Under udviklingen af materialet har videnscentret set, at børn, som tidligere har trukket sig, i højere grad deltager, når klassens elever skal bevæge sig.

Nyt værktøj gør det let at få alle med i aktiviteter med bevægelse

Efter fire års testarbejde blandt flere end 800 lærere, pædagoger og elever præsenterer Videnscenter om handicap nu et digitalt univers med over 190 bevægelsesaktiviteter, som let kan tilpasses elever med særlige behov. Værktøjet kan tilgås gratis.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det kan påvirke selvbilledet for et barn med særlige behov negativt, hvis det er udelukket fra bevægelsesfællesskaber i skolen. Det kan senere i livet føre til risiko for at udvikle svær overvægt, livsstilssygdomme, ensomhed og mistrivsel. Derfor præsenterer Videnscenter om handicap nu værktøjet Bevægelse for alle, som skal hjælpe skoleklasser med fælles øvelser til at bevæge sig sammen i skoletiden.

”Det er meget afgørende for følelsen af at være en del af fællesskabet og få gode relationer, at man har mulighed for at deltage i bevægelse sammen med andre. Det er dog ikke altid lige nemt, hvis man for eksempel har ADHD, nedsat syn eller sidder i kørestol, og derfor ønsker vi at hjælpe skolerne med aktiviteter, som både er sjove for hele klassen og hjælper barnet med særlige behov ind i fællesskabet”, siger Dorte Nørregaard, direktør i Videnscenter om handicap.

Eneste database med tilpasninger

 

De seneste fire år er Bevægelse for alle testet grundigt af blandt flere end 800 lærere, pædagoger og elever på tværs af hele landet.

”Under udviklingen af materialet har vi set, at børn, som tidligere har trukket sig fra bevægelse, i højere grad deltager og kan deltage. Derfor glæder vi os meget over, at alle skoler nu får fri og gratis adgang til det digitale værktøj”, siger Dorte Nørregaard.

Videnscentret åbnede for første version af databasen i 2021.

"Der findes andre aktivitetsdatabaser, men vi er de eneste, som har tilpasninger med. Vores aktiviteter er også kendte, men vi har lavet step by step-visninger til, hvordan man kan justere en aktivitet, så også elever med særlige behov kan deltage", fortalte projektleder Heidi Gabriel dengang til folkeskolen.dk/specialpædagogik.

Hun gav et eksempel med rundbold, hvor man kan lave en ekstra og kortere løbebane.

"Så kan eleven med fysisk funktionsnedsættelse gå ad denne bane, så han ikke altid skal give bolden op eller være tæller. Det kan også være elever med kognitive udfordringer, som har brug for en anden struktur. Her giver vi lærerne en reminder om, at bevægelsesaktiviteter kræver ekstra stilladsering", fortalte Heidi Gabriel.

Elev har fundet på den vilde tømmerflåde

Nu indeholder bevægelsesværktøjet 190 aktiviteter målrettet indskoling, mellemtrin og udskoling.

Frederik Leth Rehn er klasselærer i 2. og 3. klasse på Tommerup Skole i Assens Kommune og har været med i udviklingsarbejdet.

”Det er en stor fordel, at der er en masse aktiviteter, vi bare kan gå i gang med, og som har tilpasninger til elever med forskellige behov. Det giver mig mere tid til at støtte de børn, der har brug for det”, siger han.

En af Frederik Leth Rehns elever i 3. klasse, Jakob, har nedsat syn og hørelse og der er blandt andet udviklet en aktivitet på baggrund af en idé fra ham. På hans forslag er der også kommet mere musik i aktiviteterne.

”Jeg fandt på, at det kunne være sjovt, hvis der kom pirater og krokodiller i en af aktiviteterne, så der blev lavet en aktivitet, som hedder Den vilde tømmerflåde. Det er fedt at bevæge sig”, siger Jakob i en pressemeddelelse fra videnscentret.

I aktiviteten. som kan leges på tre minutter, sidder elevene på en tømmerflåde og skal passe på krokodiller, holde godt fast, når de er på vej mod et vandfald og gemme sig for piraterne, når de dukker op.

Aktiviteter til forskellige formål

Det digitale bevægelsesunivers byder på aktiviteter med fagligt indhold til dansk, matematik og engelsk, til at styrke fællesskabet og til at regulere elevernes energiniveau. Databasen kan tilgås gratis her.

Projektet er støttet med 1,3 millioner kroner fra Børne- og Undervisningsministeriet.