Da Maja Halberg stoppede som lærer, troede hun, at hun selv kunne undervise sin søn. Men han var for hårdt ramt af skolevægring.Foto: Peter Helles Eriksen
“Man bliver jo vanvittig af at skulle leve på den måde”
En lang og opslidende kamp for at få den rette hjælp til sit barn med autisme og ADHD har betydet, at Maja Halberg har forladt lærergerningen. Hun ved ikke, om hun nogensinde vil vende tilbage til lærerjobbet, for hun har ikke lyst til at være en del af et system, som gør børn syge.
Da Maja Halberg begyndte i sit nye job på en skole
i Køge efter sommerferien 2021, var det med et håb om, at fra nu af ville
hendes liv blive lettere. Hendes søn, som hun i seks år havde syntes
mistrivedes, var ved at blive udredt for autisme og ADHD. Om kort tid ville han
have sin diagnose på plads, få et relevant specialtilbud, og presset ville
blive taget af hendes skuldre. Hun var så sikker på, at livet ville blive
lettere, at hun var gået fra en deltidsstilling på sin gamle arbejdsplads til
en fuldtidsstilling på den nye skole.
Annonce:
Efter et år i det nye job vendte Maja Halberg
ikke tilbage på arbejde. Hun havde sagt op i desperation; for udmattet til både
at passe sit lærerjob og kæmpe med kommunen om at få hjælp til sin nu niårige
søn, der ikke kunne være i sin folkeskoleklasse, og som var plaget af
tvangstanker.
I dag ved
Maja Halberg ikke, hvornår hun kan vende tilbage til arbejdsmarkedet – eller om
hun nogensinde vil kunne fungere som folkeskolelærer igen.
Tvangstanker og sammenbrud
75.362
Elever i grundskolen havde i skoleåret 2018/2019 et
samlet fravær på mere end ti procent. Det gennemsnitlige fravær er 5,8
procent*.
Sønnens tvangstanker
var for eksempel nogle remser, som skulle siges i bestemte situationer både af
ham selv og af hans lillesøster. Hvis ikke, kunne han bryde fuldstændig sammen,
fortæller Maja Halberg om sin søns lange vej mod skolevægring. Når hun hentede
ham fra skole, skulle hun stå det samme sted hver gang, ellers kunne han ikke
klare det:
Annonce:
“Men
Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og skolen tog det meget roligt. De
sagde, at jeg ikke skulle være så bekymret. Og så gik tiden. Derhjemme kunne vi
mærke, at han var presset, men han fungerede okay i skolen”.
Maja Halberg og hendes mand har egentlig
været bekymrede for, om der skulle “være noget” med deres ældste søn, siden han
var tre år gammel. Men de pædagoger, lærere og psykologer, de kom i kontakt
med, delte ikke deres bekymringer.
“Han har hele tiden været god til at maskere.
Men jeg tror desværre, at mange lærere og pædagoger ikke kender så meget til
maskering, og måske gør PPR-folkene heller ikke. Det virkede, som om de havde
svært ved at gennemskue, at det var det, der skete. Det blev lynhurtigt til, at
‘det er ikke noget, vi ser herovre’, og så er der ikke langt til at konkludere,
at det er forældrene, som gør noget forkert”, siger Maja Halberg.
Fagfolk så ikke problemet
Annonce:
Maja Halbergs søn fik det værre og værre
derhjemme. Han fik det, han selv kaldte “dårlige tanker”, hvor han
følte, at der sad en mand inde i ham, som fik ham til at have de dårlige
tanker. Da Maja Halberg spurgte, hvad der skulle til for at få manden ud,
svarede sønnen, at så skulle hans mave nok skæres op.
Kommune: Forløb var ikke i orden
Folkeskolen har kontaktet Stevns Kommune for at få
svar på nogle af de kritikpunkter, som Maja Halberg rejser i artiklen om hendes
søns udredningsforløb. Kommunen har ikke ønsket at give et telefoninterview,
men centerchef for Børn og Læring Christian Sørensen er vendt tilbage med en
skriftlig kommentar:
“Stevns Kommune er i løbet af de seneste cirka fire år
kommet i samme situation som mange af landets øvrige kommuner. Vi har oplevet
en stigning i antal børn med behov for specialskoletilbud – og deraf følgende
tildeling af resurser til specialskoleområdet. Det betyder, at vi er i gang med
at omstille vores skolevæsen, så det matcher situationen. I denne omstilling
kan jeg se, at der er en række borgere, der af forskellige årsager ikke har et
lineært forløb. Et forløb, hvor vejen frem mod en visitation ikke forløber, som
den bør og skal. Maja Halbergs forløb er et
af disse.
