Det er ikke en ny tanke, at de specialpædagogiske foreninger skal gå sammen om et kursus, men nu kan ideen blive rejst igen.

Er det på tide, at de faglige foreninger på specialområdet går sammen om ét stort kursus?

Danmarks Specialpædagogiske Forening har oplevet faldende tilslutning til sit årskursus og måtte sidste år aflyse. Kasserer Steen Polk foreslår, at de faglige foreninger på specialområdet stiller sig i spidsen for ét stort kursus. Frontpersonerne er parate til at drøfte ideen.

Offentliggjort

Lad det være sagt med det samme. Danmarks Specialpædagogiske Forening gennemfører sit årskursus i Vejle i begyndelsen af november under titlen Trivsel og læring for alle. 

Anderledes så det ud sidste år. Da aflyste foreningen for ikke at skulle hænge på en stor regning fra hotel og oplægsholdere.

”Det var ikke sjovt at sende besked ud til de 20 tilmeldte. Vi havde også brugt tid på at finde ud af, hvilke emner kurset skulle fokusere på”, fortalte kasserer Steen Polk, da Folkeskolen og de faglige netværk på folkeskolen.dk i august og september tegnede portrætter af de faglige foreninger med en samarbejdsaftale med Danmarks Lærerforening.

De specialpædagogiske foreninger bør give lærerne en forståelse af for eksempel opmærksomhedsforstyrrelser, mener Steen Polk.

I år samler kurset omkring 50 deltagere. Det har tidligere ligget på 80, og i ’gamle’ dage deltog 150-200 medlemmer. 

Det er langsomt gået ned ad bakke, og Steen Polk har flere gange foreslået, at de specialpædagogiske foreninger slår sig sammen om ét stort arrangement med et væld af valgmuligheder.

”Så vil alle kunne gennemføre og samtidig vise et højt aktivitetsniveau”, siger Steen Polk med tanke på Læsekonsulenternes Landsforening, Pædagogisk Psykologisk Forening og Logopædisk Forum. De har alle plads i samarbejdsorganet Samrådet i Danmarks Lærerforening, hvor også Danmarks Specialpædagogiske Forening er med.

Dialog bør tages i Samrådet

De andre foreninger ser positivt på forslaget om et fælles kursusarrangement. Logopædisk Forum og Læsekonsulenternes Landsforening har i forvejen erfaring med at holde kursus sammen, da de gjorde det for nogle år siden.

”De fire specialpædagogiske foreninger har et veletableret samarbejde i Samrådet. Det må derfor være der, vi skal tage en dialog om, hvorvidt vi skal samarbejde yderligere om et fælles kursus”, siger Sanne Weisbjerg Vilstrup, som står i spidsen for Logopædisk Forum.

Hendes kollega i Læsekonsulenternes Landsforening Hanne Nissen Sabalic er på linje.

”Vi er åbne over for at samarbejde, hvor det giver mening. Det vil vi gerne drøfte i Samrådet”, siger hun.

Læsekonsulenternes Landsforening samlede tidligere på efteråret 40 deltagere til sin landsdækkende konferencedag. Det svarer til halvdelen af medlemmerne.

”Når vi planlægger konferencedagen, ligger det os på sinde, at indholdet er relevant for vores medlemmer. De er vores målgruppe, så de skal kunne se sig selv i et eventuelt fælles kursus”, siger Hanne Nissen Sabalic.

Vigtigt at dyrke faglige sammenfald

I og med at de faglige foreninger ikke har talt konkret om ideen, er det svært at svare på, hvad fordelen ved en stor fælles konference vil være, mener læsekonsulenternes forperson.

”Vi vil skulle finde perspektiver, som foreningernes medlemmer kan se sig selv i, så det kræver, at vi fokuserer på fælles udfordringer og emneområder”, siger Hanne Nissen Sabalic.

Sanne Weisbjerg Vilstrup peger på, at de faglige foreninger i Samrådet i øjeblikket drøfter, om de skal gå sammen om at deltage i Folkemødet på Bornholm.

De faglige foreninger på specialområdet har mange snitflader, siger Sanne Weisbjerg Vilstrup.

”Det er altid vigtigt at dyrke de faglige sammenfald, hvilket også var årsagen til, at vi for nogle år siden holdt et kursus med Læsekonsulenterne Landsforening, da vi netop har et fælles pædagogisk fokus på sprog-, læse- og skriftsprogvanskeligheder. De snitflader, som kendetegner de fire foreninger i Samrådet, er alle vigtige for at støtte børns faglige udvikling, læring og trivsel”, siger hun.

Logopædisk Forum afholdt for nylig sit tre dage lange Vingstedkursus, som bygger på en lang tradition og er velbesøgt. 

Et enkelt år deltog 110 logopæder, men normalt ligger det på 160-170. Med hele 200 kursister i år måtte foreningen lukke for tilmeldinger, inden fristen var udløbet. 

Spørgsmålet er, om Logopædisk Forum er parat til at ”ofre” sit eget kursus til fordel for et fælles.

”Behovet for et fælles specialpædagogisk kursus afhænger af genstandsfeltet, og i så fald er det vigtigt, at det er initieret af Samrådet. Det ene behøver ikke at være på bekostning af det andet”, svarer Sanne Weisbjerg Vilstrup.

Foreningerne har netværk at trække på

I Pædagogisk Psykologisk Forening støtter forperson Jette Lentz op om et fælles kursus, men foreningen vil have brug for at kombinere det med sine egne tilbud.

"Vi har ikke behov for et fælles kursus i øjeblikket, men jeg støtter alligevel op om ideen”, siger Jette Lentz.

”Vi lægger stor vægt på, at vores kurser har et niveau, så psykologer kan bruge dem, når de søger om autorisation i pædagogisk psykologi. Vi er ikke mange psykologer med lærerbaggrund tilbage, men det vil nok være på det felt, at et fælles kursus kan være interessant”.

Jette Lentz peger på, at de faglige foreninger ikke er så store, som de var engang, og at det derfor kan være en god ide, at de slår sig sammen om et kursus.

”Samtidig er det vigtigt at få special- og fællesskabende didaktikker ind i fagene. Vi har gode undervisere og oplægsholdere på vores kurser, og vi kan spørge, om de også vil være med i et stort fælles kursus. Vi har vores respektive netværk at trække på i de faglige foreninger”.

Pædagogisk Psykologisk Forening tiltrækker dog mange til sit årskursus i marts.

”Der har været et par år, hvor vi ikke var så mange, men i år deltog omkring 230. For vi sørger for, at indholdet retter sig mod den udvikling, PPR står i. Så pt. har vi ikke behov for et fælles kursus. Men jeg støtter alligevel op om ideen”.

Drøftelsen er på vej i Samrådet

Ideen om et fælles kursus er ikke ny. Steen Polk fra Danmarks Specialpædagogiske Forening har talt om det flere gange i Samrådet. Det genkender Jette Lentz.

”Vi er åbne over for at samarbejde, hvor det giver mening", siger Hanne Nissen Sabalic.

”Vi har talt om et fælles kursus i Samrådet i mange år, men det er aldrig blevet konkretiseret. Jeg tror også, at Steen har luftet tanken på møder for alle faglige foreninger med tilknytning til Danmarks Lærerforening”, siger forpersonen for Pædagogisk Psykologisk Forening.

Steen Polk er velkommen til at rejse drøftelsen i Samrådet, siger Hanne Nissen Sabalic fra Læsekonsulenternes Landsforening.

”Så kan vi se, om vi kan finde fælles vinkler på perspektiverne i en samlet konference”, siger hun.

Sanne Weisbjerg Vilstrup er også klar til at drøfte forslaget.

”Vi er hinandens nødvendigheder, så jeg vil tage ideen op på vores næste bestyrelsesmøde i Logopædisk Forum og i Samrådet”.

Foreningernes viden kan gavne lærere

Steen Polk rejser gerne spørgsmålet om et fælles kursus igen. Faktisk vil han tage det et skridt videre og involvere alle faglige foreninger med tilknytning til Danmarks Lærerforening.

”Det vil være godt, at vi holder årskurser for lærerne, hvor det fagfaglige selvfølgelig vil være vigtigt, men også den differentierede undervisningsform og elevernes forudsætninger både socialt og fagligt”, siger Steen Polk.

Uanset fag har eleverne forskellige kompetencer og indgangsvinkler til læring, fremhæver han.

”Her bør de specialpædagogiske foreninger komme i spil og give lærerne en forståelse af for eksempel opmærksomhedsforstyrrelser, hukommelse, ADHD, ADD, autisme, ordblindhed og talblindhed, så alle elever kan blive undervist bedst muligt. Det er især her, vi kan gøre det bedre til gavn for folkeskolen”, siger Steen Polk.

Vanskeligheder ikke isoleret til ét fag

Bent Lindhardt er enig i, at de faglige foreninger på specialområdet har viden at spille ind med. Han er formand for Dansk Specialmatematik og anbefaler, at man tænker i det hele menneske.

”Vi bliver klogere på at høre om kompleksiteten i det, elever har svært ved i skolen", siger Bent Lindhardt.

”Vi bliver klogere på elevernes vanskeligheder ved ikke kun at koncentrere os om vores eget fag, men ved at høre om kompleksiteten i det, elever har svært ved i skolen. Det kan både handle om, hvordan man håndterer elever med ADHD eller autisme i biologi og dansk, og om problemer knyttet til et handicap i de praktiske fag. Det vil vi kunne få fælles aspekter på”.

Bent Lindhardt ser et kursus for sig med fælles oplæg, samtidig med at de faglige foreninger har hvert sit spor. Dansk Specialmatematik mangler ellers ikke kursister til sit eget årsseminar.

”Vi har netop afholdt kurset med 70 deltagere over en fredag- lørdag, og de nye midler til kompetenceudvikling bør give luft til de faglige foreninger. Vi mangler ikke opbakning fra medlemmerne, men lige netop børns vanskeligheder er ikke isoleret til ét fag”, siger Bent Lindhardt med tanke på lærernes nye overenskomst.

Han er med til at planlægge dagsordenen, når samtlige faglige foreninger mødes et par gange om året. Han vil nu aftale med Steen Polk, at ideen om et fælles kursus bliver taget op på et kommende møde. Det bliver dog ikke på mødet i næste måned, da dagsordenen er fyldt.