”Der er ingen chance for, at jeg havde fået lov til at komme
afsted på tre dages kursus i billedkunst, hvis det ikke havde været gratis”,
lød det fra en lærer på Krogerup Højskole, da hun afsluttede et tre-dages
fagkursus forrige uge.
Hun er en af de mange lærere, som har meldt sig på de
fagkurser, som Danmarks Lærerforening med støtte fra A. P. Møller Fonden har
udbudt i de praktisk-musiske fag, kristendomskundskab, samfundsfag og for
børnehaveklasseledere.
På kort tid blev en pæn del af kurserne udsolgt, og 90
procent af alle pladser på kurserne er nu taget.
Fagkurser er nemlig en
mangelvare, fortæller formand for undervisningsudvalget i Danmarks
Lærerforening Regitze Flannov.
”Vi har oprettet fagfaglige efteruddannelseskurser, fordi
vores medlemmer i årevis har efterspurgt det", siger hun.
Der er de facto et kæmpeefterslæb
ude i kommunerne. Dels er efteruddannelsesbudgettet mange steder nærmest
ikke-eksisterende, og dels har der været en ærgerlig tendens til, at de penge,
der har været, er blevet brugt til konceptagtige temaer på skolerne i stedet
for den fagfaglige kompetenceudvikling. Det har udsultet den faglige
efteruddannelse”, lyder det videre fra Regitze Flannov.
Danmark halter efter andre lande
Manglen
på efteruddannelse har flere niveauer. Dels viser det seneste overblik fra
Education at a Glance, som sammenligner skolesystemer på tværs af landene i
OECD, at Danmark er et af kun fire lande, der ikke har krav på efteruddannelse.
I nogle lande er kompetenceudvikling
obligatorisk for alle lærere som en del af deres arbejde, mens det i andre lande
handler om, at lærere skal have efteruddannelse for at blive forfremmet eller
få lønforhøjelse eller begge dele.
I Danmark gælder ingen af delene.
Dels ser der ud til at
være et hierarki i forhold til, hvilke projekter og fag, der kan få fingre i
efteruddannelsesmidlerne. Det fremgår af Undervisningsministeriets oversigt over
kompetencedækningen i fagene, at der er meget stor forskel på, hvor højt fagene
bliver prioriteret.
I toppen af skalaen ligger fag som fysik/kemi og dansk med
en dækning på over 96 procent, og i bunden ligger kristendom og billedkunst på
henholdsvis 56 procent og 65 procent. Det billede går igen blandt lærerne på fagkurserne.
”Det betyder meget, at kurset er gratis, for kassen er
lukket, når det gælder fagfaglige kurser”, siger en af billedkunstlærerne på
kurset, og en anden fortæller, at hun uden problemer kunne få bevilget penge
til en læsevejlederuddannelse.
Men billedkunst er der ikke penge til. Og helt
generelt skal lærerne tænke godt efter, når man spørger dem, hvornår de sidst
har været på efteruddannelse.
For nogle er svaret ’aldrig’. Det samme gør sig
gældende for madkundskab, hvor en del dog har fået enkeltdageskurser, men kun
fordi de har været betalt af interesseorganisationer, og i musik er det heller
ikke let at få efteruddannelse.
Musiklærer Dorthe Liv
Sørensen kalder det for ’lidt af et scoop’ at finde et kursus, der ’kun’ koster
en vikar på skolen.
Og selv det kan være
svært. Nogle lærere på kurserne har selv måttet betale administrationsafgiften,
mange har selv måttet finde kolleger, der kunne dække deres timer, og en enkelt
fortæller, at tiden brugt på kurset skal ’betales tilbage’ i undervisning, når
læreren kommer tilbage.
Det er egentlig en kommunal opgave
Mere om efteruddannelse
efteruddannelse
Regitze Flannov fra Danmarks Lærerforening er meget bevidst
om, at vikardækning er en økonomisk udfordring for skolerne.
”I virkeligheden er det her en kommunal opgave. Det er
beskæmmende, at vi som land ikke har midler til at uddanne og holde lærernes
kompetenceudvikling ved lige. Det er en profession, der hele tiden udvikler
sig, og det burde være en bunden opgave. Når man sammenligner med andre
fagligheder i private virksomheder, så er det himmelråbende uhensigtsmæssigt,
at vi ikke har afsat midler til det. Der kommer den ene undersøgelse efter den
anden, som peger på, at lærerne er den vigtigste faktor for elevernes læring,
så det er en investering, der i høj grad kan betale sig”.
Hun mener, at det er utroligt vigtigt for lærerne, at de
hele lærerlivet igennem kan udvikle sig fagfagligt.
”Lærerne har både fokus på det brede perspektiv med dannelsesperspektivet
og udviklingen af deres elever, men de er også grounded i deres fag og
faglighed, som skal vedligeholdes gennem hele lærerlivet".
"Jeg er af den
opfattelse, at det at blive opkvalificeret fagligt bidrager til, at man gennem
et lærerliv bliver ved med at finde jobbet interessant, inspirerende og spændende”, siger Regitze Flannov.