Der er stor mistrivsel blandt elever, der identificerer sig inden
for LGBT+. Det viser blandt andet en undersøgelse fra 2021, skriver
Mia Refshøj og Caroline Fals i deres professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Aalborg ved UCN. Faktisk er der tre gange så mange LGBT+-elever,
der har haft tanker om selvmord – sammenlignet med elever, der identificerer
sig som heteroseksuelle. Det har inspireret Mia Refshøj og Caroline Fals til at
undersøge, hvordan man i danskfaget kan arbejde med litteratur, der kan øge
trivslen for denne gruppe elever, og i deres projekt har de arbejdet ud fra problemformuleringen:
”Hvilken
betydning kan litteraturvalg have for LGBT+-elevers trivsel, og hvordan kan vi
dansklærere arbejde med billedbøger med repræsentation og spejling af LGBT+- personer?”
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Læreres overvejelser om LGBT+-litteratur
Gennem en spørgeskemaundersøgelse har Caroline Fals og Mis Refshøj
blandt andet undersøgt læreres overvejelser om repræsentationer af LGBT+ i
danskundervisningen. Besvarelserne viser, at selvom der er kommet øget fokus
på SSF (sundheds-, seksualundervisning og familiekundskab) i skolen, er det
kun knap halvdelen af lærerne i undersøgelsen, der har inddraget litteratur med
LGBT+-repræsentationer i deres egen undervisning. Lærere, der har inddraget
denne litteratur, begrunder det blandt andet med: ”For at bryde et tabu - gøre
eleverne bevidste om, at der er flere måder at udtrykke sin seksualitet på og
at leve sit liv på, end hvad vi kender som 'villa, vovse og Volvo'-livet.”
En
anden begrundelse lyder: ”Flere og flere elever identificerer sig på
forskellige måder, og det er vigtigt for mig, at de føler, deres følelser
tages alvorligt, og at klassen er et rum, hvori der er plads til diversitet”.
Nogle af de lærere, som har begrundet, hvorfor de ikke har
undervist i litteratur med LGBT+-repræsentationer, skriver, at deres elever ikke
er gamle nok, så de derfor vil vente. Mia Refshøj og Caroline Fals mener, at der kan
være en tendens til at udskyde mødet med LGBT+ i undervisningen med netop dette
argument, selv om der i et
kompetencemål
for 3. klasse for SSF under området ”Køn, krop og seksualitet” står, at ”Eleven
kan samtale om mangfoldighed i forhold til krop og køn med udgangspunkt i eget
liv”.
”Elever skal altså efter 3. klasse kunne indgå i en samtale om mangfoldighed
i forhold til krop og køn”, skriver Mia Rejshøj og Caroline Fals. ”Det skal
være med udgangspunkt i eget liv, men for at skabe mangfoldighed i samtalen
antager vi, at det må forudsætte, at eleverne har viden om andre kroppe og køn
end blot deres eget, og derfor skal eleverne møde forskellige repræsentationer
i indskolingen”.
”Mormor og Mormor” og ”En fin sten”
De har analyseret to bøger i projektet: Rebecca Bach-Lauritsens ”Mormor
og Mormor” og Anne Sofie Allermanns ”En
fin sten”. I ”Mormor og Mormor” er homoseksualitet et tema, og i ”En fin sten”
identificerer hovedpersonen sig med et andet køn, end det, der er givet ved
fødslen. I analysen af ”Mormor og
Mormor” når de frem til, at den
byder på mange muligheder for spejlinger. ”Det gælder de elever, som bryder med
normen ved at have homoseksuelle forældre eller bedsteforældre, og som dermed
kan opleve en tydelig spejling i bogens tema og personer. På samme tid vil
elever, som opfylder normen, kunne opleve en spejling i barnets relation til
mormødrene. Uanset egne bedsteforældres seksualitet vil flere elever kunne
genkende den tryghed, barnet oplever ved besøg hos bedsteforældrene”.
Herudover
fremhæver de, at bøgerne giver mulighed for det, man kalder litterær
fremmederfaring, hvor litteratur kan have ”en positiv effekt på udviklingen af
empati og evnen til at sætte sig ind i andres perspektiv”.
”Mormor & Mormor” i 2. klasse
Mia Refshøj og Caroline Fals gennemførte og analyserede
undervisning i en 2. klasse, hvor de arbejdede med bogen ”Mormor & Mormor”. De tog udgangspunkt i syv strategier fra
projekt KiDM (Kvalitet i Dansk og Matematik) fra 2017: ”forforståelse,
oplevelse, opdagelse, afprøvning, uddybning, fortolkning og perspektivering”. Som
den første strategi skulle eleverne forberedes på, at de skulle møde nye og
anderledes måder at se verden på.
”I vores undervisning i 'Mormor &
Mormor' valgte vi at tage eleverne med ud på skolens legeplads. Her skulle
de i par fortælle hinanden om deres bedsteforældre, hvad de laver sammen med
dem, og om de kan lide at være sammen med dem. Derudover skulle de tale om,
hvordan de ved, hvem der er hvem af deres bedsteforældre. Efter den fælles
opsamling viste vi eleverne fem opslag fra bogen. Ud fra billederne skulle de
give bud på, hvad bogen handler om”, skriver de.
I undervisningen blev nogle af eleverne udfordret på det fremmede
for dem i, at to kvinder kan være kærester. ”Eleverne har reageret forskelligt
på bogens indhold, hvor flere har oplevet et møde med det fremmede, som afveg
fra de normer, de er bekendt med. Disse elever har fået mulighed for at
opbygge en fremmederfaring i undervisningen. For andre elever var relationerne
mellem personerne i bogen mindre fremmede, men de har derimod særligt kunnet
arbejde med spejling og repræsentationer i teksten og har kunne fokusere på
andre dele af den undersøgende litteraturundervisning”.
Lærere er usikre
Caroline
Fals og Mia Refshøj er blevet bevidste om, at nogle lærere føler, at de mangler
sprog for at undervise om LGBT+-temaet eller har personlige holdninger, der har
betydning for deres litteraturvalg. De oplevede selv, at de eneste ord, de
havde brug for i forbindelse med undervisningen var ”homoseksuel, lesbisk og
non-binær”, og ”uanset en lærers egne holdninger, er der nogle mål og emner, der
skal arbejdes med i skolen”, skriver de. Eksempelvis skal eleverne ud fra målsætningen
for SSF efter 6. klasse blandt andet kunne beskrive seksuel mangfoldighed.
”Disse mål gør det tydeligt, at eleverne gennem undervisningen skal få viden
om forskellige køn, seksualitet og familieformer. Det er et argument for, at vi
som lærere ikke på baggrund af personlige holdninger kan udelade undervisning,
som giver eleverne viden om disse ting. Det bliver dermed ikke kun et
spørgsmål om at øge trivslen ved en gruppe af elever, men også et spørgsmål
om at opfylde de mål, som er opstillet for SSF i folkeskolen”, konkluderer Mia
Refshøj og Caroline Fals.