"Eleverne er ramt af angst, depression, selvskade, spiseforstyrrelser, og det er værre, end jeg tidligere har set det", lyder det fra skolelederFoto: bunditinay/istock.com
Skoleleder: Jeg ved ikke, hvilket håndtag jeg skal gribe i for at hjælpe de her familier"
Skoler får flere elever med skolevægring og behov for sygeundervisning, viser ny rundspørge. Men kun seks ud af ti skoler giver alle syge børn den undervisning, de har krav på.
Mange elever med skolevægring får ikke den
undervisning, de ifølge loven har krav på.
Annonce:
Det viser en rundspørge til 268
folkeskoler, som fagbladet Folkeskolen
har foretaget.
Sygeundervisning ifølge loven
Elever, der har et omfattende fravær fra undervisningen på grund af
sygdom, skal tilbydes sygeundervisning, det kan være i hjemmet, online eller på
skolen. Det gælder også elever, der er i psykisk mistrivsel og for eksempel
lider af skolevægring.
Skolens leder skal, senest når
eleven ikke har deltaget i skoleundervisning i tre uger svarende til 15
skoledage, rette henvendelse til elevens forældre om sygeundervisning
Hvis eleven ikke kan følge
fagrækken og timetallene for de enkelte fag, kan skolen indføre enkeltmandsundervisning
i mindst otte-ti timer om ugen. Der skal undervises i dansk, engelsk og
matematik, og det skal tilstræbes, at underviseren er en lærer, som eleven
kender. Rammerne skal dog vurderes konkret i forhold til den enkelte elevs
tilstand.
Målet med sygeundervisning er at
få eleven tilbage i skolen.
Her svarer
41 procent af skolerne, at de ikke gennemfører sygeundervisning med alle de
elever, som har behov for det.
På 16 procent af skolerne modtager de
skolevægrende elever overhovedet ikke sygeundervisning. Mens 18 procent af
skolerne lykkes med at give sygeundervisning til en begrænset del af deres
elever med registreret skolevægring.
Mange
steder lykkes det dog; 56 procent af skolerne fortæller i rundspørgen, at alle
deres elever med skolevægring modtager sygeundervisning.
Annonce:
Uheldigvis
lader behovet for sygeundervisning til at vokse.
I
rundspørgen svarer 45 procent af skolerne, at antallet af elever med behov for
sygeundervisning er steget de seneste fem år. Næsten lige så mange - 40 procent - oplever det samme pres, mens behovet kun er blevet mindre ganske få steder.
Flere
peger på, at det er elever i alvorlig psykisk mistrivsel, der får behovet for
sygeundervisning i hjemmet til at stige.
“Som skoleleder oplever jeg, at
de børn, der er i vanskeligheder, og som ikke kan komme i skole, er blevet mere
syge, alvorligere syge. De er virkelig hårdt ramt. 95 procent af de syge er
piger i udskolingen. De er ramt af angst, depression, selvskade,
spiseforstyrrelser, og det er værre, end jeg tidligere har set det”, skriver en
skoleleder fra Nordsjælland.
Annonce:
Skolernes
sygeundervisning dækker over en bred vifte af tiltag som for eksempel færre
timer i klassen eller undervisning på et mindre hold, at følge med i
klasseundervisningen virtuelt, onlineundervisning alene i hjemmet eller i
mindre grupper og endelig egentlig sygeundervisning i hjemmet med en lærer.
Indsatser virker ikke altid
At sygeundervisningen ikke bliver gennemført,
betyder dog ikke, at skolerne ikke har givet eleverne og familierne tilbuddet,
som de skal ifølge loven.
Mange skoleledere har bare svært ved at løse opgaven
rent praktisk, og ofte virker de kostbare indsatser ikke. Heller ikke selv om
skolen samarbejder tæt med både Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og
familieafdelingen i kommunen, fortæller en fynsk skoleleder.
“Vi har et
tæt samarbejde med kommunen om de her børn, og jeg synes, at systemet har gjort
rigtig meget. Alligevel sidder vi med børn, der ikke kommer i skole, og som
ikke selv ved, hvorfor de ikke kommer i skole. Jeg ved ikke, hvilket håndtag
jeg skal gribe i for at hjælpe de her familier, og jeg tror, at psykologerne i
PPR og familieafdelingen ville sige det samme”, siger han og tilføjer:
“De elever,
vi har med skolevægring, er gode, vellidte elever med resursestærke forældre,
ingen faglige problemer og ingen diagnoser, vi kender til, og alligevel sidder
de hjemme”.
Et spørgsmål om prioritering
Formanden for Skole og Forældre, Rasmus Edelberg,
genkender billedet. Han hører fra forældre, at mange skoler er for lang tid om
at sætte gang i undervisningen af børn med langtidsfravær.
“Skolerne
kan have svært ved at finde de lærerresurser, der skal til. Noget andet er, at
de heller ikke har de nødvendige processer og procedurer for det”, siger han,
men hæfter sig ved, at mange skoler alligevel lader til at kunne lykkes med
opgaven.
“Når man
kan nogle steder, er det jo et tegn på, at det godt kan lade sig gøre. Så noget
tyder på, at det er et spørgsmål om prioritering, så man for eksempel har et
beredskab, der er klar til at hjælpe de her elever. Dér prioriterer
skolelederne nok de børn, der er på skolen, og de rutiner, der skal køre i
kernedriften, forrest”, siger han.