Under udviklingen af materialet har videnscentret set, at børn, som tidligere har trukket sig, i højere grad deltager, når klassens elever skal bevæge sig.
Foto: Videnscenter om handicap
Nyt værktøj gør det let at få alle med i aktiviteter med bevægelse
Efter fire års testarbejde blandt flere end 800 lærere, pædagoger og elever præsenterer Videnscenter om handicap nu et digitalt univers med over 190 bevægelsesaktiviteter, som let kan tilpasses elever med særlige behov. Værktøjet kan tilgås gratis.
Det
kan påvirke selvbilledet for et barn med særlige behov negativt, hvis det er
udelukket fra bevægelsesfællesskaber i skolen. Det kan senere i livet føre til
risiko for at udvikle svær overvægt, livsstilssygdomme, ensomhed og mistrivsel.
Derfor præsenterer Videnscenter om handicap nu værktøjet Bevægelse for alle,
som skal hjælpe skoleklasser med fælles øvelser til at bevæge sig sammen i
skoletiden.
”Det
er meget afgørende for følelsen af at være en del af fællesskabet og få gode
relationer, at man har mulighed for at deltage i bevægelse sammen med andre.
Det er dog ikke altid lige nemt, hvis man for eksempel har ADHD, nedsat syn
eller sidder i kørestol, og derfor ønsker vi at hjælpe skolerne med
aktiviteter, som både er sjove for hele klassen og hjælper barnet med særlige
behov ind i fællesskabet”, siger Dorte Nørregaard, direktør i Videnscenter om handicap.
Eneste
database med tilpasninger
De
seneste fire år er Bevægelse for alle testet grundigt af blandt flere end 800
lærere, pædagoger og elever på tværs af hele landet.
”Under
udviklingen af materialet har vi set, at børn, som tidligere har trukket sig
fra bevægelse, i højere grad deltager og kan deltage. Derfor glæder vi os meget
over, at alle skoler nu får fri og gratis adgang til det digitale værktøj”,
siger Dorte Nørregaard.
Videnscentret
åbnede for første version af databasen i 2021.
"Der
findes andre aktivitetsdatabaser, men vi er de eneste, som har tilpasninger
med. Vores aktiviteter er også kendte, men vi har lavet step by step-visninger
til, hvordan man kan justere en aktivitet, så også elever med særlige behov kan
deltage", fortalte projektleder Heidi Gabriel dengang til
folkeskolen.dk/specialpædagogik.
Hun
gav et eksempel med rundbold, hvor man kan lave en ekstra og kortere løbebane.
"Så
kan eleven med fysisk funktionsnedsættelse gå ad denne bane, så han ikke altid
skal give bolden op eller være tæller. Det kan også være elever med kognitive
udfordringer, som har brug for en anden struktur. Her giver vi lærerne en
reminder om, at bevægelsesaktiviteter kræver ekstra stilladsering",
fortalte Heidi Gabriel.
Elev
har fundet på den vilde tømmerflåde
Nu
indeholder bevægelsesværktøjet 190 aktiviteter målrettet indskoling, mellemtrin
og udskoling.
Frederik
Leth Rehn er klasselærer i 2. og 3. klasse på Tommerup Skole i Assens Kommune og
har været med i udviklingsarbejdet.
”Det
er en stor fordel, at der er en masse aktiviteter, vi bare kan gå i gang med,
og som har tilpasninger til elever med forskellige behov. Det giver mig mere
tid til at støtte de børn, der har brug for det”, siger han.
En
af Frederik Leth Rehns elever i 3. klasse, Jakob, har nedsat syn og hørelse og
der er blandt andet udviklet en aktivitet på baggrund af en idé fra ham. På
hans forslag er der også kommet mere musik i aktiviteterne.
”Jeg
fandt på, at det kunne være sjovt, hvis der kom pirater og krokodiller i en af
aktiviteterne, så der blev lavet en aktivitet, som hedder Den vilde
tømmerflåde. Det er fedt at bevæge sig”, siger Jakob i en pressemeddelelse fra
videnscentret.
I
aktiviteten. som kan leges på tre minutter, sidder elevene på en tømmerflåde og
skal passe på krokodiller, holde godt fast, når de er på vej mod et vandfald og
gemme sig for piraterne, når de dukker op.
Aktiviteter til forskellige formål
Det
digitale bevægelsesunivers byder på aktiviteter med fagligt indhold til dansk,
matematik og engelsk, til at styrke fællesskabet og til at regulere elevernes
energiniveau. Databasen kan tilgås gratis her.
Projektet
er støttet med 1,3 millioner kroner fra Børne- og Undervisningsministeriet.