Bachelorprojekt

Bachelorer: Den praksisfaglige tilgang kan bruges i alle fag 

Henriette Skou Nielsen og Jacqueline Marie Dahlmann er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan praksisfaglig undervisning kan være med til at øge motivationen hos nogle elever.

Lektor på læreruddannelsen ved UC Syd i Esbjerg Henrik Bjørnemose Andersen har indstillet Henriette Skou Nielsen og Jacqueline Marie Dahlmann til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi …projektet afsøger et yderst relevant begreb, der går på tværs af fagligheder. Denne afsøgen foregår med baggrund i de studerendes egne fag, men projektet skal ses som et bud på veje ind i tværfaglig undervisning med fokus på anvendelsesorientering. Projektet har brugt en hermeneutisk metode og er eksemplarisk i sin opbygning inspireret af den hermeneutiske spiral, hvor analysen går fra hypotese over undersøgelse til delkonklusion, der danner grundlag for ny hypotese osv.

Projektet blev til den mundtlige del foldet ud og perspektiveret i et konkret handlingsforslag, de studerende selv ville bruge som nye lærere. Et værktøj der skulle være med til at holde fast i deres egen (praksis-)faglighed og virke som inspiration for kolleger, samt være med til at starte dialog om den kultur, der hersker på lærerværelset.

Censor og jeg var enige om, at netop opbygningen af opgaven i sig selv var en indstilling værdig, men at indholdets relevans også fungerer som en stemme i skoledebatten med fagenes anvendelsesorientering og sammenhæng."

I projektet undersøges der, hvordan vi som lærere kan bruge praksisfaglige tilgange til undervisning og hvordan praksisfaglighed kan være med til at øge elevernes motivation

Hent projektet her:

Bachelor i praksisfaglighed

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.