Jeg er som centerchef i disse tilfælde
optaget af at være i dialog med de borgere, der oplever de dårlige forløb, og
at vi som kommune, skolevæsen og Pædagogisk Psykologisk Rådgivning lære af
forløbene, så de kan indgå i vores arbejde med at tilpasse vores samlede
skoleområde til fremtidens børn.
Vi er i januar måned startet op med
vores kommende være sammen-strategi 'Sammen med børnene'. Dette
inklusionsprogram skal bygge på viden fra alle interessenter omkring skolerne
på Stevns, så vi kan skabe fremtidens skole for børnene på Stevns – en skole,
hvor børnene trives sammen med skolelærerne.
Vejen til dette går gennem et fokus
på tidlig indsats i både alder og forløb, udforskning og brugen af mellemformer
samt et stærkere resursemæssigt overlap mellem folkeskolen og det sociale
børneområde. Vi er sikre på, at de nye 'overlap' mellem almen- og
specialområdet samt skole- og socialområdet vil give svar på, hvordan
fremtidens skole ser ud, så den passer til fremtidens børn”.
“Så grelt
var det – og det fortalte jeg på et møde, hvor der sad måske ti fagpersoner
rundt om bordet. Men ingen af dem mente, at der var grund til bekymring. Senere
har vi så fundet ud af, at de tanker faktisk var en begyndende psykose, men det
vidste vi ikke dengang – og det gjorde fagfolkene fra kommunen åbenbart heller
ikke”, fortæller Maja Halberg.
Ved hjælp af stædighed og psykologer, som
familien selv kontaktede – og betalte – fik de efterhånden foranstaltet, at
deres søn skulle udredes af en psykiater. I september 2021 fik han diagnoserne
ADHD og autismespektrumforstyrrelser. Maja Halbergs søn var lige begyndt i 2.
klasse, og hun selv var lige startet på et nyt lærerjob i forventning om, at
hendes søn nu ville få hjælp.
“Det fik vi så ikke”, siger hun i dag. “Jo,
kommunen tilbød os et kursus for forældre til nyudredte børn, og det takkede vi
selvfølgelig ja til. Men så hørte vi ikke mere, og da vi rykkede for svar, fik
vi at vide, at kurset var gået i gang, så det var for sent. Det blev ligesom et
forvarsel om, hvor meget man skal kæmpe for hjælp, også efter at ens barn har
fået en diagnose”.
Annonce:
En lang kamp for specialstøtte
I udredningen blev
det anbefalet, at Maja Halbergs søn kom på en specialskole med viden om hans
specifikke udfordringer. Det skete ikke, i stedet fik han tilbudt støtte i den
almenklasse, han allerede går i.
“Han fik ni ugentlige timers støtte, og det
var nogle smaddersøde og dygtige lærere, der kom. De havde bare ikke uddannelsesmæssig
baggrund for at kunne hjælpe et barn med autisme og ADHD”.
Maja Halberg understreger, at hendes søn
gennem hele sin skoletid har haft søde lærere, som han har haft gode relationer
til, og at det har betydet rigtig meget.
Annonce:
“Men lige meget hvad de gør, så er de jo
almindelige lærere i en almindelig klasse. Det er naturligvis begrænset, hvor
meget de kan hjælpe”, siger hun.
I slutningen af 2. klasse blev hendes søn
tilbudt en plads i skolens specialklasserække, som PPR vurderede kunne imødekomme
hans udfordringer, på trods af at hverken leder eller personale havde specifik
uddannelsesmæssig baggrund i forhold til børn med diagnoser inden for
autismespektret.
“Vi syntes ikke, at det var det rigtige
tilbud til ham, men vi fik ikke andre muligheder. Da vi besøgte den, tænkte vi,
at i det mindste var der mere ro og færre børn, og det virkede som et hyggeligt
sted. Lederen forsikrede, at der var ro og en god og stabil voksenkontakt til
de enkelte børn. Så vi tænkte, at det måske kunne give noget, hvis han kunne få
lidt ro, og måske ville han få tilbudt noget andet senere”, fortæller Maja
Halberg.
