Næsten en tiendedel af de danske elever blev fritaget fra at tage Pirls-testen, selvom deres 4.-klasse var udtaget til at deltage.Sinenkiy
De svageste fritaget: Det skaber et kunstigt resultat
Det er ikke kun i Pisa-undersøgelsen, at en stor del af eleverne fritages fra deltagelse. Danmark overskred også i den internationale læseundersøgelse Pirls grænserne for, hvor mange elever der må fritages, fortæller forskeren bag.
Pisa er ikke den eneste store
internationale undersøgelse, hvor vi i Danmark har fritaget en meget stor andel
af eleverne. Faktisk er det også sket igennem en årrække i den internationale
læseundersøgelse Pirls, der måler 4.-klasseelevers læsning.
Annonce:
Den nationale forskningsleder
på Pirls-undersøgelsen i Danmark, lektor på DPU Simon Skov Fougt, mener at det er
meget vigtigt at medtænke de fritagne elever for at få et mere reelt billede
af, hvordan det går med elevernes læsekompetencer.
I
Pirls-målingen scorede 19 procent af eleverne på eller
under det niveau, som Pirls definerer som lavt kompetenceniveau, og som
betyder, at de kun er i stand til at finde og gengive detaljer, som er direkte
udtrykt i lette tekster, og de har svært ved at gennemskue handlingsforløb og
genkende sammenhænge.
Eller som Simon Skov Fougt mere simpelt opsummerer det, ”at de
ikke kan læse”.
Men da seks procent af eleverne
var undtaget på grund af alvorlige læse-/skrivevanskeligheder, er det den danske læseforskers
vurdering, at det reelle billede fra Pirls-undersøgelsen, der blev offentliggjort i maj
sidste år, er, at omkring fjerde danske 4.-klasseelev er en dårlig læser.
Annonce:
”Jeg kan ikke sige, hvor vi
præcist ville have ligget, men jeg er stensikker på, at vi i virkeligheden reelt
ligger lavere, end vi gør i den officielle rapport”, siger Simon Skov Fougt.
Slørede for et nok meget større
fald
Ligesom i Pisa må landene
maksimalt fritage fem procent af eleverne, men samlet set endte den danske
fritagelsesprocent på 9,2, når man også inkluderer de skoler, der helt blev
undtaget fra at deltage.
Uden de fritagne elever viste
det danske resultat på en nedgang på 8 point i forhold til den seneste
Pirls-mål, der blev udført i 2016 og præsenteret i 2017. Men nedgangen var
mindre end hos vores nordiske naboer.
Annonce:
Sverige scorede 12 point mindre end i 2016, Finland 17 point
mindre og Norge 20 point mindre. Men den sammenligning er ikke retvisende, når
vi i Danmark har fritaget markant flere.
”Havde vi været under grænsen på
5 procent, vil vi formentlig have scoret i 520’erne, hvilket er markant mindre
end vores officielle resultat på 539 point. Så havde resultatet nok fået lidt
mere opmærksomhed i medierne og blandt politikerne end den forholdsvis store
opmærksomhed, som vi faktisk fik”, siger Simon Skov Fougt.
Regnet
på de dårligste deltagere
Modsat Pisa-holdet har Pirls-forskerne ikke forsøgt at pege på et konkret pointmæssigt estimat for, hvor
meget de antager, at de mange fritagne elever har rykket ved det danske
resultat.
Annonce:
Men
Simon Skov Fougt har beregnet, hvad de 100 dårligste læsere i Pirls betød for
det samlede danske resultat. Havde de ikke været med, havde det danske
resultatet ikke været signifikant dårligere end Pirls 2016.
”Men
det er naturligvis ikke det samme som at vide, hvordan dem, der ikke var med,
ville have klaret sig”, siger han.
Den
høje fritagelse var allerede et meget stort fokusområde for den danske
læseforsker, da han blev forskningsleder frem mod
Pirls 2021.
Annonce:
Her
satte han sig som mål, at han gerne ville nærme sig samme fritagelsesprocent
som i Pisa, hvor Danmark gennem en årrække havde ligget omkring 5 procent. Derfor brugte han to måneder på at ringe til hver eneste
lærer, der havde meldt ind, at de havde en eller flere elever, de ønskede at
fritage fra Pirls-testen.
”Jeg tror simpelthen ikke på, at
vi har dobbelt så mange ordblinde i Danmark, som der er i Norge og Sverige. Min
hypotese er derfor, at vi er overbeskyttende i Danmark. Det lyder negativt, men
på den anden side kan jeg også rigtigt godt lide, at vi har nogle lærere, som
bekymrer sig om deres elever”, siger han.
Han er overbevist om, at det ikke er til lærernes og skolens fordel,
hvis resultatet bliver højere end det reelle niveau ude på skolerne. Derfor var
de to måneder givet godt ud, mener han.
”Jeg spurgte hver eneste lærer
til begrundelsen for at fritage en elev og udfordrede dem på, om det var den
rette beslutning. På den måde fik jeg reduceret fritagelsen fra 9,8 til 9,2
procent. I runde tal svarer det, at jeg fik 100 elever flere til at deltage”,
fortæller han.
