Tidlig indsats kan afhjælpe matematikproblemer og gøre glæden ved faget større. (arkivfoto)

12 millioner til indsats for matematikkens outsidere

Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper udvider med elever i 8. klasse og supervision af matematiklærere. Projektet fra DPU og Metropol skal udvides til 81 skoler landet over med penge fra blandt andet A.P. Møller Fonden.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et stort projekt om Tidlig Matematikindsats til Marginalgrupper har kørt gennem nogle år på Metropol og DPU. Det begyndte med 'lavtflyvende' og 'højtflyvende' elever i 2. klasse på Frederiksberg, som over 12 uger fik en halv times ekstra matematik fire dage om ugen. Projektet er udvidet til klasser på flere skoler ud over landet og til lærerkurser. Nu begynder endnu en udvidelse, der omfatter 81 skoler i 20 kommuner.

4,8 millioner kroner til tidlig matematikindsats

Projektet Matematikindsats 2017 har fået knapt 12 millioner kroner af A.P. Møller Fonden. Desuden støtter Tryg Fonden og Metropol, så indsatsen også bliver fulgt op med forskning. Selve forsknings- og udviklingsarbejdet sker i samarbejde med professor Michael Rosholm fra Trygfondens Børneforskningscenter.

 

Hvilken lærerpraksis virker?

Foruden lavt- og højtflyvende elever i matematik i 2. klasse bliver projektet fra foråret udvidet til at omfatte samme elevtyper i 8. klasse på de 81 skoler. Målet er at gøre matematikkens outsidere bedre til matematik, give dem lyst til at lære mere og at udfordre de dygtige matematikelever. En tidlig indsats kan afhjælpe elevernes 'regnehuller', inden de bliver til store matematikvanskeligheder viser de tidligere erfaringer i projektet.

Sprællemandshop med matematiske udfordringer

"Forskningen viser, at det virker at gå dialogisk til værks og sætte en intensiv indsats i gang. Men der er selvfølgelig forskel på elever i 2. klasse og elever i 8. klasse. Det kan blive sværere i 8. klasse, hvis eleverne har mistet motivationen og ikke har oplevet at have succes med matematikken. De yngre elever spiller mere med", siger Margit Holm Basse, der er projektleder og specialkonsulent fra Lærerfaglig Efter- og Videreuddannelse på Metropol.

Tidlig indsats for fagligt stærke og svage i matematik

"Det handler om at få undersøgt, hvilke konkrete lærerpraksisser, der giver gode resultater i arbejdet med matematik. Vi vil rigtig gerne lave et matematikløft på samme måde som der er foretaget faglige løft i faget dansk. Af mere systematisk karakter. Man kan godt over nogle uger flytte nogle elever fagligt, men det handler om, hvordan man konsoliderer det og fastholder de gode resultater".

Elever skal være glade i matematik

Hun fortæller, at de deltagende skoler selv har henvendt sig, og at lærerkurserne begynder i næste uge. Man er i gang med at teste 2.- klasses-eleverne og sætte indsatsen i gang. 8. klasses eleverne bliver testet i løbet af efteråret, og indsatsen for dem finder sted i foråret.

"Det handler om at designe intensive løft, der virker. Om god matematik- didaktik".

Man taler da sammen i matematik

Undervejs i projektet vil lærerne mødes til erfaringsudveksling. Fra projektet kommer også bogen "Matematikvanskeligheder på de ældste klassetrin" fra foråret 2016 skrevet af Peter Weng, Pia Tonnesen og Lena Lindenskov.

Anmeldelse: De ældste elever kan godt nå at blive bedre

Læs mere

Tidlig Matematikindsats tilMarginalgrupper