Bachelorprojekt
Bachelorer: Den praksisfaglige tilgang kan bruges i alle fag
Henriette Skou Nielsen og Jacqueline Marie Dahlmann er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan praksisfaglig undervisning kan være med til at øge motivationen hos nogle elever.
Lektor på læreruddannelsen ved UC Syd i Esbjerg Henrik Bjørnemose
Andersen har indstillet Henriette Skou Nielsen og Jacqueline Marie Dahlmann til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
"Projektet indstilles til prisen for
årets bedste bachelor, fordi …projektet afsøger et yderst
relevant begreb, der går på tværs af fagligheder. Denne afsøgen foregår med
baggrund i de studerendes egne fag, men projektet skal ses som et bud på veje
ind i tværfaglig undervisning med fokus på anvendelsesorientering. Projektet
har brugt en hermeneutisk metode og er eksemplarisk i sin opbygning inspireret
af den hermeneutiske spiral, hvor analysen går fra hypotese over undersøgelse
til delkonklusion, der danner grundlag for ny hypotese osv.
Projektet blev til den mundtlige
del foldet ud og perspektiveret i et konkret handlingsforslag, de studerende selv
ville bruge som nye lærere. Et værktøj der skulle være med til at holde fast i
deres egen (praksis-)faglighed og virke som inspiration for kolleger, samt være
med til at starte dialog om den kultur, der hersker på lærerværelset.
Censor og jeg var enige om, at
netop opbygningen af opgaven i sig selv var en indstilling værdig, men at
indholdets relevans også fungerer som en stemme i skoledebatten med fagenes anvendelsesorientering
og sammenhæng."
I projektet undersøges der, hvordan vi som lærere kan bruge praksisfaglige tilgange til undervisning og hvordan praksisfaglighed kan være med til at øge elevernes motivation
Hent projektet her:
Bachelor i praksisfaglighed
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.