Frygten for. at robotten Zeno tager skade, må ikke spænde ben for, at han kommer ned på gulvet sammen med Byhaveskolens elever, siger viceskoleleder Annette Morell Bøstrup.
Specialskole vil inddrage sin læringsrobot mere i undervisningen
Robotten Zeno har hjulpet en elev med autisme til at øge sine sociale kompetencer, så nu vil Byhaveskolen i Svendborg inddrage Zeno endnu mere, også i den faglige undervisning. Brugen afhænger dog af, om lærere har mod på at arbejde med robotten.
Robotten Zeno
Zeno er en 56 cm høj, humanoid robot med en rækkemenneskelignende træk og i alt 21 frihedsgrader. Den kan gå ogbevæge sine arme, håndled og åbne og lukke sine hænder, men den erudviklet med fokus på ansigtsmimik, hvor den har syv af sinefrihedsgrader. Zeno har derfor en blød ansigtshud og kan bevægelæberne, så den kan vise forskellige ansigtsudtryk. Robotten kanogså hæve og sænke sine øjenbryn, åbne og lukke øjnene og bevægeøjnene fra side til side. Desuden kan den bevæge nakken og kansåledes dreje hovedet fra side til side eller op og ned.
Zeno er udstyret med blandt andet et kamera, otte mikrofoner,accelerometer, gyroskop, kompas og afstandssensorer til at reagerepå omverdenen. Desuden kan robotten tale på 26 forskellige sprog.Der er forskellige træningssessioner, der kan vælges på forhånd. Ihver session er der skrevet de forskellige spørgsmål og svar, somZeno skal give. Derudover er der mulighed for, at den person, somstyrer robotten, kan skrive små sætninger til Zeno.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For at motivere eleven Jens til at lære om sociale relationer og følelser har en pædagog på Byhaveskolen i Svendborg undervist ham sammen med robotten Zeno en gang om ugen. Det har gavnet eleven med autisme, konstaterer ph.d. og forsker Dorte Malig Rasmussen i rapporten 'Min ven robotten Zeno. Når underviseren og legekammeraten er en robot'. Hun kalder eleven for Jens og vurderer, at han er blevet bedre til at aflæse og forstå egne og andres følelser og reaktioner.
Robot lærer elev med autisme om følelser og sociale relationer
Det skyldes blandt andet, at Zeno har en veludviklet ansigtsmimik, og at der er sket en interaktion mellem robot, elev og underviser.
Viceskoleleer Annette Morell Bøstrup fra Byhaveskolen er selvsagt glad for evalueringen.
"Det er vigtigt, at vi får andre til at se på sådan et forløb, men vi vurderer naturligvis også selv, hvad der kommer ud af undervisningen. Der kunne ikke være flere i lokalet end forsker, elev, pædagog og robot, så vi har optaget undervisningen på video. Her har jeg blandt andet set, hvordan pædagogen har brugt både sig og eleven til at variere undervisningen, og hvordan hun også har inddraget sin egen mimik", siger viceskolelederen.
Zeno skal ikke sove skoledagen væk
Forskeren fulgte Jens og Zeno i foråret 2017. Det var meningen, at undervisningen skulle være fortsat i efteråret, men pædagogen har været syg. Derfor er forløbet først blevet genoptaget i år, men brugen af Zeno stopper ikke her.
"Vi har flere andre elever, hvor det også giver god mening at arbejde med Zeno, fordi de har svært ved at aflæse andre. Vi har en pædagog i børnehaveklassen, som vil i gang med et forløb. Forskeren har afdækket, at robotten medvirker til, at vi kan give eleverne et tilbud med kvalitet. Derfor vil vi gerne have den ud til flere", siger Annette Morell Bøstrup.
Byhaveskolen har haft Zeno i tre år, og et par lærere har tidligere brugt robotten til elever med autisme, men Dorte Malig gør opmærksom på, at Zeno 'sover' en stor del af skoledagen. Det er viceskolelederen enig i.
"Det er bare med at få ham brugt. Vi skal have ham ud til vores elever, som har autisme eller socioemotionelle vanskeligheder, men vi kan ikke bruge ham til alle elever. Nogle vil synes, det tager for lang tid at 'tale' med Zeno, for underviseren skal først kode hans svar. Men vi har talt om, at det vil give god mening at bruge ham i vores funktionsklasse og blandt de yngste".
Zeno udtaler engelske gloser på samme måde hver gang
Udbredelsen af Zeno er personafhængigt, da man skal have lyst til at arbejde med den tekniske side af ham.
"Pædagogen fra evalueringsforløbet er dygtig til at skrive robottens replikker, så Jens kan forstå, hvad han siger. Hun skriver dem i en slags lydskrift, og som med anden teknik tager det lidt tid at lære. Det skal man være interesseret i som medarbejder, og det er godt, at vi har en resurseperson til at hjælpe andre i gang", siger Annette Morell Bøstrup.
Indkøbte robotter bruges kun lidt og ikke fagdidaktisk
Hun ser gerne, at robotten bliver brugt af skolens lærere i den faglige undervisning.
"Vi havde en lærer, som var meget interesseret i Zeno, men han er rejst. Jeg har ikke hørt andre lærere tale om robotten på det seneste, men vi har en teknologikonsulent, som prøver at få Zeno med i den faglige undervisning. Vi skubber hele tiden på, for Zeno har masser af programmer i sig. Det er for eksempel oplagt at bruge ham i engelsk, fordi han er tålmodig og udtaler ordene på samme måde hver gang", siger viceskolelederen og tilføjer, at Byhaveskolen er begyndt med at bruge robotten til social træning, fordi han er forprogrammeret med en veludviklet mimik.
Frygten for skader må ikke hindre undervisning på gulvet
I sin evaluering hæfter Dorte Malig sig ved, at Zeno stod på et bord i et kontor indrettet til voksne, da Jens blev undervist sammen med robotten.. Det minimerede robottens muligheder for at gå rundt, da han ville kunne gå i stykker, hvis han faldt ud over kanten bordkanten. Derfor foreslår forskeren, at robotten kommer ned på gulvet sammen med eleven. Det tager Annette Morell Bøstrup til sig.
"Vi bookede mødelokalet, fordi Dorte skulle overvære undervisningen, men vi drømmer netop om at få Zeno ned på gulvet, så vi kan få mere bevægelse ind i undervisningen. Det vil for eksempel være godt for Jens, som har et umodent skulderled. Så det er vores ambition at få Zeno ned på gulvet sammen med eleven".
Det kræver dog et vist mod, erkender hun.
"Zeno er en dyr herre, så vi er nervøse for, at han tager skade. Vi havde ham med til en messe, hvor mange rørte ved ham. Det kunne han ikke tåle. Hans ene øje kom til at hænge, og vi måtte sende ham til reparation i USA. Men den frygt må vi komme ud over, for han skal ikke sove tiden væk. Det er oplagt, at vi begynder med at tage ham ned på gulvet sammen med en lille gruppe elever, for det alligevel svært at have mange børn med i en undervisning med robotten. Det ideelle vil være to-tre elever ad gangen", siger Annette Morell Bøstrup.