Kunstige resultater
smolaw11
Så mange elever har Danmark fritaget i de andre internationale målinger
De mange fritagne danske elever i den nyeste Pisa-test har sået tvivl om, hvorvidt de danske resultater giver et retvisende billede af, hvordan vi klarer os i de internationale sammenligner.
Kan man stole på de danske
resultater i de store internationale målinger, når Danmark både i Pisa og i læseundersøgelsen
Pirls har fritaget dobbelt så mange elever, som det er tilladt?
Den danske Pirls-forsker Simon Skov
Fougt er ikke i tvivl om, at andelen af dårligere læsere er markant højere, end
det fremgår af både den officielle Pirls- og Pisa-rapport – og det er ikke i den
danske folkeskoles interesse, at det ikke er kommet tydeligt frem, mener han.
Også forsker ved DPU og ansvarlig for den danske del af
Timss-undersøgelsen Christian Christrup Kjeldsen har sat spørgsmålstegn ved de
nyeste Pisa-resulater fra december.
Mindre fritagelse i andre målinger
Men hvordan ser det ud med fritagelsen i de andre store internationale sammenligninger, Danmark deltager i?
Her viser det sig, at Danmark har holdt sig inden for grænserne for, hvor mange der må fritages.
I Timss, der måler 4.-klassernes matematik- og naturfagskundskaber, var fritagelsen faktisk markant lavere end de tilladte 5 procent. I den seneste måling i 2019 lå fritagelsen på kun 3,1 procent - den laveste eksklusionsrate siden 2007.
Dermed fritog Danmark faktisk færrest
af alle de nordiske lande i den seneste Timms-undersøgelse.
Også i ICCS 2022, hvor Danmark endnu
en gang scorede en topplacering i demokratiforståelse blandt 8. klasseelever,
holdt vi os inden for fritagelsesgrænsen, oplyser de danske forskere bag
undersøgelsen til Folkeskolen.