Elever fra fem forskellige skoler fordelt over hele landet løb med medaljer, pokaler og pengebeløb ved landsmesterskaberne i DM i Fagene. Se vinderne i boksen i artiklen.

Danmarksmestrene i dansk, matematik, historie og biologi er kåret

362 elever dystede onsdag i Aarhus ved landsmesterskabet i DM i Fagene. I alt har 5.817 elever deltaget i årets mesterskaber, der har til formål at højne prestigen i at være fagligt dygtig i skolen.

Offentliggjort

Vinderne

Danmarksmester i dansk: KatrineJohnsen, 9. klasse, Gråsten Skole

Danmarksmester i matematik: Anders Vase Hinge, 9. klasse, LystrupSkole 

Danmarksmester i historie: Marie Engel Christensen, 8. klasse,Johannesskolen, Hillerød

Danmarksmester i biologi: Siri Skjoldli Larsen, 9. klasse,Fredericia Realskole

Danmarksmester i fagene - hold: Sigper, Hedensted Skole 

DM i Fagene

DM i Fagene  er danmarksmesterskaberne igrundskolens fag. Mesterskaberne skal være med til at sætte fokuspå fagligheden og den faglige udvikling under overskriften "Destolte nørder". I år har elever fra 7.-9. klassetrin kunnet dysteindividuelt i fagene dansk, matematik, biologi og historie eller ide tværfaglige holdemesterskaber. 
DM i Fagene drives af Danske Skoleelever sammen med et konsortiumaf blandt andre Undervisningsministeriet, KL, en rækkeuddannelsesinstitutioner, kommuner og organisationer. 
DM i Fagene er delvist finansieret af Undervisningsministeriet med10 millioner i foreløbigt tre år - i år er andet år. 
Alle opgaverne til konkurrencen er udviklet af fagprofessionelleog kvalitetssikret af eksterne eksperter. 
For nogle elever tænder sådan en konkurrence en gnist, oplever Susanne Hougaard, dansklærer på Tingagerskolen i Ringe, der havde ni elever med til DM i Fagene i Aarhus.
Deltagerne i biologi fik udleveret både overtrækstøj, briller og alskens udstyr. I en af opgaverne skulle de lave forsøg med vaskemiddel med og uden enzymer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der bliver bidt negle, tænkt store tanker, gennemført eksperimenter og stillet spørgsmål til dommerne. I både Store Sal, Lille Sal, Makerspace og Møderum2 i Dokk1 i Aarhus kæmper elever fra 7., 8. og 9. klasse ihærdigt om at blive danmarksmestre i dansk, matematik, historie og biologi.

Om formiddagen gælder det de tværfaglige holdmesterskaber, hvor alle fire fag skal inddrages, og samarbejdet er i højsædet. Om eftermiddagen står den på de individuelle mesterskaber i de fire fag. Rundt ved bordene bliver der arbejdet intenst med dynamiske regneark for at vise ændringer i et nyt computerspil. Med forsøg med vaskepulver med og uden enzymer. Med udstillingstekster til genstande på Nationalmuseet og med markedsføring af Dansk Supermarkeds traineeuddannelse på Facebook. Samtlige opgaver i landsmesterskaberne i DM i Fagene tager nemlig udgangspunkt i konkrete cases fra virksomheder. Hvor deltagerne blandt andet skal komme med kreative løsninger på virkelige udfordringer. For ud over at arbejde for en kultur, hvor det er sejt at gå op i sin skole og være stolt af sin faglighed arbejder folkene bag DM i Fagene også for at koble fagene med det omkringliggende samfund.

DM i fagene-vinder: Vi har ikke terpet grammatik 

En gnist til læring På Tingagerskolen i Ringe havde overbygningslærerne valgt, at samtlige elever i 7., 8. og 9. klasse skulle deltage i de regionale mesterskaber i DM i Fagene. 15 elever er med videre til landsmesterskaberne i Aarhus, hvor skolen deltager i alle fem discipliner. Netop koblingen til den virkelige verden i DM i Fagene fremhæves af flere af skolens deltagende lærere. "Opgaverne her til mesterskabet er tænkt meget casebaseret og tænkt helt anderledes, end det vi normalt har tid til at arbejde med i hverdagen, og for eksempel i matematik opdager eleverne lige pludselig, at matematik er alle steder. At det faktisk er relevant", siger Clara-Mia Holgersen, der har elever med i matematik og historie. "Det kan nogle gange være svært at tænde en gnist hos eleverne i overbygningen, men her ser eleverne, at det vi arbejder med i skolen er vigtigt. At det kan bruges til noget, og for nogle elever kan det tænde en gnist for at ville lære noget. I stedet for at sidde og kigge ud ad vinduet", supplerer Susanne Hougaard, der har elever med i dansk. Boost af selvtillid Ud over en gnist til læring mener såvel Clara-Mia Holgersen som Susanne Hougaard også, at konkurrenceelementet i DM i Fagene kan motivere elever og være med til at skabe interesse for de enkelte fag og for det at lære noget. "Når man sidder her sammen med mere end 350 andre skoleelever, opdager man, at mange andre også synes, at skolen er vigtigt. At det er OK at være dygtig til nogle fag, og det giver da noget gejst", siger Susanne Hougaard. Isa Stubgaard, biologilærer på Tingagerskolen, har tre elever med til landsmesterskabet i biologi. Hun fremhæver især et boost af selvtillid som et udbytte af DM i Fagene. "Det er virkelig et skulderklap til de elever, der er gået videre til landsmesterskabet, og det er ikke nødvendigvis de elever, der anses for de allerdygtigste. Så jeg har nogle elever, der har fået boostet deres selvtillid og fået øjnene op for, at de kan noget, de faktisk ikke selv troede, fortæller Isa Stubgaard. Samarbejde eller solo

Såvel Clara-Mia Holgersen som Susanne Hougaard har elever med i både de individuelle mesterskaber og holdmesterskaberne. Begge former er gode, mener de. "Nogle elever har brug for tryghed og brug for at kunne spørge andre. Andre elever trækker i dagligdagen det store læs for andre elever. I de individuelle mesterskaber kan de bare køre los alene, og begge dele kan motivere", siger Susanne Hougaard.

 

Fire klasser med til Aarhus

Hvor nogle elever kom til Aarhus sammen med en enkelt klassekammerat og en enkelt lærer havde Tingagerskolen valgt at tage hele 7. årgang - i

alt tre klasser - og en 8.-klasse afsted til landsmesterskaberne. I alt 84 elever og fem lærere. Deltagerne var på Dokk1 hele dagen, de heppende klassekammerater var en tur på Aros om formiddagen. "Når nogle kvalificerer sig til DM i Fagene, er det en klassepræstation. For vi gør hinanden gode hver dag. Det går begge veje, så selvfølgelig skal klassekammeraterne med herop", mener Susanne Hougaard.

I alt har 5.817 elever fra 373 grundskoler fra 85 kommuner deltaget i årets regionale mesterskaber i DM i fagene. Heraf gik 362 elever videre til landsmesterskaberne.