Christine Antorini besøgte i går Kulsbjerg Skole, afd. Stensved. Skolens leder Anne Marie Jacobsen (t.h) havde lovet lærerne også at fortælle om det svære ved omlægningerne.

Vordingborg: Lærerne ville ikke vise ministeren et glansbillede

Vordingborgs politikere ville i går vise en af kommunens skoler frem til undervisningsministeren, så hun kunne se, hvor langt de er kommet med inklusion og reformer. Men lærerne insisterede på også at fortælle, at der er udfordringer, og deres leder bakkede dem op.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ideen med besøget var at vise alt det, Vordingborg Kommunes skoler kan og allerede er i gang med. Kommunen indførte nemlig allerede sidste år fuld inklusion, længere skoledage, linjer i udskolingen, skolesammenlægninger og lederrotationer.

Antorini: Der har været hårdt pres på lærerne i Vordingborg

Men lærerne på Kulsbjerg Skole, afdeling Stensved, ville kun vise den rene virkelighed. Lærerne havde svært ved at forstå, at minister og politikerne kunne tro, at man kun to dage inde i skoleåret og med masser af nye omlægninger kunne vise noget frem. Oveni kom erindringen om behandlingen under lockouten, og endelig en manglende lyst til at bakke op om politikernes succeshistorie, når det lærerne oplever, er et benhårdt pres og alt for mange ændringer på en gang.

Lærerne: Hvorfor spurgte de aldrig os?

"Så vi endte med på et møde at aftale en model, hvor vi gennemførte det, der var på planen i klasserne. Vi ville ikke vise et glansbillede eller foregøgle, at det er nemt at lave inklusion og alle de andre ting, der er foldet ud her. Vi ville fortælle, at der er rigtigt mange vanskeligheder og det er rigtig meget hårdt arbejde. Samtidig ville vi også rigtig gerne vise, hvad vi kan på Kulsbjerg Skole, hvor vi arbejder seriøst med inklusion, teamsamarbejde, it og fleksibelt skema. Så der har intet været forberedt særligt til ministeren", fortæller tillidsrepræsentant Mette Brendstrup.

I Vordingborg er inklusion og heldagsskole nu hverdag

Lederen: Vi talte også om udfordringerne Lærerne understregede også over for deres leder Anne Marie Jacobsen, at hun også skulle fortælle om det svære. Og det var Anne Marie Jacobsen helt enig i. Ministeren kom ind i 5.-klasserne og så, hvordan børnene arbejder med iPads og digitale læremidler i matematikundervisningen.

"Vi viste hende selvfølgelig noget af det, som er positivt og engagerende, men vi talte også om de udfordringer, vi har med at implementere tingene. Når ting går stærkt, er der altid udfordringer. Det er jo ikke sådan, at man bare implementerer noget over natten, det er noget hele skolen arbejder med".

Anne-Marie Jacobsen kan også godt genkende, at der har været pres på lærerne med de mange nye tiltag, men hun understreger, at hendes ansatte er meget samarbejdende om udfordringerne, og der bliver arbejdet med at finde løsninger i teamene. 

Lederne: Det bliver rigtig godt

Både Anne-Marie Jacobsen og Mette Brendstrup synes, at besøget endte med at gå rigtig fint og være en positiv oplevelse.

"Vores skoleleder har været meget troværdig og har fortalt om, at det også er svært og op ad bakke. Og lærerne fik fortalt det samme på Antorinis foranledning, da hun også gerne ville høre det fra en medarbejders side. Så det endte fint.

Mette Brendstrup var ikke selv med ministeren rundt - det var kun kommunalpolitikere og ledere.