En iPad med stor tekst kan være løsningen for mange svagseende, men en iPad er ikke enkel at gå til for alle, fortæller IKT-konsulent Dorte Syvest Aggerlin fra Videnscenter for Specialpædagogik i Næstved på årets IKT-messe i Nyborg.

Messe præsenterer de nyeste og mest innovative hjælpemidler

Med en stribe foredrag og seminarer om kommunikation, specialundervisning, velfærdsteknologi, hørelse og syn præsenterer årets IKT-messe ikke blot de mest innovative hjælpemidler. Messen giver også et godt billede af det mangfoldige udviklingsarbejde, der foregår på landets specialinstitutioner.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IKT-messen foregår i Nyborg i morgen og på onsdag. I et af messens første oplæg deler Birthe Lis Kristensen, Søren Jensen og Michal Jørgensen, alle fra Center for Kommunikation og Velfærdsteknologi i Region Syddanmark, ud af deres erfaringer med at anvende touchskærme til blandt andre blinde, svagsynede og personer med erhvervet døvblindhed og også til folk med nedsat bevægelighed eller følesans.

Trekløveret sammenligner også skærme, som anvendes med henholdsvis berøring og knapper: Hvad er fordele og ulemper, og er den ene form at foretrække frem for den anden?

Lav din egen e-bog til svagsynede

Også synskonsulent Tanja Stevns og koordinator Lars Ballieu fra Synscenter Refsnæs i Kalundborg sætter fokus på inklusionsteknologier for svagsynede. Deres oplæg handler om apps, tablets og kommunikation mellem digitale platforme.

Prisbelønnet læsetjeneste sikret overlevelse i 2014

For eksempel er e-bøger populære og oplagte for svagsynede, men det kan være nødvendigt med specielle apps, da tilgængeligheden på almindelige e-bogslæsere kan være en udfordring. Makkerparret fortæller også, hvordan man selv kan producere e-bøger for svagsynede, og de viser, hvad læsetjenesten RoboBrailles e-bogs konvertering kan bruges til.

En taleforstyrrelse kræver stor tålmodighed

Faglig konsulent Pernille Misse og konsulent Ida Juul Hansen, begge fra Videnscenter for Specialpædagogik i Næstved, viser, hvordan de bruger staveplade/alfabettavle til partnerstøttet kommunikation.

"En taleforstyrrelse giver ikke blot problemer for personen med taleproblemer, men kræver også stor tålmodighed og forståelse fra omgivelsernes side. Der er mange måder at kommunikere på, og man kan sjældent nøjes med én kommunikationsløsning, som kan bruges i alle situationer. I nogle situationer kan det være lettest eller mest hensigtsmæssigt at benytte tegn og kropssprog, i andre kommunikationshjælpemidler. Det afhænger af, hvad der er fysisk muligt, hvad samtalepartneren bedst forstår, og/eller hvad der går hurtigst", skriver de to konsulenter om deres oplæg.

Her lover de også at vise praktiske øvelser i brugen af staveplade/alfabettavle.

Talegenkendelse vinder frem på både pc og håndholdte enheder

Mange med kommunikative vanskeligheder har det ofte svært med læring. Talegenkendelse er en teknologi, der vinder frem som kompenserende hjælpemiddel, både på computer og på håndholdte enheder. Men hvordan kan man fremme en selvprogrammerende arbejdsform, der giver selvtillid og mulighed for at arbejde selvstændigt, når talegenkendelse skal læres? 

Det svarer Allan Madsen, master i IKT og Læring og pædagogisk IKT-vejleder, på sammen med konsulent Birgit Kyng, begge fra Institut for Kommunikation og Handicap, Aarhus.

En IPad er ikke enkel at gå til for alle

Også komplekse kommunikationsløsninger kan være en udfordring.

"Der tales i disse år rigtig meget om iPads, som løsningen på mange forskellige problematikker indenfor specialundervisningen. Men hvad gør man lige, når en person ikke har motorisk kontrol til at kunne bruge touchfunktionen på en iPad? Vi må konstatere, at det endnu ikke er så enkelt at gå til som på en pc, hverken for bruger eller fagpersoner", lyder det fra IKT-konsulent Dorte Sylvest Aggerlin fra Videnscenter for Specialpædagogik i Næstved.

Hun giver eksempler på komplekse kommunikationsløsninger, hvor iPads ikke er involveret, og kommer med huskepunkter til udredningen af borgerens vanskeligheder.

Elever fra specialundervisning genvinder selvværdet

Andre oplæg handler om programmet Aurasma, hvor man kan "gemme" for eksempel en instruktionsvideo bag et billede af virkeligheden.

Spildtid får lærer til at udvikle intelligent skrivebord til handicappede

Man kan også få demonstreret et touchbord til elever med svære funktionsnedsættelser, og man kan lære, hvordan elever fra specialundervisning, som har mistet selvtillid og selvværd, kan lære at bruge nye applikationer til håndholdte enheder, samtidig med at man genopbygger en selvstændig ageren og læring.

Konsulenter og speciallærere udgør hver tredje besøgende

IKT-messen arrangeres af Instituttet for Blinde og Svagsynede, som er Danmarks nationale kompetence- og rehabiliteringscenter på synsområdet. I 2012 havde messen 707 besøgende, og i 2013 steg det til 958.

Almindelige forbrugsgoder præger årets teknologimesse

I grove tal var 15 procent af dem specialkonsulenter, hørekonsulenter og synskonsulenter, mens andre 15 procent var speciallærere.

Konference giver overblik over apps og teknologiske landvindinger

Læs mere om messen og se det fulde program på via linket til højre.

Læs mere

IKT-messen 2014