Der er brug for at udvikle et testredskab til elever med meget begrænset dansk ordforråd, da Ordblindetesten ikke egner sig til afdækning af ordblindhed hos denne gruppe elever, lyder det fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Foto: Istock/ mediaphotos
Ordblindetest til elever med begrænset dansk ordforråd ventes klar om et år
En standardiseret ordblindetest til elever uden basalt dansk ordforråd skulle have været klar i begyndelsen af i år, men corona har betydet forsinkelser. I stedet ventes testen at være færdigudviklet i slutningen af 2023 eller begyndelsen af 2024.
Fire gange har et
flertal i Folketinget indgået aftaler om en ordblindepakke. Den første kom i
2019, og et af punkterne gik på at sikre, at alle ordblinde elever opdages –
også de, der har dansk som andetsprog.
Konkret betød aftalen,
at der skal udvikles en ordblindetest til elever med begrænset ordforråd.
Ifølge den oprindelige tidsplan skulle Center for Læseforskning på Københavns
Universitet have overdraget testen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK) i begyndelsen i år, men på grund af corona bliver den forsinket med op
til et år.
Derfor er der brug for en ny test
Det har ikke været
muligt at få et interview om, hvorfor der er behov for en særlig test til
elever med et begrænset dansk ordforråd. I stedet svarer STUK på skrift.
”Ligesom hos elever med
dansk som modersmål kan læsevanskeligheder hos elever med dansk som andetsprog
skyldes ordblindhed. For at kunne tilbyde den rette støtte og undervisning er
det vigtigt at kunne afdække ordblindhed og adskille ordblindhed fra andre
læsevanskeligheder”, skriver styrelsen til folkeskolen.dk/specialpædagogik.
Brug af den almindelige
Ordblindetesten kan føre til fejlagtig (over)diagnosticering af ordblindhed
blandt elever med begrænset dansk ordforråd, betoner STUK. Vejledningen til
denne test fraråder således, at man bruger den til elever med meget mangelfulde
danskfærdigheder.
”Da Ordblindetesten
ikke egner sig til afdækning af ordblindhed hos elever med meget begrænset
dansk ordforråd, er der brug for at udvikle et testredskab til denne gruppe
elever”, uddyber STUK.
Ukendt hvor stort
behovet er
Det er svært at sige,
hvor mange elever der vil få glæde af testen til elever med et begrænset dansk
ordforråd, da STUK ikke ved, hvor mange elever med dansk som andetsprog der er
testet ordblinde med enten Ordblindetesten eller en anden ordblindetest.
”Nogle elever med dansk
som andetsprog med et tilstrækkeligt basalt dansk ordforråd vil allerede være testet
med Ordblindetesten eller en anden ordblindetest. Men der er elever med et
begrænset dansk ordforråd, som endnu ikke har fået afdækket, hvorvidt deres
læsevanskeligheder skyldes ordblindhed. Det er denne elevgruppe, som den
kommende ordblindetest skal kunne afdække”, forklarer STUK i sit skriftlige
svar.
Den nye test bliver
sprogneutral
Der er på nuværende
tidspunkt ikke fastsat en grænse for, hvornår en elevs danskkundskaber er for
begrænsede til, at Ordblindesten bør anvendes. Men ordblindetesten til elever
med begrænset dansk ordforråd skal være sprogneutral og ikke forudsætte et
basalt dansk ordforråd.
”Ordblindhed er en
indlæringsvanskelighed, som ikke knytter sig til et specifikt sprog, så den nye
test skal kunne give svar på, i hvor høj grad den enkelte elev tilegner sig
eller er i stand til at tilegne sig færdigheder i fonologisk omkodning –
uafhængigt af elevens kendskab til dansk”, skriver STUK.
Den nye test bliver en
tilpasset version af en dynamisk afkodningstest, som hidtil er blevet brugt til
at opspore elever, som er i risiko for ordblindhed, og til at teste voksne med
begrænsede danskfærdigheder for ordblindhed. Ifølge STUK bruges den dynamiske
afkodningstest med succes.