Læs den her: Ny bog om lærernes kampe

I anledning af folkeskolens 200 års fødselsdag udgiver Danmarks Lærerforening i dag bogen "Lærernes kampe - kampen for skolen". Læs hvordan Lærerforeningen de seneste 50 år har ageret i et spændingsfelt mellem varetagelsen af medlemmernes faglige interesser og ambitionen om at udvikle skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anmeldelse: Læreren mellem elever, kolleger og politikere

I år er det 200 år siden, at undervisningspligten blev indført i Danmark og dermed var folkeskolen også en realitet.

I forbindelse med jubilæet har Danmarks Lærerforening udgivet en bog om de seneste 50 års lærerkampe - fra 1960'ernes reformpædagogik til sidste års lockout.

Læs bogen online: Lærernes kampe - kampen for skolen

Hent bogen som pdf: Lærernes kampe - kampen for skolen

 

Hent bogen som e-bog Kampen om skolen - lærernes kampe

Hent bogen på iBooks

Bogen bygger på en omfattende research, som er gennemført af Folkeskolens tidligere redaktør, Thorkild Thejsen, som også er bogens hovedforfatter. Han har haft frie hænder til opgaven og har fået stillet materiale til rådighed fra DLF. 

Thorkild Thejsen fortæller blandt andet om baggrunden for den berømte 'blå betænkning', om enhedsskolens indførelse og om lærernes omdømme og indflydelse i perioden. Der er heller ikke lagt låg på de interne slagsmål i foreningen.

"Jeg mener, at historien - helt banalt, men også basalt - minder os om, at vi står på skuldrene af vores forfædre", forklarer forfatteren.

"Der er i Danmarks Lærerforening tradition for at prioritere skolens indhold, undervisningen og lærerfællesskabet har man holdt fast ved på trods af brud med kristendommen som det samlende fælles, på trods af brud på overgangen fra tjenestemandsstatus til overenskomstansættelse. På trods af årtiers slagsmål om arbejdstid".

Den tradition mener Thorkild Thejsen lærerne bør værne om - selvom det stiller høje krav.

"I dag hedder det professionsideal og professionstankegang - tidligere hed det kald. At være anerkendt som profession kræver noget af alle - hver dag. I undervisningen. I børn og forældres samtaler om skole derhjemme. På møder og i forhandlinger. Og i medierne, når lærere udtaler sig eller bliver omtalt. Og argumenter bliver ofte overhalet af følelser", siger han.

"Historien viser, at man både skal kunne lytte, argumentere, analysere, diskutere, forhandle og indgå kompromis - og være parat til at kæmpe"

Kom med bag kulissen

Bogen er blandt andet blevet til på baggrund af en række interviews med de personer, der har spillet hovedroller i udviklingen af skolen det seneste halve århundrede. Et håndplukket udvalg af disse længere interview kan du læse ved at følge linkene nedenfor.

Læs hvordan nogle af hovedpersonerne i sidste års lockout oplevede de dramatiske dage - og hvad Bertel Haarder ville have gjort, hvis han var formand for DLF:

Michael Ziegler: "Et skridt i den rigtige retning betyder jo ikke, at man stopper"

Chrstine Antorini: "Folkeskolen er i gang med en nødvendig kulturændring"

Bjarne Corydon, resultatminister

Margrethe Vestager: "Er det legitimt at politikerne har mål for skolen?"

Kristian Wendelboe: "Hvis vi mener det, så skal vi også holde fast"

Erik Fabrin: "Man kan ikke lave et gennemsnit mellem noget og ingenting"

Bertel Haarder: "Jeg burde have forbedret læreruddannelsen"