Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Jeg har svært ved at forklare forældrene til en elev i 8. klasse, hvorfor de skal vente til foråret med at få testet deres barn med den nationale ordblindetest. Jeg har testet med Elbros lister og flere andre ting, og vi sætter tiltag i gang, men forældrene vil gerne have en forklaring. Hvad skal jeg sige?"
Ejer- og navneskifte skal gøre ordblindenetværk mere attraktivt for lærere
Sådan spurgte læsevejleder Anne Grethe Dalgaard fra Sabro-Korsvejsskolen ved Aarhus for nylig på Ordblindenetværket. Sent samme aften svarede specialkonsulent Trine Nobelius fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Undervisningsministeriet, at Ordblindetesten skal anvendes fra marts til juni, fordi dataene for grænsesætningen er indsamlet i foråret. Altså grænserne for, hvornår en elev er ordblind, fonologisk usikker eller 'blot' har svært ved at lære at læse. Derfor vil testning i foråret give det mest retvisende sammenligningsgrundlag.
"Testdeltagere i grundskolen, hvor der er mistanke om ordblindhed, skal derfor testes i marts, april, maj eller juni", forklarede Trine Nobelius,
Efterårstest vil være en stor hjælp for skolerne
Næste morgen meldte læsevejleder Lisca Kjeldsen fra Lind Skole ved Herning sig i netværket:
"Har man overvejet at indsamle data i efteråret, så vi kan teste både efterår og forår? Det ville være en rigtig stor hjælp for os ude i skolerne".
Skoler tester for ordblindhed uden at følge op på resultatet
Det ønske er hun ikke ene om. Samme eftermiddag erklærede læsevejleder og ordblindelærer Lone Kaastrup-Hansen fra Sunds-Ilskov Skole nord for Herning sig enig:
"Det sene testtidspunkt harmonerer ikke med vores hverdag i skolen og den indsats, der ellers bliver sat ind i begyndelsen af et skoleår. Derudover bliver arbejdspuklen for læsevejledere og andre, der tager testen, urimelig stor i foråret. En standardisering i efteråret vil være meget velkommen".
Styrelsen gemmer alle ønsker til Ordblindetesten
Et par timer senere tilsluttede Frederikke Clauson-Kaas sig ønsket om et ændret testtidspunkt.
"Det nuværende tidspunkt besværliggør i høj grad vores arbejde og stemmer slet ikke overens med den skolehverdag, vi agerer i", skrev læsevejlederen og testlæreren fra Kornmarkskolen i Skævinge ved Hillerød.
Ny uddannelse styrker skoler med ordblindlærere
Et par dage senere samlede Trine Nobelius fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet op.
"Vi har noteret ønsket om en standardisering af Ordblindetesten i efterårsmånederne og tager det med videre i arbejdet med udviklingen af testen", skrev specialkonsulenten og tilføjede, at der dog ikke er aktuelle planer om at videreudvikle Ordblindetesten.
"Det vil være en politisk beslutning, om testen skal videreudvikles, men vi gemmer alle de ønsker, der kommer ind til os", siger Trine Nobelius til folkeskolen.dk.
Man kan ikke 'snyde' systemet og teste om efteråret
Trods blot et halvt års forskel kan læsevejledere ikke rykke Ordblindetesten frem og for eksempel bruge den i september, betoner Trine Nobelius. Det skyldes, at testen tager højde for, at ordblindhed ikke er en indlæringsumulighed, men en indlæringsvanskelighed, hvorfor elevernes fonologiske afkodning udvikler sig løbende gennem grundskolen.
National ordblindetest: To ud af tre elever boner ud som ordblinde
"Hvis man tester en elev i 5. klasse om efteråret, vil eleven blive sammenlignet med data for foråret i 5. klasse. Derfor er der større risiko for, at eleven boner ud som ordblind, for lige efter sommerferien svarere elevens fonologiske afkodning måske snarere til 4. klasse", siger Trine Nobelius.
Den forskel kunne man måske undgå, hvis man så sammenlignede elevens resultat med niveauet for slutningen af 4. klasse. Men eleven logger sig på Ordblindetesten via sit unilog-in, som viser, at eleven går i 5. klasse. Derfor bliver eleven sammenlignet med grænseværdierne for 5. klasse.
Skoler skal vænne sig til at lægge testen ind om foråret
Hvis der på et tidspunkt skal fastsættes nye grænseværdier, så Ordblindetesten kan bruges om efteråret, vil det enten kræve, at testen afprøves på en stor gruppe elever - som da testen blev udviklet - eller også skal man regne sig frem til et nyt datagrundlag.
Nationalbibliotek lancerer konceptpakker om at undervise ordblinde elever
"Om det kan lade sig gøre, ved jeg ikke - det må forskerne bag testen svare på. Men det bedste vil uden tvivl være at afprøve testren og lave nye standarder for efteråret. Vi vil sikkert kunne genanvende de nuværende opgaver, men de skal afprøves på måske 400, 500 eller 1.000 elever, så forskerne ville skulle kontakte skoler, få dem til at sætte tid af til prøverne og bagefter analysere resultaterne og lave tekniske ændringer i Ordblindetesten, så det vil være et stort arbejde", fortæller Trine Nobelius.
Forfatter med dysleksi skriver bog til lærere om at være ordblind
Det er mere realistisk, at skolerne vænner sig til at lægge Ordblindetesten ind om foråret.
"Mange læsevejledere synes, at testen giver dem en ordentlig mundfuld elever på én gang, men det skyldes, at de har måttet teste elever fra alle årgange, siden, Ordblindetesten kom i 2015. Nu er skolerne godt i gang, så fremover bør det kun være elever fra de yngste klasser i testens målgruppe samt ældre elever, som endnu ikke har vist tegn på ordblindhed., der skal testes. Derfor skal der testes langt færre, end skolerne har oplevet indtil nu".
Skoler må ty til andre test om efteråret
Spørgsmålet er så, hvad Anne Grethe Dalgaard fra Sabro-Korsvejsskolen skal svare de undrende forældre?
"Hun skal fortælle, at deres barn må vente med Ordblindetesten til foråret, fordi den er blevet standardiseret på det tidspunkt af året. Men det står skolerne frit for at anvende andre test. Alt efter klassetrin kan de bruge DVO-testen, Elbros ordlister eller 'Find det, der lyder som et ord' fra Center for Læseforskning, så de kan godt finde ud af om efteråret, om en elev er ordblind, og så sætte ind med støtte", svarer Trine Nobelius.
Det er præcis, hvad Anne Grethe Dalgaard skriver i Ordblindenetværket, at hun har gjort.
Varieret brug af Ordblindetesten får ikke Riisager til at gribe ind
Trine Nobelius håber, at alle skoler vil opnå viden om ordblindhed og være opmærksomme på tegn på ordblindhed, så de der er klart til at bruge Ordblindetesten gennem hele skoleforløbet, så elever ikke først bliver konstateret ordblinde ved et skoleskift, eller fordi skolen kun tester for ordblindhed ved for eksempel overgangen fra mellemtrin til udskoling på egen skole.
"Det gør nogle skoler, men de må ændre procedure og teste, når en elev viser tegn på ordblindhed. Så skal de ikke vente til foråret i 8. klasse", siger Trine Nobelius.
Du kan se grænseværdierne for, hvornår elever på forskellige klassetrin på side ti i vejledningen til Ordblindetesten. Den finder du via dette link:
Læs mere
Vejledning til Ordblindetesten