Der er brug for, at folkeskolerne udvikler nye former for specialundervisning, som en mellemform mellem almen- og specialundervisning, siger Thomas Medom om det stigende pres på specialundervisningstilbuddene.

Budgetforlig i Aarhus: Penge til specialundervisning og Nest

I et budgetforlig i aftes har Aarhus Kommune sat 21 millioner kroner ekstra af til det hårdt pressede specialundervisningsområde. Samtidig bliver de såkaldte Nest-klasser nu permanente.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Presset på skolernes økonomi går i sidste ende ud over trivslen og læringen hos både børn med og uden specialpædagogiske behov. Sådan skal det ikke være. Derfor er jeg tilfreds med, at forligspartierne er enige om at tilføre 21 mio. kr. til området. Men vi er ikke i mål med det", understreger rådmand for Børn og unge i Aarhus, Thomas Medom, (SF) i en pressemeddelelse.

Området "specialpædagogiske undervisningstilbud" tilføres 21 mio. kr. årligt i aftenens budgetforlig. Det sker efter flere års konstant vækst i antallet af børn i specialundervisningen.

"Der er brug for, at folkeskolerne udvikler nye former for specialundervisning, som en mellemform mellem almen- og specialundervisning. Den opgave har vi fået sammen. Forliget siger nemlig tydeligt, at vi - medarbejdere, forældre og organisationer - i fællesskab skal styrke den særlige støtte og opmærksomhed, som sårbare børn og unge har brug for og gør indsatsen for dem endnu bedre".

Aarhus Kommune har modtaget stor opmærksomhed for de såkaldte Nest-klasser, hvor børn med og uden autisme går i klasse sammen. Forsøget på Katrinebjergskolen blev evalueret i sidste uge med gode resultater, og med gårsdagens budgetforlig vil Nest-klasserne på sigt blive indført på alle klassetrin og udvidet til endnu en Aarhus-skole.

Evaluering: Aarhus' Nest-model ser ud til at gavne elever med autisme 

"Alle børn skal have gode muligheder, og det betyder konkret, at sårbare børn og unge har brug for en ekstra hånd til at lykkes. Med Nest slår vi to fluer med ét smæk; både de børn, som har behov for ekstra støtte og de som ellers ville gå i en helt almindelig klasse. Det er inklusion, når det er allerbedst", siger Thomas Medom. 

Budgetpartierne afsætter desuden 3,7 mio. kr. til efteruddannelse af lærere og pædagoger i Aarhus til at understøtte børn med særlige behov. Det sker med udgangspunkt i Nest. 

Det brede flertal bag budgetforliget har desuden besluttet, at unge under 15 år med psykiske udfordringer fra næste år vil få mulighed for fem gratis psykologtimer årligt, og der er afsat penge til screening af spædbørn med den såkaldte ADBB-metode som tidlig opsporing af psykisk mistrivsel hos spæd- og småbørn.