Specialpædagogik
Foto: gpointstudio/istock.com
Rådgivning får flere spørgsmål fra forældre om manglende støtte i skolen
Et stigende
antal forældre støder ind i problemer med skolen, når deres barn har brug for
støtte.
Det viser tal fra årsrapporten hos Forældrerådgivningen i Skole og
Forældre. I 2024 handlede hvert tredje opkald om specialundervisning og
visitation. Netop det område er steget fra 16 procent af henvendelserne i 2023
til 19 procent i 2024.
Blandt andet fylder
spørgsmål om støtte, som ikke bliver videreført i overgangen fra børnehave til
skole, selv om den pædagogisk psykologiske vurdering siger, det er nødvendigt.
”De forældre,
vi snakker med, oplever ofte, at det er meget tidskrævende at få hjælp og
støtte til deres barn. De indgår i dialog med skolen, men mange gange udebliver
de konkrete indsatser”, siger Lise Lotte Wibe, leder af Forældrerådgivningen.
Skole-foraeldre.dk: Årsrapport:
Flere henvendelser om specialundervisning og visitation