Lektor Peter Weng underviser lærere på kursus på Metropol i Tidlig Matematikindsats
Arkivfoto: helle lauritsen
4,8 millioner kroner til tidlig matematikindsats
Tidlig Matematikindsats til marginalgrupper er en indsats for fagligt stærke og svage elever på indtil videre 41 skoler i landet. Professionshøjskolen Metropol står bag projektet og underviser lærerne. Nu har Egmont Fonden bevilget 4,8 millioner kroner til projektet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Indsatsen er en videreudvikling af Tidlig Matematikindsats Frederiksberg, hvor skolerne her deltog, og hvor det handlede om at gøre de fagligt svage elever i matematik stærkere. Senere har fire sjællandske skoler, Kastrupgårdskolen, Susålandets Skole, Strøbyskolen og Vallerødskolen også deltaget i projektet, hvor lærerne er blevet videreuddannet og hvor man har oplevet, at elevernes faglige niveau blev hævet, deres selvværd øget og dermed fik de mod på læring.
Tidlig indsats for fagligt stærke og svage i matematik
De udvalgte elever modtager en halv times ekstra undervisning hver dag i 12 uger.
Pengene fra Egmont Fonden betyder, at det tilknyttede forskerteam får mulighed for at videreudvikle og kvalificere metoden bag projektet.
Man taler da sammen i matematik
Tidlig Matematikindsats Til Marginalgrupper (TMTM) bygger på materialet "Matematikvanskeligheder - tidlig intervention", som lektor Lena Lindenskov fra Aarhus Universitet og lektor på Metropol Peter Weng står bag. Materialet vægter især samtalen om matematik, at kende de før-faglige begreber og at kunne se mønstre.
Tidlig indsats i matematik spreder sig
"Børn er problemløsere af natur, og når de arbejder med problemer i matematik, der også indeholder faglig læsning, geometri og algebra fremmer det deres læring. En tidlig indsats kan afhjælpe elevernes regnehuller, inden de bliver til store matematikvanskeligheder", siger projektleder og lektor på Metropol Pia Tonnesen i en pressemeddelelse om Egmont Fondens støtte.