I 2016 læste elever i 12 lande bedre end de danske. I 2021 er
der kun fem lande, der klarer sig signifikant bedre end Danmark.
Alligevel leverer de danske elever et læseresultat, der er
det laveste nogensinde i den store internationale læseundersøgelse Pirls, hvor
Danmark deltog første gang i 2006.
I kølvandet på corona scorer rigtigt mange lande dårligere,
end de gjorde ved Pirls 2016. I mange lande er faldet større end i Danmark, og
det har medført, at de danske elever nu igen læser på samme niveau som de
norske og svenske, som ellers læste signifikant bedre end de danske for fem år
siden.
Pirls sammenligner hvert femte år 4.-klasseelevers
læsekompetencer på tværs af lande. Denne gang har 65 lande og regioner
deltaget.
Op mod hver fjerde elev er dårlig læser
Særskilt viser det danske resultat, at der er kommet flere
dårlige læsere i de danske klasselokaler, så gruppen af svage læsere nu udgør
op mod hver fjerde elev i grundskolen. Undersøgelsen omfatter næsten 5.000
danske 4.-klasseelever.
Syv procent af eleverne var undtaget fra undersøgelsen, og 19
procent præsterede på eller under det niveau,
som Pirls definerer som lavt kompetenceniveau i Pirls, som betyder, at
de kun er i stand til at finde og gengive detaljer, som er direkte udtryk i
lette tekster, og de har svært ved at gennemskue handlingsforløb og genkende
sammenhænge.
Undersøgelsen viser også, at det står helt skidt til med de
danske elevers læseglæde. Faktisk er det internationalt kun de norske elever,
der er mindre glade for at læse.
Sådan læser de svage læsere
Pirls viser, at 19 procent af de danske 4. klasseelever læser på eller under det niveau, som Pirls definerer som lavt kompetenceniveau. Derudover deltog 7 procent af eleverne ikke i undersøgelsen af faglige grunde som fx dysleksi.
På lavt kompetenceniveau kan eleven kun i relativt lette tekster finde og gengive en detalje, der står udtryk direkte i teksten. Og eleverne har svært ved at gennemskue et handlingsforløb og genkende sammenhænge. For elever på lavere end lavt kompetenceniveau har eleverne så store læsevanskeligheder, at de har meget svært ved at løse opgaverne i Pirls, da det af meste af materialet har været svært for dem.
Selvom de danske elever klarer
sig bedre i den internationale sammenligning end for fem år siden, mener den nationale
forskningsleder på Pirls-undersøgelsen i Danmark, lektor på DPU Simon Skov
Fougt, at man bør fokusere på, at der er blevet flere danske elever, der er
dårlige til at læse.
Hvad er Pirls?
Pirls er en international
læseundersøgelse af 4.-klasseelevers læsekompetence, som har fundet sted hvert
5. år siden 2001. Danmark deltog første gang i 2006.
Ifølge Pirls er det en
undersøgelse af, ”hvad eleverne kan, når deres viden og færdigheder i forhold
til læsning og læseforståelse kommer i spil”. Den gennemføres af den
internationale sammenslutning af forskningsinstitutioner IEA. I Danmark er det
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, der
står for undersøgelsen.
65 lande og regioner deltager i
dette års undersøgelse og samlet næsten 400.000 elever.
”Som dansk læseforsker mener jeg, at det er meget bekymrende,
at vi ser en større afstand mellem de dygtigste og dårligste læsere i Danmark.
Der er for mange elever i den almindelige grundskole, der ikke kan læse
kildekritisk eller fortolke. Det er et kæmpe problem”, siger han.
Tyder på større læringstab end tidligere antaget
Undersøgelsen blev gennemført i foråret
2021, og derfor skal både de danske og de internationale resultater ses i
sammenhæng med den påvirkning, corona-pandemien havde i undersøgelsesperioden,
hvor de danske elever i to længere perioder (foråret 2020 og vinteren
2020-2021) var hjemsendt fra skole med onlineundervisning og efterfølgende
gradvise genåbninger.
Ifølge Simon Skov Fougt tegner
Pirls et tydeligt billede af, at coronapandemien har været årsag til et
læringstab i rigtigt mange lande. Og også i Danmark selvom en undersøgelse
baseret på de nationale test tidligere har afvist et læringstab.
