46 procent af skolerne svarer i en rundspørge foretaget af Folkeskolen, at økonomi i en eller anden grad er en medvirkende årsag til, at de har elever, som ikke er blevet tilbudt sygeundervisning.ipolonina
Skoler har ikke råd til at give sygeundervisning
Langt de fleste skoler står alene med det økonomiske ansvar for at give elever med skolevægring sygeundervisning i hjemmet. Et stort flertal af skolerne mener, at den opgave slet ikke burde ligge hos dem.
“Jeg nægter at have
dårlig samvittighed over at sige til forældre, at jeg ikke har resurser til at
blive ved med at forsøge at få deres barn til at dukke op i skolen, når jeg har
forsøgt på alle mulige måder i et halvt år”.
Annonce:
Sådan siger en anonym skoleleder fra en fynsk
kommune, for ifølge loven er det skolelederens ansvar at arrangere
sygeundervisning, hvis eleverne har længerevarende, ufrivilligt skolefravær på
grund af sygdom eller psykisk mistrivsel.
Alligevel giver fire ud af ti skoler
ikke sygeundervisning til alle elever med skolevægring.
Det
skyldes, at arbejdet med at få elever tilbage i klasselokalet er en kostbar
affære, forklarer skolelederen.
På hans skole går der cirka 600 elever. En
håndfuld af dem hører under kategorien skolevægring, og indsatsen for at hjælpe
dem koster skolen omkring 100.000 kroner om måneden, vurderer han.
“Lige nu
betaler vi 3.000 kroner om måneden for onlineundervisning til en dreng, og det
er faktisk dét, der har virket bedst. Jeg ved ikke, om det er mange penge for
en enkelt elev, men det er jo ingenting i forhold til, hvad det koster i
lærerlønninger, når eleven skal have eneundervisning derhjemme”, siger
skolelederen.
Skolerne må
selv betale
Udgifterne til
sygeundervisning er en væsentlig årsag til, at de skolevægringsramte elever
ikke modtager sygeundervisning.
I en rundspørge, som fagbladet Folkeskolen har foretaget blandt landets
folkeskoler, svarer 46 procent, at økonomi i en eller anden grad er en
medvirkende årsag til, at elever ikke er blevet tilbudt sygeundervisning, selv
om de efter skolens vurdering kunne have gavn af det.
Annonce:
“Det koster
mange penge. Og selv om det måske lyder kynisk, så er skolen jo en forretning,
der skal løbe rundt. Så på et eller andet tidspunkt må man sige stop, fordi det
simpelthen er for dyrt at forsøge at få et barn, der ikke vil i skole, til at
møde op”, siger skolelederen.
Jeg kan sagtens forestille mig, at det her bliver et af de ben, som vi kommer til at skære helt tæt ind til.
Skoleleder på Fyn
Hans skole
ligger i en kommune, hvor skolerne selv skal betale for sygeundervisning i
hjemmet. Dermed deler han skæbne med skolerne i 71 af landets kommuner, viser Folkeskolens kortlægningover finansieringen af sygeundervisning i alle landets kommuner.
Kortlægningen
viser, at imens størstedelen af landets skoler står alene med det økonomiske
ansvar for elevers sygeundervisning i hjemmet, bliver udgiften betalt af
kommunerne 19 steder i landet. I otte kommuner har man en delvis central finansiering.
Skoleledere: Skolevægring bør være en kommunal
opgave
Annonce:
Egentlig bør det slet
ikke være skolernes ansvar at få denne gruppe af børn tilbage i skole, mener
skolelederne.
I rundspørgen erklærer 85 procent af skolerne sig helt enige
eller overvejende enige i et tidligere udsagn fra skolelederformand Claus
Hjortdal om, at opgaven må ligge et andet sted, fordi skolerne hverken har
pengene eller resurserne. Kun otte procent er uenige.
“Jeg er ikke så optaget af, hvor puljerne er
placeret, for jeg mener, at skolerne er en vigtig trædesten i forhold til at
løse denne her opgave. Skolerne må tage det ansvar på sig, men vi kan ikke gøre
det alene”, siger han.
Annonce:
Når det
kommer til sygeundervisning i hjemmet, udfordres skolerne af, at der ofte er
mere brug for en specialpædagogisk indsats end for undervisning. Og de
kompetencer kan være svære at skaffe, fortæller en jysk skoleleder:
“I den
situation er der jo brug for en lærer, der både har de specialpædagogiske
kompetencer, og som kan undervise i for eksempel engelsk. Og det er begrænset,
hvor mange vi har af dem”.
I hans
kommune betaler skolerne selv for sygeundervisning, mens kommunens
familieafdeling har folk ansat, der tager hjem til familierne og hjælper med at
få styr på hverdagen og barnets trivsel.
“Det er en
kæmpe hjælp til os som skole. De har alle mulige eksperter, der kan klare al
den slags. Og så kan vi koncentrere os om at levere undervisning”, siger han.
Skolelederen
fra Fyn fortæller, at han er bekymret for fremtiden. Han frygter lige nu, at de
kommunale budgetter vil blive slanket så meget de kommende år, at han bliver
nødt til at nedprioritere sygeundervisningen for alvor for at have lærere og
pædagoger til nogle af skolens andre opgaver, for eksempel støttetimer.