Michael foran det bogstavbjerg, han skal bestige. Men først skal han finde ud af, at han også skal bruge sine ben for at komme til tops.
Ny bog skal hjælpe elever til at tale om deres ordblindhed
Ordblinde har ikke kun problemer med bogstaver. Mange tror, de er ene om at have svært ved at læse, og at de ikke dur til noget. Det vil ordblinde Jesper Sehested ændre på. Han har skrevet en bog, der skal hjælpe ordblinde børn med at få selvtillid.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jesper Sehested driver firmaet etlivsomordblind.dk, hvor han blandt andet rådgiver, holder foredrag og skaber oversigt over it-hjælpemidler for at give ordblinde en lettere hverdag. Nu kan han også skrive forfatter på sit visitkort.
Hjemmeside for og med ordblinde får legat på 245.000 kroner
Jesper Sehested har skrevet bogen 'Michael og Bogstavbjerget' for at sætte fokus på de følelser og udfordringer, mange ordblinde børn står med, fordi bogstaverne driller. Det kan være tanker om at være dum og doven, at der er noget galt med én, og at det hele kan være lige meget, fordi man ikke bliver bedre. Jesper Sehested vil vise, at kampen med bogstaver ikke skal stoppe ordblinde børn i at drømme om fremtiden. Men det er pudsigt, at en ordblind skriver en bog til andre ordblinde, erkender han.
"Jeg har både tænkt i spil og hjælpemidler, men ordblinde børn skal ikke spille et spil alene. Tanken er, at de læser bogen sammen med en forælder eller en lærer, så de kan snakke om det, hovedpersonen oplever. Som ordblind er man nødt til at have nogle til at hjælpe sig med at bestige bogstavbjerget, og derfor har jeg tænkt relationer ind i bogen", siger Jesper Sehested om bogen med et lixtal på 22.
Hovedpersonen glemmer at bruge sine ben
I sin egen skoletid oplevede Jesper Sehested, hvordan dansk i første lektion kunne ødelægge resten af dagen. Det vil se anderledes ud, hvis klassen bakker den ordblinde elev op, samtidig med at eleven selv er bevidst om, at han eller hun er god til noget andet, mener han.
"Så kan man sige til sig selv: 'Ok, jeg er ikke så god til at læse og skrive, men i næste time skal vi have idræt eller billedkunst, og det ved kammeraterne, at jeg er god til'. Det eksemplificerer jeg i bogen, hvor Michael på vej op ad bogstavbjerget møder en bjergged. Michael er træt i armene, for han har glemt at bruge benene, men da han ser, at geden har fire ben og ingen arme, finder han ud af, at han også selv skal bruge sin ben", uddyber Jesper Sehested.
Ordblind blogger: En fordel at sidde forrest i klassen
Michael stiller mange spørgsmål i bogen, for eksempel om hvorfor han skal læse højt i klassen. Eller om ikke han skal gå på toilettet for at slippe væk. Jesper Sehested supplerer med spørgsmål direkte til læseren, for eksempel da Michael ikke kan læse det, han selv har skrevet og kradser det hele over med sin blyant:
"Hvorfor tror du, at Michael ikke vil have andre til at se, hvad han har skrevet", lyder forfatterens oplæg til debat mellem det ordblinde barn og den voksne, som barnet læser bogen sammen med.
Ordblinde elever roser bogen til skyerne
Spørgsmålene er et centralt element, som skal hjælpe ordblinde børn med at forstå deres egen ordblindhed. De kan også bruges af lærere.
Det har Sisse Boll, som er tovholder i ordblindepatruljen på Smidstrup-Skærup Skole ved Vejle, gjort. Hun har prøvelæst bogen sammen med 12 ordblinde elever. I hendes tilbagemelding til Jesper Sehested skriver hun blandt andet:
Ordblindepatrulje sikrer ordblinde elever praktisk hjælp og moralsk støtte
"Eleverne var meget begejstrede for bogen, som gav anledning til mange gode snakke undervejs. De fortalte hinanden, hvordan de selv har det med deres ordblindhed. De har delt historier med hinanden, hvor det har været svært, og fortalt om situationer, hvor de har været udfordret, men fundet vejen til at mestre i stedet for at give op. De vil alle gerne læse bogen sammen med deres familie, så de kan få nogle gode snakke derhjemme, også om hvordan det er at være ordblind".
Elevernes feedback den bedste forfatteren kunne få
Nogle af Sisse Bolls elever foreslår, at hele klassen læser bogen, så eleverne kan snakke om, hvordan det er at have noget som udfordrer én. Måske har de andre elever også eksempler på noget, som er svært for dem.
"Vi synes, det er en god fortælling med mange gode refleksionsspørgsmål, som er med til at åbne for ærlige snakke og også til at tale om motivation. En fortælling, som eleverne kan spejle sig i, og som vi varmt vil anbefale til andre med ordblindhed tæt på," skriver Sisse Boll ifølge nyhedsbrevet fra etlivsomordlblind.dk.
Jesper Sehested er selvsagt glad for tilbagemeldingen.
"Jeg hørte ikke noget fra Sisse Boll, så jeg begyndte at blive nervøs for, at de var sket hende noget. Men det viste sig, at bogen havde givet dem anledning til så mange snakke om: "Du har det sådan, jeg har det sådan, måske kan vi lære af hinanden'. Det er den bedste feedback, jeg kunne få", siger den ordblinde forfatter.
'Michael og Bogstavbjerget' udkommer i uge 28 og udgives af Sehested Media ApS. Bogen er på 140 sider, rigt illustreret af Tomas Anker Præstholm og koster 299 kroner.
Du kan læse et uddrag via dette link:
Læs mere
Michael og Bogstavbjerget