”Pirls og de nationale test er to meget forskellige ting,
fordi de nationale test er det, jeg vil kalde for en kontekstløs læsning, mens
Pirls er hele tekster med en meget veldefineret teori bag. Jeg stor simpelthen
mere på Pirls end på de nationale test, og Pirls viser, at der er sket et læringstab”.
”Vi har spildt vigtig tid”
Ifølge den danske Pirls-leder er tilbagegangen så markant, at
der bør sættes markant ind for at løfte elevernes læsning.
”Man bør sætte ret massivt ind over for de her børn for at
løfte dem. Derfor kan man også sige, at det er problematisk, at jeg først
kommer med de her resultater halvandet år efter. For man kan sige, at vi har
spildt vigtig tid med, at vi har hørt, at corona ikke har haft en betydning”.
Man kan vel også forvente, at
læringstabet gælder for andre end 4.-klasseelever?
”Jeg kan kun udtale mig om 4. klasseelever, fordi det er dem,
vi har undersøgt. Men det er klart, at det er nærliggende at antage, at det er
det samme med de andre elever”, siger Simon Skov Fougt.
Sådan læser de danske elever sammenlignet med resten af verden
I Pirls 2021 læser elever fra Singapore,
Hong Kong, England, Finland og Polen signifikant bedre end de danske elever. I 2016 læste elever fra Hong Kong SAR, Finland, Singapore,
Rusland, Nordirland, Kinesiske Taipei, Irland, England, Norge, Sverige, Polen
og Letland bedre end de danske elever.
I Pirls 2021 klarer elever fra Kinesisk Taipei, Sverige, Australien, Bulgarien, Tjekkiet,
Norge og Italien på samme niveau som de danske elever
Det er anden Pirls-måling i træk, at de danske elevers
læsescore falder. Ved Pirls 2016 gik de danske elever 7 point tilbage i forhold
det hidtil bedste resultat ved Pirls 2011, og nu scorer eleverne så yderligere
8 point dårligere.
Indikation på fejlslået reform
Da Pirls 2016-resultaterne
blev offentliggjort i december 2017, var det en af de første stærke
indikationer på, at folkeskolereformen ikke havde ført til det ønskede
resultat, selvom reformen fx i forhold til læsning gav eleverne flere
dansktimer.
Med det nyeste Pirls-resultat i
hånden er Simon Skov Fougt ikke i tvivl om, at reformen er ”den største
skolepolitiske skandale i nyere tid”.
Pirls konkluderer i den 254 sider lange danske rapport, at
når de danske læseresultater har været nedadgående over en 10-årig periode, er
der behov for en fornyet indsats for at løfte elevernes læsekompetencer.
De øvrige tre deltagende nordiske lande har en større nedgang
siden Pirls 2016 end Danmark. Mens det danske fald i forhold til 2016 er på 8
point, scorer Sverige denne gang 12 point mindre, Finland 17 point mindre og
Norge 20 point mindre.
Tesfaye peger på skærmene
Børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) siger i en skriftlig kommentar til Folkeskolen, at
han langtfra er tilfreds med, at flere elever er blevet dårligere læsere.
”Læsning er skolens
største gave til børnene. Det er ikke alene nøglen til skolens øvrige fag, men
også en livslang kilde til kundskab, oplevelser og medborgerskab. Derfor er jeg
langtfra tilfreds, når jeg kan se i undersøgelsen, at det særligt er de elever,
der i forvejen har svært ved at læse, som har fået sværere ved bogstaverne. Det
skal ikke være sådan, at det kun er børn fra hjem med bogreoler fra gulv til
loft, der finder læseglæden”, siger ministeren.
Mattias Tesfaye peger
på, at den dalende danske læsescore er sket i en periode, hvor skærmene fylder
mere og mere.
”Det seneste årti har
eleverne fået flere timer i dansk, alligevel kan jeg se at eleverne i dag læser
mindre. Det et tankevækkende at denne udvikling er sket i en periode, hvor der
bliver læst mere og mere på skærme og ikke i rigtige bøger”, siger han.