Johanne og Emma fortæller om deres venskab i en af kampagnens film og lægger dermed op til debat blandt elever i 2. til 4. klasse.
Kampagne skal give elever et positivt syn på børn med handicap
Det Centrale Handicapråd vil bekæmpe fordomme og skabe bedre muligheder for børn med handicap. Derfor lancerer rådet i dag kampagnen ’Sød, sej og særlig – min ven med handicap’ med tre korte film og undervisningsmaterialer til 2. til 4. klasse.
Fordomme blandt børn
- De fleste børn synes, det er synd for børn, der har ethandicap. Det er 88 procent af eleverne helt enige ellerovervejende enige i.
- Cirka 40 procent af eleverne er helt enige eller overvejendeenige i, at det er svært at være venner med en, der har ethandicap.
- To tredjedele af eleverne mener, det er bedst for børn medhandicap kun at gå i skoler for børn med handicap.
- De fleste af eleverne i undersøgelsen mener dog, at der skalgøres mere for, at børn med og uden handicap kan lære hinanden atkende.
Kilde: Socialstyrelsen 2011
Fordomme blandt voksne
- Fra 2016 til 2018 er der sket en stigning på 13 procentpoint idanskernes bekymring for, om en kollega med et fysisk handicap vilkunne løse sine arbejdsopgaver.
- Og hele 25 procent af undersøgelsens respondenter ville væreutrygge ved at have en kollega med et fysisk handicap. Det er enstigning på seks procentpoint. Det samme siger 40 procent afrespondenterne, hvis kollegaens handicap er psykisk.
- Relativt mange voksne kan godt forestille sig at være ven meden med handicap. 54 procent svarer, at det kan de i høj grad, mens28 procent siger i nogen grad.
Kilde: Epinion for Det Centrale Handicapråd 2019
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Flere børn skal se børn med handicap som nogle, man kan være ven med. Det er baggrunden for en ny kampagne, som Det Centrale Handicapråd lancerer i dag. Kampagnen skal gøre op med fordomme om handicap blandt børn og på den måde bidrage til god inklusion af børn med handicap i skolen og i hverdagen.
Indsatsen består af tre film, en hjemmeside med en samtaleguide til forældre, undervisningsmateriale og en kampagne på sociale medier. Forløbet egner sig til 2. til 4. klasses elever og tager en til to moduler.
Både et kortsigtet og et langsigtet mål
Der er god brug for kampagnen. I 2011 lavede Socialstyrelsen en undersøgelse, som viste, at 40 procent af børn mener, det er svært at være ven med et barn med handicap. Derfor risikerer børn med handicap at blive ensomme og isolerede, selvom de fleste af dem i dag er inkluderede i almindelige skoleklasser.
"Vores mål med kampagnen er på den korte bane, at flere børn anerkender børn med handicap som ligebyrdige og ligeværdige. På den lange bane er målet at skabe bedre livskvalitet og muligheder for børn med handicap. Og i det helt store perspektiv vil vi gerne bidrage til et samfund, hvor der ikke er så mange fordomme overfor mennesker med handicap", siger formand for Det Centrale Handicapråd Liselotte Hyveled til rådets hjemmeside.
Johanne kan svømme, hun kan lege, hun kan være sjov
Kampagnens tre små film handler om venskaber imellem børn med og uden handicap.
"Børnene i filmene viser os, at deres venskaber rummer nogle af de samme vigtige kvaliteter, som andre gode venskaber. Man skaber glæde sammen, man er der for hinanden og forstår hinanden. Børnene fortæller også, at der selvfølgelig er ting, der er lidt svære, når den ene har et handicap, men at deres venskab overkommer udfordringerne - og måske også gør det til noget helt særligt", siger Liselotte Hyveled.
Det sætter pigerne Emma og Johanne ord på: Emma siger om Johanne, der har muskelsvind:
"Hun kan svømme, hun kan lege, hun kan være sjov. Men vi kan ikke klatre… eller gå i armgang sammen".
Magnus og Victor fortæller, hvordan de har fordelt rollerne, når de går til rollespil sammen. Magnus er ham, der løber, for det kan Victor, der har cerebral parese, ikke.
"Det er bare lidt ligesom at have en ven, der har forstuvet anklen hele tiden", siger Magnus i filmen.
Du finder film og undervisningsmaterialer via dette link: