Cykling er en af de aktiviteter, eleverne kunne vælge som understøttende undervisning.

Dragør: Skole retter op på dårlig understøttende undervisning

På Dragør Skole Nord kan elever i udskolingen vælge mellem rundbold, fodbold, cykling eller en gåtur i den understøttende undervisning. Det understøtter hverken fag eller fordybelse, mener den lokale lærerkreds. Skoleledelsen er i gang med at løse problemet.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Sæt kryds ud fra de aktiviteter, du gerne vil deltage i', står der på den seddel, eleverne fik stukket i hånden for nogle uger siden.

I uge 38 kunne eleverne vælge mellem en gåtur, rundbold eller fodbold. I sidste uge var der cykeltur, rundbold og fodbold på programmet, og sådan fortsætter den understøttende undervisning med at være i hvert fald til og med uge 41.

Men tilbuddet stemmer hverken overens med den måde, eleverne på skolen eller lærerkredsformanden i Dragør og Tårnby havde forestillet sig, den understøttende undervisning skulle foregå på.

"Det er aktiviteter, som overhovedet ikke understøtter fag eller faglig fordybelse. Eleverne klaskede sig på låret af grin, da de så skemaet, og det var bestemt heller ikke den måde, jeg havde opfattet understøttende undervisning", siger Ulla Erlandsen.

Elever om understøttende undervisning: Bare et langt frikvarter

Pædagoger skal stå for 65 procent

Kommunalbestyrelsen har besluttet, at pædagoger skal stå for 65 procent af den understøttende undervisning. Det klagede lærerne på Dragør Skole Nord over.

"Det giver mere mening, at vi lærere selv skal stå for den understøttende undervisning", siger tillidsrepræsentant på skolen Marius Terkelsen.

Skolens ledelse har overladt det til fritids- og ungdomsklubber at stå for at skrue den understøttende undervisning sammen for udskolingen. Først meldte klubberne fra, for så lige inden sommerferien at melde sig klar til opgaven alligevel. Men klubberne har sagt, at de ikke har tid til at forberede noget ordentligt, og derfor er det endt sådan, at eleverne kan vælge mellem de fire udendørsaktiviteter frem mod efterårsferien. 

Skolen gør noget ved det 

Skolens ledelse har taget hånd om sagen, og leder Carsten Maass kalder det en 'klar fejl', at den understøttende undervisning har bestået udelukkende af bevægelsestilbud. Det var ikke idéen med at lade pædagoger stå for det.

"Vi har lavet en samarbejdsaftale med klubpædagoger, fordi det giver god mening for elever i den alder at snakke med pædagoger. Men det (det midlertidige understøttende undervisningstilbud, red.) er en klar fejl, og vi har haft et møde med klubberne om det, for det her duer ikke", siger Carsten Maass.

"Jeg beklager meget, at det her sker, og det skal stoppe nu".

Han mener stadig, at det er en god idé at lade pædagoger stå for den understøttende undervisning for udskolingen.

"Men undervisningen skal kobles mere sammen med den almindelige undervisning. Hvis en lærer arbejder med noget socialrealistisk, kan pædagogerne i den  understøttende undervisning arbejde med misbrug og vold. Det er godt for elever i den alder at snakke med pædagoger om ting som seksualitet og kærestevold", siger Carsten Maass.

Han forventer, at den understøttende undervisning lever op til formålet og går mere i tråd med de nye Fælles Mål på den anden side af efterårsferien.

Supplerende læseundervisning som understøttende undervisning