Formænd om skoleforlig: Absurd at svække billedkunst og håndværk og design i indskolingen
Det nye folkeskoleforlig indeholder penge til bedre faglokaler og et ekstra praktisk-musisk valgfag i udskolingen, men fjerner også billedkunst i 1. klasse og en lektion fra h&d i 4. klasse. ”Jeg blev helt stakåndet, da jeg læste det”, lyder en af reaktionerne.
Mens
de mindste elever får en kortere skoledag, får de ældste elever mere valgfrihed
til at påvirke deres eget skema, lyder det i den nye aftale om folkeskolen.
Annonce:
Begge
dele påvirker de praktisk-musiske fag, og det er ikke så positivt, som det
lyder, mener formændene for de faglige foreninger for de praktisk-musiske fag.
Afkortningen
af skoledagen for de små elever skal nemlig blandt andet ske ved at fjerne billedkunst
i 1. klasse og ved at fjerne en times håndværk og design i 4. klasse.
”Jeg blev helt stakåndet, da jeg læste det. At de går ned og
fjerner billedkunst i 1. klasse, det kan jeg overhovedet ikke få til at passe
med deres tankegang om at styrke den praktiske dimension. Billedkunst er det eneste
praktiske fag, foruden musik, de har i 1. klasse”, siger formand for Billedkunstlærerforeningen Lykke Andersen.
Ved at fjerne faget i 1. klasse skaber man et hul i den
kontinuitet, der ellers var i de billedkunstfaglige aktiviteter fra børnehaven
over børnehaveklassen og hele vejen op. Det skal billedkunstlærerne nu samle op
i 2. klasse.
”Vi havde lige fået lukket hullet i 6. klasse, netop for at eleverne
skulle have et kontinuerligt forløb fra 1. til 6. klasse og dermed var klar til valgfaget, så jeg forstår simpelthen ikke, hvordan de kan
finde på det her. Mange børn har ingen praktiske erfaringer med sig hjemmefra , så vi skal lære dem
at klippe med en saks og holde på en blyant. Der er jo mange kompetencer fra de
praktisk-musiske fag, som spiller ind i de andre fag, dem får de så ikke fra sig helt fra 1. klasse”, siger Lykke Andersen.
Hun er også dansklærer og underviser lige nu en 2. klasse.
Hun undrer sig over, hvorfor man ikke i stedet fjernede en af de 11 dansktimer,
de har i 1. klasse, hvis man ville skære ned på timerne.
Det havde
undervisningsministeren også lagt op til, da regeringen fremlagde deres forhandlingsudspil
i oktober.
Annonce:
”Elever
har 2.160 dansktimer i løbet af et skoleliv”, sagde Mattias Tesfaye dengang og
remsede timetallene op for en række andre fag, inden han konkluderede: ”Så
der er rigeligt med timer at tage af, og ingen fag er hellige”.
Sværere at gøre dem interesseret i fagene senere
Men i stedet for at tage af dansktimerne er det altså
blevet de praktisk-musiske fag – måske inspireret af Reformkommissionens
anbefalinger om at flytte nogle af timerne i de praktisk-musiske fag fra
indskolingen og mellemtrinnet til udskolingen.
Formand for Den Faglige Forening Håndværk og Design Irene
Egeskov Andersen reagerede allerede på det forslag, da Reformkommissionens rapport
kom. Og hun synes fortsat, at det er en virkelig dårlig ide.
Annonce:
”Det er fint, at der kommer flere valgfag i udskolingen, det
skal nok blive godt. Men det er en virkelig dårlig ide at fjerne timer i
indskoling og på mellemtrinnet, hvor eleverne er nemme at gøre interesseret i fagene, og hvor de langt hen ad vejen er tilfredse med det, de kan få frembragt. Senere bliver
de mere kritiske, og jo længere der er mellem det, de kan frembringe, og det de
ser omkring sig, jo sværere er det”.
Kompetencedækning kan blive et problem
Musik har ikke måttet afgive timer, selv om faget også
begynder i 1. klasse, men formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen
bemærker, at forliget indeholder en afskaffelse af kravet om fuld
kompetencedækning i indskolingen.
