En stemmeskala er et af de specialpædagogiske værktøjer, Nest-klasserne benytter sig af.

Nu opretter Aarhus også Nest-klasser for elever med ADHD

I fire år har Aarhus Kommune kontinuerligt oprettet Nest-klasser på Katrinebjergskolen, hvor elever med autisme går i klasse med almene elever. Om halvandet år opretter Beder Skole to tilsvarende børnehaveklasser, men denne gang bliver det for elever med ADHD.

Offentliggjort

Om Nest

  • Nest stammer fra New York og er en metode til at skabeveltilrettelagt undervisning, så normalt begavede børn med autismekan inkluderes i klasser med almene børn. Nøgleordene er vedvarendebrug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne heletiden ved, hvad de skal. Det skal give dem overskud til atlære.
  • I Aarhus går der typisk 12 elever fra skoledistriktet og fireelever med autisme i en Nest-klasse.
  • Der er to undervisere i alle lektioner. Den ekstra voksnefinansieres af de fire elever med autisme, som ellers skulle havehaft et langt dyrere specialtilbud.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de seneste fire år har Katrinebjergskolen som den første skole i Danmark haft særlige Nest-klasser, hvor normalt begavede elever med autisme-vanskeligheder går i klasse med kammerater fra skoledistriktet.

Personalet i klasserne tilrettelægger den strukturerede undervisning ud fra specialpædagogiske principper, og der er færre elever og flere voksne end i en almindelig klasse.

Evaluering: Aarhus' Nest-model ser ud til at gavne elever med autisme

Ifølge en evaluering i 2019 ser Nest-klassene ud til at øge elevernes trivsel og læring, og nu går Aarhus Kommune et skridt videre og opretter Nest-klasser på Beder Skole syd for Aarhus.

Skolen arbejder i forvejen med inkluderende læringsmiljøer

Her vil Nest-klasserne som udgangspunkt have børn med ADHD eller ADHD-lignende vanskeligheder som målgruppe.

Skoleleder Lars Lykkegaard glæder sig til at komme i gang.

"Jeg er glad for, at vi kan være med til at udvikle på folkeskolens form og struktur, så alle børn kan være i et inkluderende læringsfællesskab. Vi har i forvejen otte kommunale specialklasser, og vi inddrager så vidt muligt disse elever i vores almene læringsmiljøer«, fortæller han.

Den amerikanske model Nest: Inklusion vendt på hovedet

Indgangen er, at det ikke er et problem, at nogle elever har særlige behov.

"Det giver et nyt syn på eleverne, også blandt forældre, når de ikke bare er et personnummer, eller nogle man taler om, men at man rent faktisk man møder dem i hverdagen, for eksempel i vores SFO", siger skolelederen.

Om det er den ene eller anden diagnose er ikke vigtigt

Det er en PPR-beslutning at brede Nest-princippet ud til at ramme flere end elever med en forstyrrelse inden for autismespektret.

"Jeg kan næsten kun se en en-til-en transfer fra Nest-klasserne på Katrinebjergskolen, for om det er den ene eller anden diagnose er ikke vigtigt. Det handler at få børn med særlige behov til at spille sammen med resten af klassen", siger Lars Løkkegaard.

At få succes med omvendt inklusion kræver investeringer

Alle børn har godt af at møde kammerater med særlige behov, mener han.

"Det nytter ikke, at børn vokser op i et beskyttet miljø her i Beder, og den dag de så flytter ind til Aarhus, møder de en verden, som er helt anderledes. Folkeskolen er for alle børn, og derfor skal vi også have plads til elever med autisme eller ADHD".

Stor interesse for at være med

Det kommende skoleår vil gå med planlægning og forberedelse, og de første to klasser med fire børn med diagnoser og 12 distriktselever pr. klasse vil have skolestart i august 2021.

Budgetforlig i Aarhus: Penge til specialundervisning og Nest

"Vi skal have lært Nest-tanken bedre at kende, og vi skal gøre den bedersk. Derfor skal vi til efteråret have medarbejdere med i et kompetenceudviklingsforløb om, hvad Nest vil sige", fortæller Lars Lykkegaard.

Nest-klassernes lærere er glade for at undervise i faste rammer

Indtil i går vidste kun ledelsen og skolebestyrelsen, at skolen havde lagt billet ind på at blive Nest-skole, og der står allerede medarbejdere på spring til at være med.

"Der har været flere inde på mit kontor for at sige, at de gerne vil være en del af Nest. Der er en reel interesse for at skabe mere inklusion i folkeskolen, når rammerne er til det,« siger Lars Lykkegaard.