Kronik
"De af os, der arbejder på skolerne hver dag, møder desværre mennesker af kød og blod med udslukte og triste øjne, som virkelig kæmper med livet," skriver rektor Henrik Vestergaard Stokholm.
Illustration: Adrià Voltà.
Vi voksne burde være en smule ydmyge og sige undskyld
Det er ikke vores børn og unge, den er gal med, eller vores italesættelse af mistrivsel – det er os voksne og samfundet, den er gal med, mener rektor Henrik Vestergaard Stokholm.
Jeg kan lige så godt lægge kortene på bordet: Jeg er
imponeret over Trivselskommissionens nylige rapport og samtidsdiagnose. Det er
en vigtig rapport med mange hegnspæle og kloge anbefalinger til alle os, der
arbejder med børn og unge. Der er strukturelle anbefalinger både på makroniveau
og til skolefolket på gulvet – og endda til alle os forældre. Det er grundigt
og godt arbejde, som også rummer markante baggrundsdata om udviklingen af
mistrivsel i Danmark.
Men
jeg bliver også vildt provokeret over kommissionens fokus på diagnosesprog og
patologisering. Tesen om, at vi har sygeliggjort de unge gennem den måde, vi
taler om mistrivsel på. At det almindelige er blevet sygeliggjort, og at vi
står med en generation af børn og unge, der er efterladt med et ”diagnostisk
vokabularium til at forstå almenmenneskelige forhold”.
Trivselskommissionen
fremhæver blandt andet som argument, at ordet mistrivsel har optrådt 5.000
gange i perioden 2019-2023 i medierne – i modsætning til sølle ti gange tilbage
i perioden 1989-1993. Derfor anbefaler kommissionen, at vi alle nævner det ord
færre gange. Fordi det ord – ifølge kommissionen – skaber patologisering og en
ny optagethed af trivsel hos de unge. Det samme gør sig gældende med de nationale trivselsmålinger, som ifølge
kommissionen simpelthen skal ændre navn, og så skal antallet af målinger
reduceres.
Kafka og Orwell
Jeg må indrømme, at det fokus overrasker mig. Det gør det
blandt andet, fordi baggrundsdata til rapporten sort på hvidt viser, at flere
børn og unge har det rigtig skidt. Så for mig er der både lidt Kafka og en god
portion Orwellsk nysprog i løsningsforslagene. Altså, hvis vi bare dropper
bestemte ord, så skal det nok gå alt sammen, og så vil vi se, at langt flere
får det bedre.
Og
lad mig slå det fast med det samme: Langt de fleste unge har det heldigvis
godt, og ingen har selvfølgelig gavn af diagnosesprog, eller i at man
spekulerer i at få en diagnose for at komme nemmere gennem tilværelsen. Men
hvor mange gør nu lige det i den virkelige verden ude på skolerne? Jeg har mødt
meget få gennem de sidste 20 år.
De
af os, der arbejder på skolerne hver dag, møder desværre mennesker af kød og
blod med udslukte og triste øjne, som virkelig kæmper med livet. De har det
rigtig svært, og der er flere af dem end for ti år siden. Det er ikke, fordi de
laver navlebeskuende og patologisk introspektion, taler i diagnosesprog eller
bliver syge af den hyppige frekvens af ordet mistrivsel i medierne. Ej heller
af de trivselsundersøgelser, som de har svaret på. De bruger ikke deres
diagnose eller sårbarhed som løftestang til noget som helst. Det har de slet
ikke overskud til.
Det er virkelig et liebhaverråd fra en osteklokke.
De
unge, der kæmper med selvmords-tanker, angst, diagnoser eller et hjem i
opløsning, får det ikke dårligere af den måde, vi taler om tingene på. Disse
børn og unge findes i alle klasselokaler – også på min skole og min tidligere
skole. Og hvis nogen benægter det eller tror, at det skyldes semantik, så har
de aldrig talt med et barn eller en ung, som virkelig er ramt – eller stået i
et klasselokale med en, der har en angstdiagnose, ADHD eller en bipolar
lidelse. I samme lokale.
Et liebhaverråd
Derfor er jeg ked af, at Trivselskommissionen skøjter lidt
hen over den kæmpestore opgave, skoler og ungdomsuddannelser har med at holde
mange børn og unge flydende, når livet gør ondt. Mange skoleledere, lærere og
studievejledere kæmper en indædt kamp mod vindmøller og ventelister i et
presset psykiatrisk system.
Kommissionen
anbefaler blandt andet som modtræk, at vi skal arbejde med karakterdannelse og
myndiggørelse, og det kan ingen jo være uenige i: De unge skal lære, at livet
både er lort og lagkage. Men sorry, de af os, der har siddet og talt med en ung
pige eller dreng med ar og sår op ad armene, ved godt, at det ikke lige er
første step.
Jeg
ville også gerne – som Trivselskommissionen anbefaler – kunne sende flere børn
og unge på efterskoler og højskoler for at styrke karakterdannelse og duelighed
for livet. Jeg er også helt vild med Grundtvig. Men helt ærligt. Det er
virkelig et liebhaverråd fra en osteklokke, som totalt misser, at mange børn og
unge vokser op i familier med indkomster og livsbegivenheder i bagagen, der
ikke muliggør sådan en luksus.
Så
nu vil jeg gerne være den, der for en gangs skyld og sikkert meget provokerende
siger: Det er ikke vores børn og unge, den er gal med, eller vores
italesættelse af mistrivsel – det er os voksne og samfundet, den er gal med.
For det er det sgu. Vi kan ikke længere bare tørre den af på de unge og sige,
at der er tale om en særligt sårbar generation, at vores børn mangler
karakterdannelse, eller at de bare skal lære at glemme sig selv på en
efterskole til 100.000 kroner om året, når livet gør ondt. Det her handler om
det samfund, vi har bygget. Det handler om de strukturer, som presser de unge
til evig paratgørelse til næste heat i livet, så de glemmer at nyde livet og
hverdagen. Hver dag.
En rigtig skole for livet
Den tilgang er også omdrejningspunktet for den bog, som jeg
netop har udgivet. Titlen er ”Det er ikke de unge, den er gal med, det er
samfundet”. Den overskrift vil sikkert provokere mange i den debat, der lige nu
kører i kølvandet på Trivselskommissionens rapport. Det er godt. Jeg mener, vi
har brug for at få foldet andre tanker ud. Og ikke mindst med eksempler af kød
og blod fra den praktiske hverdag i virkelighedens verden.
Vores
børn og unge er fantastiske, og det er ikke deres skyld, at de er vokset op i
det samfund, som vi voksne har skabt til dem – lag på lag. Vi har lavet
gentagne skolereformer og kvælende testregimer, vi har strammet skruer, vi har
udgivet rapporter, og vi har kloget os på de unges liv, med og uden skærme,
igen og igen.
I
stedet burde vi voksne være en smule ydmyge, sige undskyld, tie stille og så
slå ørerne mere ud. For det er på tide, vi tager ansvar for udviklingen og
sørger for rammer til at skabe kærlige og omsorgsfulde uddannelsesinstitutioner
for hele mennesker. En rigtig skole for livet.