Det lykkedes samtidig Simon Skov
Fougt at få en tredjedel af de elever, der blev fritaget på grund af alvorlige læse-
og skrivevanskeligheder, til at tage testen for at få et indblik i, om de ikke
burde have været fritaget.
Deres resultater ikke indgår i
Pirls-resultatet, men de styrker hans indblik i, hvordan det danske resultat
kunne have set ud.
”Jeg ved selvfølgelig ikke,
hvordan de resterende fritagne ville have klaret sig, men jeg må antage, at de
havde været fagligt endnu svagere”, siger han og understreger, at han på baggrund
af besvarelserne fra de fritagne elever vurderer, at mindst en tredjedel af dem burde
have deltaget i testen.
”Det er virkelig alvorligt”
Mens
Pirls officielt viste, at 19 procent af 4.-klasseeleverne var dårlige læsere,
viste den nyeste Pisa-måling på samme vis, at 19 procent af de 15-årige er
dårlige læsere – eller som det hedder på Pisa-sprog, at de ikke besidder en ”funktionel
læsekompetence”.
Som med Pirls-resultatet forventer Simon Fougt Skov med tanke på den høje fritagelse, at det reelle billede ude på skolerne er, at hver fjerde 15-årige ikke kan læse.
”Det er en fjerdedel af vores
elever, som ikke kan læse, når de går ud af skolen. Det er vildt. Og når vi
kigger tilbage i tid, er det tal steget voldsomt siden 2011. Hvis jeg bruger
min sunde fornuft og laver en fremskrivning, står vi måske med 30 procent, der
ikke kan læse i Pirls2026. Det er virkelig alvorligt”, siger han.
Singapore har flere fritagne,
men…
Trods at skolerne også i Pirls
har fritaget mange elever, er den danske fritagelsesprocent ikke blandt de
højeste i verden, som det er tilfældet med Pisa.
Men her er det afgørende at se
på årsagerne til, at de enkelte lande har fritaget elever, påpeger Simon Skov
Fougt.
”Man kan nemt komme til at
tænke, at de andre lande nok fusker sig til bedre resultater. Singapore ekskluderede
fx 14 procent. Men det viser sig, at det skyldes, at de ekskluderer alle
internationale skoler, og det er typisk skoler med de fagligst dygtigste. Men
de har valgt, at de kun vil have deres public schools med. Og alligevel ligger
Singapore over Danmark”, siger han.
Ingen udsigt til hjælpemidler
Det danske Pisa-konsortium
oplyser til Folkeskolen, at OECD arbejder på, at man måske på sigt kan
tillade eleverne at bruge hjælpemidler under testene.
I Pirls er det heller ikke
tilladt at bruge hjælpemidler, og det bliver næppe heller tilfældet i
fremtiden, siger Simon Skov Fougt.
”Det er noget, vi diskuterer
rigtigt meget i Pirls. Men det er rigtigt svært at se det ske. For udfordringen
er, at det vil kræve, at alle lande skal have adgang til de samme hjælpemidler,
ellers er resultaterne ikke sammenlignelige”.
En kæmpe udfordring for vores
demokrati
Den danske læseforsker har
tidligere udtalt til Folkeskolen, at han mener, at der er behov for, at
politikerne tager ansvar for at få løftet de danske elevers læsning.
Men det er langt fra det, han
oplever, når han hører undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) udtale sig.
”Jeg mener, at det er en kæmpe
udfordring for vores demokrati, at vi har så mange børn, der ikke kan læse. For
de er utroligt nemme at manipulere. Skrækeksemplet er USA, hvor vi ser, at
størstedelen af dem, der stemmer på Trump, simpelthen ikke ved nok”, siger han.
Derfor provokerer det ham også
”helt vildt”, når undervisningsministeren vælger at fokusere så meget på
skærmene i skolen.
”I stedet for at diskutere
skærme på Borgen burde de koncentrere sig om, at hver fjerde ikke kan læse. Det
er en kæmpe skandale”, siger han.
Simon Skov Fougt er overbevist
om, at de danske elever ville have klaret sig dårligere i den seneste Pirls- og
Pisa-måling, hvis ikke det havde været så forholdsvis let for de danske skoler
at overgå til onlineundervisning under corona.
”Danmark har været vant til
computere i længere tid end nærmest hele verden. Til sammenligning faxede
lærerne opgaver i Tyskland. Det siger lidt om forskellen”.
Skal den negative udvikling for
alvor vendes, kræver det nogle helt andre midler, end dem der nævnes på
Christiansborg, siger han.
”Vi skal op i nogle meget større
beløb, end politikerne overhovedet tør tage i deres mund. For det koster at
give lærerne mere forberedelsestid, at uddanne vores dansklærere bedre, at have
et velfungerende skolebibliotek, at øge kravene for undervisningsmaterialer,
osv. Men det er det, der skal til”.