Kærgaard.
I Tårnby har man haft et koncept svarende til
“Sammen om skolen” siden 2018. Oprettelsen faldt sammen med, at Amagerkredsen
landede sin første arbejdstidsaftale. Det samme gælder i Dragør, som
Amagerkredsen også omfatter. Her blev samarbejdet etableret, da lærere og
kommune indgik en arbejdstidsaftale i 2014 som erstatning for lov 409.
“Vi har valgt ikke at kopiere ‘Sammen om
skolen’, fordi vi allerede har et velfungerende samarbejde, men vi vil ikke
afvise, at vi opretter det på sigt”, siger kredsformand Ulla Erlandsen.
Også Ishøj undlader at oprette “Sammen om
skolen” på grund af andre samarbejdsfora. Men det har sat spor, at politikere,
forvaltning, BUPL, Skolelederforeningen og lærerkredsen deltog i et seminar om
“Sammen om skolen” før jul.
“Nu mødes vi med formandskabet i børne- og
undervisningsudvalget forud for udvalgsmøderne. Vi har også aftalt at oprette
et dialogforum med to årlige møder, hvor skolebestyrelser og elever også
repræsenteres, og til august holder vi et fælles arrangement om, hvordan vi kan
udvikle skolen”, fortæller Kris Kolbjørn Nielsen, formand for Ishøj Lærerkreds.
Lærerformand ærgrer sig
Økommunerne Fanø,
Samsø og Læsø har blot en skole hver, og det er for småt til at kopiere det
nationale samarbejdsforum, mener parterne. I Rødovre Lærerforening ærgrer
formand Anders Liltorp sig derimod over, at det ikke umiddelbart ser ud til at
blive til noget i den københavnske forstadskommune.
“Vi opfordrer til det, men jeg ved ikke, om
det lykkes at få politikerne med. Det er frustrerende, for det giver god
mening, at vi sammen drøfter, hvordan vi udvikler skolen. Det vil være nyt,
hvis alle parter kan mødes i samme rum”, siger han og fortæller, at
udfordringen blandt andet er, at politikerne skal bruge deres fritid på
forummet.
“Vi skal både finde en realistisk form og
være enige om, hvilke emner vi kan tage op. Vi kan for eksempel diskutere,
hvordan vi styrker tolærertimer og co-teaching, hvordan vi løfter ordblinde
elever, og om vi kan organisere specialundervisningen bedre. Det kan også være,
at vi kan se på, om vi bruger kommunale puljer optimalt. Der er mange emner,
hvor det vil være godt, at folk kan byde ind med løsninger”, siger Anders
Liltorp.
Kritiske røster har peget på, at samarbejdet
svarer til at gå i seng med den fjende, der stod bag lockouten af lærerne i
2013, nemlig kommunerne. Torben Voss fra Vestjysk Lærerforening forstår
argumentet, og derfor er det i hans optik vigtigt, at samarbejdet hurtigt fører
til resultater:
“Vi skal have små sejre til at begynde med,
så skoledagens længde bliver en af de første opgaver, vi tager fat på i
Holstebro. Det er et konkret emne, hvor vi hurtigt kan skabe et synligt
resultat”.