Følte sig nødsaget til at sige op
49 %
Af børn med
autisme har aktuelt ufrivilligt skolefravær. Af dem har hver fjerde været væk
fra skolen i mere end et år*.
Så sønnen startede i
specialrækken fire uger inden sommerferien, og i fire uger gik det godt. Men da
han vendte tilbage efter ferien, havde specialrækken taget nye børn ind, mange
flere end personalet kunne håndtere. Stemningen i klassen var stresset, og der
blev ikke taget hånd om den uro, der var, oplevede Maja Halberg. På det
tidspunkt havde hun sagt sit job op og var sygemeldt.
“Jeg sagde op, fordi forløbet havde været så
hårdt for hele familien. Det føltes, som om der ikke skete noget i min søns
sag, og jeg tænkte, at det her kommer til at tage lang tid. Min læge sagde, at
jeg skulle holde ud, så længe jeg kunne, og en dag ringede jeg til ham og
sagde: ‘Nu kan jeg ikke mere’”.
Som
klasselærer for 28 elever følte Maja Halberg ikke, at det var ansvarligt at
sygemelde sig:
“Så ville jeg forsvinde, og de ville ikke
vide, hvornår jeg kom tilbage – eller måske ville jeg aldrig komme tilbage. Det
kunne jeg ikke håndtere følelsesmæssigt oven i alt det andet. Jeg valgte at
sige op i stedet”.
Imens blev hendes søn stadig dårligere i den
nu kaotiske specialklasse, fortæller hun.
“Personalet gjorde, hvad de kunne. Men de
kunne ikke stoppe det kaos, der var opstået. Min søn, som ikke var
udadreagerende på skolen, fik i høj grad lov til at passe sig selv. Jeg tror,
at de kunne se, at han ikke havde det godt, men der var ikke resurser til for
alvor at handle på det”.
Nægtede at gå i skole
5 ud af 10
Forældre til et
barn med autisme betegner samarbejdet med PPR som dårligt eller meget dårligt*.
Maja Halberg begyndte
at holde sin søn hjemme fra idræt, for de timer var værst for ham. Det hjalp
ikke nok. Så begyndte hun at forkorte hans skoledage. Efter efterårsferien
kunne hun simpelthen ikke få ham af sted mere.
“Han var
så aggressiv derhjemme i den periode. Det var nok det værste. Normalt er han en
sød og stille dreng, men da råbte han de værste ting ad os. Han begyndte at slå
og rive billeder af væggen. Det er selvfølgelig et tegn på stress, men det
betød, at jeg ikke kunne få ham af sted i skole. Hans psykotiske tanker var
også vendt tilbage”, fortæller Maja Halberg.
Hun
kontaktede skolen mange gange for at høre, om de kunne hjælpe, men fik ikke
noget svar. Til sidst kontaktede hun skolelederen direkte for at bede hende om
at sørge for at få lavet en handleplan for, hvordan hendes søn kunne komme i
skole igen. Igen ventede Maja Halberg forgæves. Modsat social- og
sundhedsområdet er der på skoleområdet ingen lovfæstede ventetidsregler eller
regler for, hvornår en sag om for eksempel vurdering af et barns støttebehov
skal sættes i gang eller være afsluttet.
“På det
tidspunkt troede jeg jo stadig, at han skulle derhen igen. Men det svar, jeg
fik, var, at det havde de ikke tid til. De havde kun tid til at tage sig af
dem, der er i skolen. Næste dag gik jeg til lægen og sygemeldte min søn. Det
skulle jeg have gjort meget tidligere”.
Det var i
november 2022. Hun husker, hvordan sønnens krop faldt sammen af lettelse, da
hun fortalte, at han aldrig skulle tilbage til den klasse.
“Derefter
var det psykisk førstehjælp, jeg skulle levere. ‘Sæt dig ned, jeg kommer med en frugtskål, spil computer, se fjernsyn,
hvad som helst’. Sådan gik de første par uger faktisk. Han kunne ikke komme ud
ad døren, han kunne ingenting i starten, men langsomt fik jeg ham lidt ud, vi
cyklede en tur, tog i Netto sammen ...”.
