I de lærerstuderendes undersøgelse svarede hele 65 procent af eleverne, at der er et eller flere fag i skolen, hvor de har lav tiltro til at kunne klare opgaverne og aktiviteterne.Sneksy/Getty Images
Nyt gratis materiale: Hvad stiller man op, når eleverne ikke tror, de kan klare opgaven?
To lærerstuderende har undersøgt mestringsforventninger i grundskolen. De har fundet frem til fem konkrete bud på, hvordan du arbejder med elever, der ikke selv tror, de kan klare opgaverne.
StineBjerreMeritlærer fra VIA University College i Silkeborg (færdig sommer 2024), Cand. merc. i marketing.
Alice MarieLeroyerMeritlærer fra VIA University College i Silkeborg (færdig sommer 2024), Cand. mag. i engelsk og fransk.
”Det kan jeg altså ikke finde ud
af”, er en sætning, som vi nok er mange, der har hørt fra en frustreret elev, der
ikke tror, de kan klare en opgave. Det har vækket en nysgerrighed i os som
lærerstuderende. For hvad får eleverne til allerede på forhånd at give op, og
hvad stiller vi op som undervisere, når eleverne har lav tiltro til at kunne
klare de opgaver, vi stiller dem?
Annonce:
Den nysgerrighed er årsagen til, at
vi i vores afsluttende projekt i pædagogik og lærerfaglighed på lærerstudiet har taget fænomenet
mestringsforventning under kærlig behandling. Det handler om, hvordan vi som
lærere kan medvirke til at styrke elevernes egne forventninger om at kunne
mestre opgaverne i grundskolen.
Fakta: Et stort problem
Som en del af projektet satte vi os
for at undersøge, hvor stort et problem lave mestringsforventninger er i
praksis blandt eleverne i den danske grundskole. I den forbindelse har vi
foretaget en spørgeskemaundersøgelse på seks midtjyske skoler, hvor 200 elever
fra 4. til 9. klasse deltog.
I vores undersøgelse svarede hele
65 procent af eleverne, at der er et eller flere fag i skolen, hvor de har lav
tiltro til at kunne klare opgaverne og aktiviteterne. For mellemtrinnet
isoleret set er andelen 62 procent, mens den for udskolingen er hele 68
procent. De fag, hvor flest elever har lav tiltro til at kunne finde ud af
opgaverne, er matematik og tysk, efterfulgt af historie, engelsk, fysik/kemi og
dansk i nævnte rækkefølge.
Resultaterne taler altså for sig
selv: Lave mestringsforventninger eksisterer i praksis blandt danske
folkeskoleelever, og det kan have mange negative konsekvenser.
To hovedindsatser
Vi har altså forsøgt at finde
måder, hvor vi som lærere kan medvirke til at styrke elevernes
mestringsforventninger. Her fandt vi frem til, at der overordnet er to
hovedindsatser at ty til.
Den ene handler om at tilpasse sin undervisning til elevernes
forskellige mestringsniveauer og læringsforudsætninger gennem differentieret
undervisning, så man sikrer, at eleverne opnår mestringserfaringer, som kan
afføde positive mestringsforventninger i fremtiden. Her kan et ugeskema for
eksempel være et godt værktøj, hvor man tilpasser og justerer opgaverne efter
elevernes individuelle faglige ståsted. I planlægningen og tilrettelæggelsen af
undervisning bør man også have et særligt fokus på introduktionen af nye emner.
Her kan en form for ”for-forberedelse” være et effektivt greb. Så eleverne får
mulighed for at stifte bekendtskab med emnerne inden de præsenteres i plenum.
Annonce:
Den anden hovedindsats handler om opmuntring fra
betydningsfulde personer som lærere og forældre, da det kan højne elevens egen
tiltro og indsats og dermed sandsynligheden for oplevelsen af mestring, hvilket
også kan afføde positive mestringsforventninger i fremtiden. Det kan være
anerkendelse, feedback og ros, men det afgørende er her, at man retter
opmærksomheden mod elevens indsats fremfor eleven som person.
Direkte adspurgt angiver eleverne
selv opmuntring og tiltro fra min lærer, som en vigtig faktor for deres
egen tiltro til at kunne klare opgaverne i skolen. Samtidig fandt vi ud af, at
viden om opmuntring og ros til elever med lave mestringsforventninger ikke er
særlig udbredt blandt lærere. Det ser vi som et problem, da nogle former for
opmuntring og ros kan virke imod hensigten, når eleven har lav tiltro til sig
selv. Elever med lave
mestringsforventninger har nemlig brug for omfattende procesorienteret respons
som støtte undervejs i deres opgaveløsning, mens personorienteret respons kan
virke stik imod hensigten og få dem til at blive bange for at fejle. Det
handler blandt andet om at bruge formuleringer som, ”din fremgangsmåde er god”
eller ”du arbejder godt” frem for klassiske udtryk som ”du er god”, man ellers uforvarende
kan komme til at bruge.
Gratis materiale
Som en del af projektet har vi
derfor udviklet et gratis materiale, som lærere kan bruge, når de skal yde støtte og
opmuntring til elever med lave mestringsforventninger. Materialet består af en
lærervejledning og en model ved navn ”Giv mig
FeM”-modellen, som står for Feedback og Mestringsforventning samtænkt. Modellen
er udformet som en hånd med det mål at gøre den let at huske i en travl hverdag.
De fem fingre repræsenterer fem vigtige greb i arbejdet med at støtte elever
med lav tiltro til sig selv.
Modellen og lærervejledningen indeholder
konkrete råd og inspiration. Her kan du læse om, hvordan feed up, feedback,
opmuntring, ros og feed forward kan bruges i de forskellige faser af elevernes
opgaveløsning. Materialet indeholder desuden eksempler på konkrete udtryk og
formuleringer, man kan anvende som lærer, ligesom materialet vejleder til,
hvilke former for feedback og ros, der kan være hensigtsmæssig, når man vil
opmuntre en elev med lav mestringsforventning.