Siden 2016 har den selvejende
institution Lykkeliga haft succes med at oprette håndboldhold for børn og unge
med udviklingshandicap. Spillerne har ikke alene mulighed for at træne. De kan
også komme til stævner målrettet dem.
Undervejs har Lykkeliga haft et
roadshow, som har besøgt specialskoler med små øvelser og håndboldtræning. Nu
tager Lykkeliga næste skridt med projektet Klassebold, som kan
indarbejdes i klassens daglige skema, så eleverne kan få en smagsprøve på
holdsport og trivsel.
“Fra Lykkeliga ved vi, at sport –
og særligt håndbold – kan skabe et rum, hvor børn kan blomstre uanset
forskelligheder. Ved at føre vores erfaringer fra halgulvet til hverdagen i
skolerne håber vi, at flere børn og unge på specialområdet vil få øjnene op for
glæden ved at deltage i et idrætsfællesskab”, siger udviklingschef Charlotte
Stougaard Espensen.
Klassebold byder på
træning og stævner
Klassebold består af to primære
dele:
- En opvarmningspakke med
træningsmaterialer, plakater og en step-by-step guide til lærere og pædagoger. Pakken
rummer aktiviteter, som kan anvendes direkte i fagene på skoleskemaet.
- Invitation til at deltage i et
minihåndboldstævne med andre specialklasser, hvor alle kan vise, hvad de har
lært. Her bliver børnene hyldet som håndboldstjerner, da alle er vindere til et
stævne i Klassebold.
Konceptet kan overføres til
undervisningen i fag som dansk, idræt, musik og billedkunst.
”Opvarmningspakken består af bolde,
mål, bannere og en plakat, som børnene kan hænge op på deres værelser. Banneret
er en blank ramme, som eleverne kan udfylde i billedkunst, så de kan heppe på
hinanden, når de er til stævne. Og de kan lave kampråb i dansk og tale om,
hvorfor man har brug for hinanden på et hold”, eksemplificerer Charlotte
Stougaard Espensen.
Specialsport.dk hjælper børn i gang
med idræt
Lykkeliga er ikke ene om at give
elever på specialskoler adgang til at opleve styrken ved et idrætsfællesskab. Organisationen
Specialsport.dk samarbejder i forvejen med godt 50 skoler. Her er tilgangen dog
en lidt anden.
”Vi laver et fælles mål med skolen
om, at flere børn skal være aktive i deres fritid. Skolens opgave er at
formidle til familierne, at vi kan hjælpe med at finde en aktivitet, som
matcher deres barn. Hvis ikke det rette tilbud findes, hjælper vi med at få det
op at stå. Det kan være badminton med balloner eller et klap hunden-hold”,
siger Trine Ravn, som er medstifter og daglig leder af Specalsport.dk.
Organisationen finder også en
løsning, hvis familien ikke har råd til at betale kontingent.
Det kan også
være, at forældrene ikke har mulighed for at følge barnet til og fra idræt. Så kan
Specialsport.dk etablere kontakt til en frivillig.
Otte ud af ti er fortsat aktive
Specialsport.dk udspringer af et
samarbejde, som opstod i 2014 mellem IF Espelunden og Skovmoseskolen i Rødovre.
Udviklingen tog for alvor fart, da organisationen fik en bevilling til et
toårigt projekt i 2022.
Målet var at hjælpe 400 børn og
unge med særlige behov i gang med idræt inden sommerferien sidste år.
”Det lykkedes vi næsten med. Vi fik
360 børn i gang, og vi kan se, at efter et forløb hos os er otte ud af ti
fortsat aktive i foreningslivet. Nu har vi fået støtte af flere fonde til et
femårigt projekt, hvor vi vil hjælpe 2.000 børn ud i foreningslivet. Det er vi
i fuld gang med. Siden sommerferien er små 300 børn med særlige behov begyndt
at gå til idræt”, fortæller Trine Ravn.
Der er plads til begge tilbud
Selv om Lykkeliga nu også vil samarbejde
med specialskoler, er Trine Ravn og Charlotte Stougaard Espensen enige om, at der
er plads til begge tilbud.
”Mens Specialsport.dk formidler
kontakt til idrætsforeninger, er vores tilgang mere hands on med håndbold som motor.
Vi har kontakt til 1.600 familier fordelt på 86 håndboldhold i hele landet, og mange
spillere danner venskaber, som rækker ud over træningen. De inviterer hinanden
til fødselsdag og fest, og nogle finder sammen, fordi de har andre fælles
interesser end håndbold”, siger udviklingschefen.
Trine Ravn fra Specialsport.dk kalder
Klassebold for et super godt initiativ.
”Alt, som kan understøtte, at børn
med særlige behov skal være aktive i et idrætsfællesskab, er velkomment. Når
forældre ser, at deres barn kan spille håndbold i skolen, kan det bane vej for,
at barnet også kan gå til en aktivitet i fritiden. Vores mission er at gøre det
til virkelighed ved at tilbyde familier en håndholdt indsats til lige præcis
deres barn, så der er absolut plads til både Lykkeliga og os”, siger hun og
tilføjer, at Specialsport.dk henviser mange børn til Lykkeliga-hold.
Skoleleder ser frem til Klassebold
I løbet af den treårige
projektperiode får 50 skoler mulighed for at modtage materiale fra Lykkeliga,
og der vil blive afviklet cirka 20 Klassebold-stævner i hele landet.
”Interesserede skoler kan skrive
til mig, eller de kan væbne sig med en smule tålmodighed, for vi lægger snart
formularer på Facebook, Instagram og LinkedIn, som de kan bruge til at skrive
til os. Skolerne kommer med efter først til mølle. Vi vil dog tage geografiske
hensyn, så eleverne ikke skal køre på tværs af landet for at komme til stævne”,
siger Charlotte Stougaard Espensen.
Klassebold udspringer af et stævne
på Djursland i efteråret 2024. Her dystede elever fra Djurslandsskolen, Vester
Mariendal Skole i Aalborg og Trekløverskolen i Randers i håndbold med hjælp fra
frivillige fra Lykkeliga.
Bagefter nedsatte Lykkeliga en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra specialskoler til at arbejde videre med ideen om et tilbud
til elever med særlige behov.
En af dem er konstitueret skoleleder
Henrik Pedersen fra Astrup Skole i Mariagerfjord Kommune. Han ser frem til, at
skolens elever får mulighed for at deltage i det nye projekt.
”Klassebold kan give dem en chance
for at kombinere sport og fællesskab, samtidig med at det skaber
deltagelsesmuligheder på tværs af både skolen og andre skoler. På den måde kan
projektet styrke elevernes trivsel og fællesskabsfølelse, siger Henrik Pedersen
i en pressemeddelelse om Klassebold.
Specialsport.dk efterlyser flere
skoler
Hvis Specialsport.dk skal nå i mål
med at aktivere 400 elever med særlige behov om året i de næste fem år, får
organisationen brug for at komme i kontakt med flere end de godt 50 skoler,
organisationen samarbejder med i dag.
”Skoler kan bare ringe til os. Så arrangerer
vi et virtuelt møde, hvor vi fortæller om de muligheder, vi har for at hjælpe. Derefter
går vi gang. Det er gratis, og der er ikke nogle barrierer”, siger Trine Ravn.