"Vi ved, at vi gør en forskel for drengene", siger lederen af Varde Kommunes drengecamp, Anne Mette Hede Jensen, der her står i midten af campens medarbejderstab.
Foto: Varde Kommune
Drenge på træningslejr i læsning og regning - og livsmod
Læsning og regning morgen, middag og aften. Sådan ser hverdagen ud for 25 udskolingselever fra Varde Kommune i de næste to uger. Men ikke nok med det: De skal også lære udholdenhed, selvkontrol, nysgerrighed, optimisme, engagement, taknemmelighed og samarbejde.
Syv karaktertræk
På campen bliver drengene skolet i følgende syvkaraktertræk:
• Tæl til 10 - Selvkontrol
• Brænd for det du vil - Engagement
• Giv aldrig op - Vedholdenhed
• Bedst sammen - Social intelligens
• Bare sig tak - Taknemmelighed
• Tro på det - Optimisme
• Prøv, Se og Lær - Nysgerrighed
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I lørdags arriverede 25 drenge til Skovlund Efterskole i Vestjylland. Til daglig går i skole i Varde Kommunes folkeskoler. I overbrygningen. Men i de næste 14 dage skal de træne læsning og regning, som de har store problemer med i deres daglige skolegang.
"Det er en slags turboforløb", siger lederen af campen Anne Mette Hede Jensen.
Faktisk er det ikke kun systematisk træning i tal, algebra og læsning, der er på programmet morgen, middag og aften i de 14 dage - eleverne bliver også skolet i bestemte karaktertræk, for eksempel vedholdenhed, selvkontrol og optimisme.
Anne Mette Hede Jensen har nemlig gode erfaringer med denne kombination af fag-faglig og personlig udvikling af eleverne fra en tidligere camp for yngre skolelever med læse- og regnevanskeligheder. Eleverne fra dén camp løftede sig fagligt godt to klassetrin i løbet af de blot 14 dage, siger hun.
Varde: Svage læsere rykkede markant på en uges camp
De mangler selvtillid
"Drengenes udfordring er lige så meget deres tro - eller manglende tro - på egne evner, og når de udvikler karaktertræk som vedholdenhed, engagement og nysgerrighed, blive de karaktertræk en løftestang for den faglige motivation", siger Anne Mette Hede Jensen.
"Når de udfordrede drenge først tror på egne evner, opdager de, at de har en massevis af potentiale. De havde bare ikke fundet de nøgler, der kan bringe dem i spil", tilføjer hun.
Hvordan gør I?
"Vi gør det selv. Vi viser, hvad det betyder at være taknemmelig, i spisesituationen for eksempel. Og vi modellerer og evaluerer, så de får billeder af deres læringsoplevelser - så de får en anden dialog med sig selv, der gør det nemmere for dem at løfte sig selv".
Københavnerdrenge skal lære nye vaner på camp
Campen kan hjælpe drengene ind på erhvervskolerne
Drengene får også glæde af de nyudviklede, personlige egenskaber, når de vender tilbage til den almindelige undervisning i deres klasse efter de 14 dage, påpeger Anne Mette Hede Jensen.
Og de får endvidere glæde af deres nye tro på egne evner i deres videre uddannelsesforløb. Og det er i sig selv et formål med campen. Den er nemlig et led i et treårigt projekt, som byrådet i Varde har vedtaget, om at få flere elever i gang på erhvervsskolerne. Campen bliver senere fulgt op af en camp for piger.
De er selvmotiverede
Drengene har selv skullet søge om at komme med på campen. 50 søgte, men kun 25 blev optaget. Der er ikke plads til flere end 25.
"De er selvmotiverede - det er vigtigt. Det er almindelige drenge fra folkeskolen. De er ikke visiterede eller er blevet prikket. Man kan sige, at de er på kursus, lige som voksne er på kursus engang imellem", siger Anne Mette Hede Jensen.
"Campen er hårdt arbejde for drengen, de er på hele tiden. Men de ved, at de ikke står alene, vi er sammen om det, og det giver tryghed", tilføjer hun.
Der er tre træningspas i løbet af dagen og evalueringer om aftenen.
»Her er lærerne altid glade«
Forældrene er også på kursus
Skal drengene have fuldt udbytte af campen, er det vigtigt, at deres forældre er engagerede i projektet, siger Anne Mette Hede Jensen.
"Derfor har vi også forældrene på kursus, både før campen, under campen, og efter campen. Så de bedre kan støtte deres dreng på hans læringsrejse", tilføjer hun.
På campen bliver drengene undervist af tre folkeskolelærere fra Varde skolevæsen. Som drengene skal lærerne tilbage til deres almindelige skolearbejde efter campen.
Desuden er der to pædagoger på campen, og så Anne Mette Hede Jensen selv. Hun er selvstændig konsulent og tidligere folkeskolelærer og tidligere leder af en erhvervsskole.
Inspirationen kommer fra Løkke-Fondens drengeakademi
Anne Mette Hede Jensen var med til at udvikle Løkke-Fondens drengeakademi i 2012, og er altså nu med til at føre konceptet over i den almindelige skoleundervisning. Det sker i samarbejde med drengenes folkeskolelærere.
"De lærere, der afgiver drengene til campen og modtager dem, når de vender tilbage, er inviteret ud på campen, så de kan se, hvordan de kan arbejde videre med drengene, når de vender tilbage til deres klasse i folkeskolen", fortæller Anne Mette Hede Jensen.
Drengene blev testet i november, både i matematik og læsning og i de syv karaktertræk.
Nyt forsøgsprogram: Minsteriet vil løfte svage elever
Drengene bliver testet igen i maj
Og i maj bliver de så testet i de samme ting igen - så kan lærere og forældre se, om deres fremgang i læsning og matematik og karaktræk fra campen er varig og holdbar.
Skulle drengene ikke have lært at læse og regne i løbet af deres hidtidige skolegang?
"Der er mange dygtige lærere, der gør et kæmpe arbejde i skolen, men de her drenges udfordringer kan skyldes mange ting, eksempelvis manglende energi og motivation for skolen (ændret 2/2 2016 kl. 12:44). Måske har nogle tabt pusten. Og så har Varde Kommune heldigvis besluttet at hjælpe dem med den her kombination af almindelig skolegang og et ekstra turbo-forløb, hvor vi har mulighed for at arbejde mere systematisk med drengene", siger Anne Mette Hede Jensen.
"Og jeg må sige, at det er skønt at se de drenge vokse. Man får en særlig stolthed. Vi ved, at vi gør en forskel for drengene", fastslår hun.