Formand for Undervisningsudvalget i DLF Jeanette Sjøberg tror, at lærerne kan lære noget af elevernes perspektiv på varierende undervisning.

DLF: Lyt til eleverne, når undervisningen skal varieres

Folkeskolereformen har brudt undervisningen op i flere elementer for at give eleverne variation, men det ikke nødvendigvis den form for variation, eleverne efterspørger, lyder det fra Lærerforeningen i en kommentar til en ny rapport fra elevernes perspektiv.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever vil gerne have en afvekslende skoledag, og de fremhæver forskellige undervisningsformer som makker- og gruppearbejde, tavleundervisning, fremlæggelser, virkelighedsnær undervisning og bevægelsesaktiviteter. Eleverne kan godt lide, når læreren veksler mellem arbejdsformerne, så der ikke er én, der bliver for dominerende. Det viser en ny kvalitativ undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut har gennemført blandt elever fra 5.-9. klasse på otte skoler.

Analysen viser, "at i elevernes perspektiv er variation ikke nødvendigvis lig med mange skift mellem korte seancer i samme time. Skoledagen kan ifølge eleverne godt opleves varieret, hvis de enkelte timer adskiller sig fra hinanden. På samme måde kan timer i et fag godt opleves varierede, hvis læreren i løbet af en periode varierer, hvad de laver fra gang til gang", står der i rapporten.

Ny undersøgelse: Lærerens dårlige dag smitter af på eleverne 

Formand for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Jeanette Sjøberg hæfter sig ved, at hvor folkeskolereformen har sat fokus på variation af skoledagen i form af opdeling af undervisning i eksempelvis fagundervisning, understøttende undervisning og lektiecafe, så er variation noget andet for eleverne.

"Eleverne siger, at det er vigtigt, at der er forskellige undervisningsformer og arbejdsformer. Det er ikke nødvendigvis vigtigt, at der sker mange forskellige ting på en dag. De siger faktisk, at der ikke skal være for mange skift, for de spilder tiden ved skift, og det ødelægger fordybelsen. Det er superinteressant, for det peger på, at vi måske skal til at være skarpere på, hvordan vi bruger begrebet varieret undervisning, for det lægger vi måske forskellige betydninger i", siger Jeanette Sjøberg.

"Variation er ikke, at man har syv forskellige lektioner og bevægelse i den enkelte lektion og understøttende undervisning på et andet tidspunkt. Det er faktisk noget andet, eleverne peger på. Det er variation i selve undervisningen, i undervisningsformerne. Det er indholdet, de peger på, og ikke elementerne. Det er meget interessant og noget, vi bør kigge mere på".

Astas skoledag: "Timerne er svære, men mine venner gør dagen god" 

Rapporten "Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen" er netop ikke en evaluering af skolereformen, men et blik på, hvordan eleverne ser deres skolehverdag. Langt de fleste elementer, som eleverne trækker frem som god undervisning, er det som skoleforskning og lærerne ofte fremhæver, men lige præcis når det kommer til elevernes oplevelser med varieret undervisning mener Jeanette Sjøberg, at lærerne kan hente ny hjælp til undervisningen ved at lytte til eleverne.

"Det er noget, som vi kan forholde os til som lærere. Det har en betydning for eleverne. Måske skal vi se mere på: hvad betyder den analoge undervisning - hvad betyder den digitale? Hvordan organiserer man undervisningen, og hvilken betydning har det for elevernes motivation?".