”Der er fortsat alarmerende mange autistiske børn, som ikke kan komme i skole, fordi de mistrives”, konstaterer Brian Andersen, formand for Autismeforeningen.
Foto: Autismeforeninen
Mindst 558 elever med autisme magter ikke at gå i skole lige nu
Tæt på halvdelen af de forældre, som har besvaret årets inklusionsundersøgelse fra Autismeforeningen, har ufrivilligt skolefravær lige nu. Der er brug for politisk handling, så autistiske elever kan få den rette støtte tidligt, siger foreningens formand.
Når autistiske børn er i de forkerte rammer i skolen og ikke
får den rette støtte, fører det ofte til alvorlig mistrivsel og ufrivilligt
skolefravær, hvor barnet ikke kan komme i skole i mange uger, måneder og år.
I Autismeforeningens nye inklusionsundersøgelse 2023 svarer
45 procent, at deres barn har ufrivilligt skolefravær lige nu. Med 1.241
besvarelser svarer det til 558 elever. Og 16 procent af dem har været væk fra skolen
i mere end et år Altså 90 elever.
I 2022 svarede 49 procent, at deres barn havde ufrivilligt
fravær, og i 2021 var tallet også på 45 procent. Det ligger altså rimelig stabilt
på, at lige under halvdelen af børnene har skolefravær.
”Tallene bekræfter det, vi allerede kan se og høre fra
familierne. Der er fortsat alarmerende mange autistiske børn, som ikke kan
komme i skole, fordi de mistrives. Børn, som har gjort alt, hvad de kunne for
at blive i skolen, men som ikke kan mere”, siger Brian Andersen i en
pressemeddelelse. Han er formand for Autismeforeningen.
Børnene risikerer at blive tabt helt, hvis der ikke gøres noget.
”Det er utrolig svært for børn i stor mistrivsel at komme
tilbage i skole, og det kræver stor viden om autisme hos de fagfolk, der skal
støtte dem”, sige han.
Børnene må typisk vente på støtte
Generelt mangler der adgang til den rette støtte og
autismeviden i skolerne, og især i almenklasser. I undersøgelsen svarer 77 procent
således, at deres barn i almenklasse ikke får den støtte, det har behov for,
mod kun 27 procent i specialskoler.
Samtidig har kun 37 procent af familierne oplevet, at deres
barn fik støtte i skolen inden for et år, fra de henvendte sig med udfordringer
til skolen. Derimod har 42 procent ventet mere end et år på støtteindsatser.
”Vi ved, at det for autistiske børn er afgørende, at de kan
få den rette pædagogiske støtte tidligt, så de kan undgå at komme i alvorlig
mistrivsel. Men undersøgelsen viser, at det halter i især folkeskolen, hvor
mange må gå længe uden hjælp. Der skal derfor sættes ind med politisk handling,
så børnene sikres forebyggende indsatser og støtte tidligt, og at skolerne får
bedre viden om autisme og muligheder for at hjælpe de børn, som har brug for
det”, siger Brian Andersen.
Skoletilbuddet skal passe til barnet
Konsekvenserne af mistrivsel og ufrivilligt skolefravær hos
autistiske børn er blandt andet, at mange børn får angst, stress og
depressioner. Det kan ramme hele deres skoletid og dermed deres muligheder for at
få en uddannelse og for at komme i beskæftigelse.
”Autistiske børn skal sikres et skoletilbud, som passer til
dem, og hvor de kan få den rette støtte, så de har de bedste muligheder for
læring, trivsel og udvikling både socialt og fagligt”, anbefaler formand Brian
Andersen.
Ingen eftervirkninger efter nedlukningen
I både 2021 og 2022 undersøgte Autismeforeningen trivslen
efter skolenedlukningen grundet covid-19. I år har foreningen undersøgt, om covid-19
fortsat har indflydelse på barnets skoledag og trivsel.
Langt de fleste kommentarer fra forældrene handler om, at
barnets mistrivsel ikke skyldes selve nedlukningen, men andre faktorer såsom
skoleskift, manglende støtte og lange ventetider på både psykiatrisk udredning
og relevant støtte.
Forældrene peger også på manglende faglig viden om autisme
hos de fagfolk, der møder børnene og på generelle udfordringer i det
tværfaglige og tværsektorielle samarbejde.
Undersøgelsen giver en indikation
Inklusionsundersøgelsen 2023 har 1.241 besvarelser fra
forældre til autistiske børn i skolealderen.
Da undersøgelsen sendes ud via Autismeforeningens nyhedsbrev
til medlemmerne og foreningens Facebookside, er det ikke muligt at vide, hvem der har besvaret
spørgeskemaet. Foreningen er dog ikke i tvivl om, at undersøgelsen giver en indikation
på, hvor stor en udfordring ufrivilligt skolefravær er, og om der er
indikatorer på, at antallet af børn med ufrivilligt skolefravær er stigende,
stabilt eller faldende.
Autismeforeningen har siden 2016 taget temperaturen på,
hvordan det står til med autistiske børns trivsel i skolen. Hvert år har over
1.000 forældre besvaret spørgeskemaet.
Mandag den 14. august 2023 kl. 9.49:
Det er i overskriften præciseret, at det ikke er elevernes valg at blive hjemme fra skole - de er ikke i stand til at komme i skole.