”Det er noget, jeg er meget opmærksom på, for selv om det i ministeriets
opgørelse ser ud, som om der er 84 procents kompetencedækning i musik, så ved
vi, at det på mange skoler ikke drejer sig om musiklæreruddannede, men om folk
fra musikskoler og andet. Hvis kompetencedækningskravet bortfalder, så er jeg
bekymret for, at man vil sætte musiklærerne til at undervise i udskolingen og
så sætte en ikke-musiklæreruddannet til at tage undervisningen i indskolingen”,
siger hun.
Annonce:
I Billedkunstlærerforeningen er Lykke Andersen også rystet over, at kompetencekravet i indskolingen bortfalder.
"Kompetencedækningen
i billedkunst i 1. klasse er i forvejen helt nede på 56 procent. Det er uambitiøst at
indskolingselever skal nøjes med ikke uddannede billedkunstlærere", siger hun.
Madkundskab møder eleverne i dag først i 5. klasse, og her
er der ikke blevet flyttet på noget. Så formand for Madkundskabslærerforeningen
Lone Carlsson glæder sig bare over, at kompetencedækningskravet på mellemtrins-
og udskolingslærere stadfæstes.
”Vi halter stadigvæk bagud i den forbindelse”, siger hun.
De fire formænd glæder sig alle over, at der er afsat 2,6
milliarder til nye og renoverede faglokaler.
”Det må jo betyde, at
en del af de nedslidte og ikke tidssvarende lokaler til madkundskab får en
kærkommen omgang. Og det faktum, at der gøres plads til yderligere
praktisk-musiske tiltag passer os i den grad også”, siger Lone Carlsson fra
Madkundskabslærerforeningen.
Musiklærerforeningens
formand Karen Johansen siger, at det mange steder er svært at finde lokaler nok til, at valgfagseleverne
kan øve, så særligt her vil der være behov for at udbygge.
”Men selv om 2,6
milliarder er mange penge, når det står som samlet sum, så er det jo ikke sikkert,
at de rækker så langt, når de skal fordeles på skolerne. Særligt ikke, fordi
det mange steder ikke bare handler om at gøre et almindeligt klasselokale til
et faglokale, men om at udbygge hele skolen”, siger hun.
Irene Egeskov
Andersen fra Den faglige forening Håndværk og Design er enig i, at pengene ikke
rækker langt.
”Selvfølgelig er vi altid glade for flere midler til vores
fag. Men et veludstyret lokale er ingen garanti for god undervisning”, siger
hun.
Håber på efteruddannelse
Aftalen
indeholder også et ekstra praktisk-musisk valgfag i 7.-9. klasse, og det hilser
alle fire formænd velkomment.
”Selvfølgelig er det godt, hvis de kan få flere praktisk-musiske
timer i udskolingen. Jeg kan dog være bekymret for, om det bliver godt nok til,
at de har lyst til det og får noget ud af det, hvis fundamentet fra
indskolingen og mellemtrinnet ikke er godt nok”, siger Irene Egeskov Andersen.
Hun er heller ikke ubetinget begejstret for en øget mulighed
i aftalen for, at elever kan komme i juniormesterlære i udskolingen og gå til en
særlig afgangsprøve rettet mod erhvervsskolerne, da hun mener det ville være
bedre at styrke alle elevers praktisk-musiske kompetencer og lade alle elever
opleve med egen krop, hvad det håndværksmæssige kan.
Sidste punkt
de fire formænd hæfter sig ved i aftalen er, at der er afsat penge til
kompetenceløft af lærerne. For det mener de alle fire, at der er behov for i
deres fag, som sjældent står øverst på listen, når efteruddannelsesmidlerne
skal fordeles.
”At der nu er
mulighed for at sende lærerne på kursus, er et dejligt scenarie at kunne se
frem til. Vi synes, at der er gode takter i den nye aftale”, siger Lone Carlsson
og Karen Johansen fra Musiklærerforeningen supplerer:
”Der bliver
givet en del penge til at løfte musik på det kulturpolitiske område, men
pengene ender sjældent i folkeskolen. Mit ønske er, at der blev givet penge til kompetenceudvikling
af musiklærerne, så jeg håber virkelig, at en del af de penge, der er afsat
her, faktisk når så langt”.