I foråret lancerede Det Centrale Handicapråd kampagnen ’Sød, sej og særlig – min ven med handicap’ for at skabe bedre muligheder for børn med handicap. Kampagnen består af tre korte film og undervisningsmaterialer til 2. til 4. klasse. I den ene film fortæller Johanne og Emma om deres venskab.

Flertallet af elever med handicap indgår ikke i skolens sociale fællesskaber

Mange børn med handicap oplever, at de ikke er en del af de sociale fællesskaber i skolen og i fritiden. Det viser en ny undersøgelse, som Danske Handicaporganisationer, DH, offentliggør i dag i anledning af FN’s internationale handicapdag.

Offentliggjort

Det svarerforældrene

  • Kun 42 procent er enige eller meget enige i, at deres barn eren del af det sociale fællesskab i skolen
  • 46 procent svarer, at deres barn i lav grad eller slet ikkedeltager i sociale fællesskaber i fritiden, for eksempel er sammenmed venner eller deltager i fødselsdage.
  • 35 procent oplever, at deres barn ofte eller meget ofte erufrivilligt alene.

DH foreslår

  • at der afsættes flere resurser til at støtte børn med handicapi skolen.
  • vi skal sikre, at lærere og pædagoger er klædt på til athåndtere børn med handicap.
  • øget samarbejde mellem skole og hjem om, hvordan skolen oglærerne bedst muligt kan tage hånd om barnets handicap.
  • pædagogernes viden om barnet i daginstitutionerne skaloverleveres til skolen.
  • skolerne skal facilitere øget åbenhed om handicap iforældregruppen.
  • foreningslivet skal have lettere adgang til viden omhandicap.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undersøgelsen er en del af en inklusionsundersøgelse, hvor DH har spurgt forældre til børn med handicap, hvordan de oplever inklusionen af deres barn i skolen. Hele undersøgelsen offentliggøres senere på året.

Kun fire ud af ti forældre siger, at deres barn er en del af det sociale fællesskab i skolen og for eksempel deltager i lejrskole, udflugter eller socialt samvær i frikvartererne.

Det er ikke kun i skoletiden, at mange børn med handicap oplever at mangle et fællesskab. Hele 46 procent af forældrene svarer, at deres barn i lav grad eller slet ikke deltager i sociale aktiviteter i fritiden. Det kan for eksempel være fødselsdage, fester eller være sammen med venner efter skoletid.

Kampagne skal give elever et positivt syn på børn med handicap

Og hver tredje forældre oplever, at deres barn ofte eller meget ofte er alene, selv om barnet hellere ville være sammen med andre.

Alle skal med i fællesskabet

Også børn med børnegigt, høretab, angst eller autisme har det brug for at være en del klassens fællesskab og for at være sammen med venner efter skole, understreger DH.

"Ingen børn bør være ensomme og udelukket fra fællesskaberne. Børn og unge med handicap har også brug for at være med i frikvarteret, have legeaftaler efter skole og deltage på udflugter og lejrskole. Det giver livskvalitet, når man føler sig som en del af fællesskabet og har venner at snakke med. Vi skal have alle med i fællesskabet", siger Thorkild Olesen, formand for DH.

Lærere og pædagoger skal have viden om handicap

DH foreslår blandt andet, at der afsættes flere resurser til at støtte børn med handicap i skolen, og det skal sikres, at lærere og pædagoger er klædt på til at håndtere børn med handicap. Derudover skal der være et øget samarbejde mellem skole og hjem om, hvordan skolen og lærerne bedst muligt kan tage hånd om barnets handicap.

"Forestil dig at være forælder og se dit barn vokse op uden gode fællesskaber i fritiden og på skolen. Vi skal derfor sætte alle sejl ind, for det bør ingen opleve. For eksempel skal lærere og pædagoger have viden om handicap, så de har redskaberne til at få børn med handicap inkluderet godt. Desuden bør der afsættes resurser til flere hænder i skolen for børn med handicap og til at få børnehavens erfaringer om barnet med over i skolen," siger Thorkild Olesen.

Knap 1.200 forældre har besvaret spørgeskemaet

DH har sendt spørgeskemaet om forældrenes oplevelse af deres barns deltagelse i sociale aktiviteter i skole og fritid til sine 35 medlemsorganisationer, som har delt skemaet ud blandt sine medlemmer og i relevante forældregrupper.

1.197 forældre til børn med handicap har besvaret spørgeskemaet. De repræsenterer børn med alle typer af handicap, både psykiske lidelser (skizofreni, angst, bipolar lidelse mv.), kognitive handicap (ADHD, autisme, epilepsi, udviklingshæmning mv.), sensoriske handicap (synshandicap, hørehandicap, hjerneskade mv.) og fysiske handicap (muskelsvind, gigt, sklerose, cerebral parese mv.).

Du kan læse undersøgelsen via dette link.

Læs mere

Børn med handicap mangler socialefællesskaber