Rapporten passer fuldstændig med det, vi hører. Jeg håber, at Undervisningsministeriet kan give nogle gode råd til det videre arbejde, siger kredsformand Jonna Rolvung

Statusrapport over inklusion i Vordingborg viser store problemer

Når man spørger, om medarbejderne i Vordingborg Kommune oplever, at inklusionen lykkes i høj eller meget høj grad, svarer kun 4 procent af lærerne ja. 11 procent af pædagogerne og over halvdelen af skolelederne svarer ja. ”Bekymrende”, beskriver en statusrapport resultaterne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trives børnene på skolen, lyder et af undersøgelsens spørgsmål. Kun en fjerdedel af lærerne svarer ja, mens kun 7 procent af pædagogerne er enige. Over halvdelen af skolelederne svarer ja.

"Børnene får et fagligt udbytte, der svarer til skolens gennemsnit eller bedre", lyder et spørgsmål. 3 procent af lærerne siger ja til dette og 19 procent af skolelederne. Lidt over en fjerdedel af lærerne mener, at børnene deltager i undervisningen og SFO's aktiviteter, og kun 37 procent af lærerne mener, at børnene er en del af børnefællesskaberne.

I Vordingborg er inklusion og heldagsskole nu hverdag

Der er plads til forbedringer, lyder det i statusrapportens kommentarer. Rapporten er udarbejdet af Vordingborg Kommune i samarbejde med Undervisningsministeriet. Undersøgelsens resultater skal være en del af den samlede evaluering af kommunens projekt "Fokus på Folkeskolen", der finder sted i slutningen af marts.

Mangel på mål og på støtte

"Kommunens politik giver retning" er et udsagn, som deltagerne i undersøgelsen skal svare på. Det kan 16 procent af lærere og skolepædagoger svare ja  til, mens kun 10 procent af SFO-pædagogerne svarer ja.

Kun halvdelen af lærere og pædagoger i skolen oplever, at der er klare politiske mål for inklusionen, mens to tredjedele af lederne mener, at der er klare politiske mål. Men det er ikke nok at formulere politiske mål, der skal også udarbejdes en handlingsrettet strategi, siger rapporten, der bygger på besvarelser fra et stort antal ledere og medarbejdere i skole og dagtilbud.

Lille sejr for lærernes ytringsfrihed

 Medarbejderne mangler støtte, viser undersøgelsen.  Og der er et "helt særligt behov for et øget fokus på inklusionsindsatsen på skoleområdet".

Kommunalbestyrelsen i Vordingborg besluttede i juni 2013 at indgå en samarbejdsaftale med Undervisningsministeriet om udvikling og omstilling til øget inklusion. Selve arbejdet har været i gang i fire måneder, hvor tre arbejdsgrupper har arbejdet med, hvordan den nyeste viden kan blive til virkelighed ude i den enkelte klasse og den enkelte børnegruppe.

"Som en del af projektets start har Undervisningsministeriet gennemført en omfattende spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne i daginstitutioner og skoler, og resultaterne taler nu deres tydelige sprog", lyder det i en pressemeddelelse fra Børne og kulturdirektør Lisbeth Mogensen, Vordingborg Kommune. 

Rapporten passer med virkeligheden

Statusrapportens resultater overrasker ikke formand for Lærerkredsen Faxe og Vordingborg Jonna Rolvung.

"Jeg er heller ikke overrasket over, at der er så stor forskel på, hvad lærerne og skolelederne svarer. Lederne håber måske i højere grad, at de har nået målene. Men hvis man tænker hele forløbet igennem med ny skolestruktur og en inklusion som man ikke på forhånd har talt ordentlig igennem, hvordan man vil gribe an, så er det ikke overraskende. Det har været et turbulent år", siger Jonna Rolvung.

"Inklusion er en smuk tanke, men hvis man står i problemer til op over begge ører i hverdagen, så kan det være svært for medarbejderne at se".

Vordingborg: Lærerne ville ikke vise ministeren et glansbillede

 

Kredsformanden er glad for at få en rapport, der viser det samme, som man oplever ude på skolerne og på kredskontoret.

"Den passer fuldstændig med det, vi hører. Jeg håber, det kommer til at betyde, at man vil tage drøftelserne nu, se på problemerne og få udarbejdet nogle handleplaner for nogle løsninger. Det er også godt, at Undervisningsministeriet er kommet ind over arbejdet, herfra kan man måske give nogle gode råd".

Som hun læser rapporten er det tydeligt, at der er sket nogle fejl, og at personalet ikke har været inddraget nok i processen.

 

Lærerne: Hvorfor spurgte de aldrig os?

Manglende dialog

"Det er bekymrende, at 36 procent af medarbejdere og ledelse på skolerne ikke oplever, at der er løbende fælles drøftelser af hvad inklusion betyder i praksis, og at næsten en femtedel ikke ved, om der er drøftelser", står der i statusrapporten.

Dialogerne om inklusion mangler form. Medarbejderne oplever ikke at være ordentligt klædt på til inklusionsopgaven, beskriver rapporten videre. Der er en samlet plan for kompetenceudvikling, fortæller lederne i høj grad. Men medarbejderne i skole og SFO har ikke kendskab til planen. "Igen en indikation på en manglende dialog-struktur eller kultur", konkluderer undersøgelsen.

Også niveauet for uddannelse/kompetenceudvikling blandt PPR-medarbejderne får en bemærkning om, at det er "bekymrende, når man tænker på, hvilken omstillingsproces der har været i Vordingborg Kommune".

Undersøgelsen viser desuden, at mange pædagoger og lærere oplever samarbejdet med socialforvaltningen som udfordrende.

 

Sådan ændrede politikerne skoleøkonomien

Behov for handling

"Der er ingen tvivl om, at mange lærere oplever, at de ikke har de nødvendige kompetencer til at løse de nye opgaver", konkluderer den nyvalgte formand for Børne-, Unge- og Familieudvalget Kirsten Overgaard i en pressemeddelelse fra kommunen.

"Vi har haft den første drøftelse i udvalget og er enige om, at undersøgelsens resultater peger på, at der er behov for handling".

I begyndelsen af april vil udvalget behandle den samlede evaluering af "Fokus på Folkeskolen".

 

Det betaler sig at klage

 

 

Læs mere

Rapporten "Status på arbejdet med inklusion i Vordinborg Kommune"