Hyrer en privat speciallærer
SKOLELEDER: Lærere i specialtilbud er almindeligt uddannede
Folkeskolen har
bedt skoleleder på Strøbyskolen i Stevns Kommune Dorte Ritz Nissen forholde sig
til Maja Halbergs kritik af manglende specialpædagogiske kompetencer – især
inden for autismespektret – i skolens specialtilbud. Her er hendes e-mailsvar:
”Støttelærer og lærerne i vores specialtilbud er
almindeligt uddannede lærere, der har en vis erfaring – og også med elever med
særlige udfordringer. Vores specialtilbud er et almindeligt specialtilbud i
kommunen, der skal kunne rumme elever med generelle indlæringsvanskeligheder og
udfordringer. Det er ikke et særligt autisttilbud med helt særligt uddannet
personale. Her har forventningerne været noget andet fra familien”.
Som lærer tænkte Maja Halberg, at det ville være
oplagt selv at undervise sønnen. Det måtte hun opgive. Hun kunne ikke engang
læse en bog med ham, da han var så mærket af forløbet i skolen, at han var
blevet kravafvisende, det vil sige ekstremt følsom over for, at andre stiller
krav og forventninger til ham. Hos børn med kravafvisende adfærd kan krav
udløse en ængstelig reaktion, som gør barnet afvisende og modvillig. Så nu har
Maja Halberg hyret en speciallærer, som familien betaler af egen lomme, for at
undervise sønnen to timer om ugen.
“Det er rigtig dyrt. Det er også alle pengene
værd. Allerede anden gang hun var der, sad de og skrev en lang historie sammen.
Jeg har ikke engang kunnet få ham til at læse et ord. Det er det, hun kan –
specialundervisning. Det er første gang i alle de år, han har fået kvalificeret
specialundervisning, og det virker”.
Maja Halberg er på sygedagpenge, hvilket man
som udgangspunkt kun kan være i 22 uger. Den tid er ved at være gået. Hvad der
skal ske nu, ved hun ikke. Hendes søn har ikke fået et relevant skoletilbud, og
han er under alle omstændigheder ikke klar til at starte fuld tid, den dag han
får det.
“Han er jo blevet et barn, der skal samles op
nu”, sukker Maja Halberg.
Mens de afventer, hvad der nu skal ske, har
hendes søn fået lov til at være i sin gamle almenklasse nogle få timer om ugen
med en ung vikar som støttelærer.
Men også denne ordning kostede en enorm kamp.
Skolen ville ikke lade ham komme tilbage i den gamle klasse i første omgang.
Men da han heller ikke var blevet hjulpet til at kunne fungere i specialrækken,
havde han nu ingen steder at være. Han fortalte, at han ikke ville leve mere og
følte, at han ikke var velkommen nogen steder. Der skete først noget, da Maja
Halberg klagede til kommunens centerchef over skolens manglende handling.
Lærergerningen tvivler Maja Halberg på, at
hun kan genoptage lige foreløbig, hvis overhovedet:
“Jeg havde tre år i den ‘gode gamle’
folkeskole, som jeg kunne genkende fra min egen skoletid. Så ramte bomben med
lockout og reform og nye arbejdstidsaftaler. Jeg kan huske, at vi talte om,
hvad det her skulle ende med. Vi talte lige præcis om, at specialbørnene ville
bukke under. Vi tænkte, at det ville de aldrig nogensinde klare”.
“Det er der, vi er nu. Jeg har kunnet følge
udviklingen både som mor og som lærer”, siger Maja Halberg og fortæller, at
hele forløbet har fået hende til at overveje, om hun i det hele taget har lyst
til at vende tilbage til folkeskolen, hvis det en dag bliver en mulighed.
“Jeg har i
13 år dygtiggjort mig som lærer, og i al beskedenhed mener jeg, at jeg har
noget at byde ind med i den rolle, men nu kommer jeg bare længere og længere fra
faget. Dertil kommer, at hvis jeg fortsat skal bruge så mange kræfter på at
kæmpe for, at min søn får den hjælp, han har brug for og krav på, så ender jeg med at miste min arbejdsevne. Man bliver jo vanvittig af at skulle leve på den
måde”.
*Kilder til tal: “Skolens tomme
stole – Skolefravær set fra barnets perspektiv”, rapport udarbejdet af Børns
Vilkår, 2020. “Inklusionsundersøgelsen 2022”, rapport udarbejdet af
Landsforeningen Autisme.