Debat
Rikke Johansen er flere gange blevet tilkaldt for at slukke ildebrande, når en pædagog har stået alene med eleverne.
Privatfoto
Indskolingslærer om lovforslag: Jeg troede, de vidste, at lærerne er nøglen til skolens succes. Jeg tog fejl
Kvalitetsløft af folkeskolen kræver investeringer i lærerne. Og nej, pædagogerne skal ikke undervise de fagligt svageste elever.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Flertallet bag ændringerne
af folkeskoleloven er på plads. Der er gode
elementer i lovforslaget, men der er også virkelig bekymrende tiltag. Værst af
alt vil man gøre det muligt at droppe kompetencekravet, så de fagligt svage
elever kan undervises
af pædagoger.
Som indskolingslærer med mange års erfaring kan jeg med
sikkerhed sige, at det ikke vil højne hverken kvaliteten i folkeskolen eller
den stigende mistrivsel, som særligt gennemsyrer indskolingen. Lovforslaget
står i skærende kontrast til ønsket om mere ro i klassen, respekt om lærerne og
trygge
og stabile rammer om skolens hverdag.
Hvis man vil højne respekten for lærerne og have mere ro og
stabilitet, så lad være med at negligere vores faglighed. Invester i stedet i
lærernes mulighed for at levere god undervisning. Giv os mulighed for at
forberede god undervisning. Giv os to-lærer timer med andre faglige kompetente
lærere, som vi kan sparre og udvikle os med. Giv os mulighed for at lave god
undervisning hvor didaktikken, fagligheden og klasserumsledelsen er i fokus. Det
vil med garanti højne kvaliteten.
Jeg havde så store forhåbninger til de politiske
udmeldinger, hvor man bekendtgjorde, at nu skulle læreren have klasseværelset
tilbage. Min faglighed fik en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, da jeg hørte
statsministerens åbningstale sidste år, og efter
ti år med en mislykket reform, troede jeg, at man endelig havde indset, at
lærerne er nøglen til succes i folkeskolen.
Nu er jeg mismodig, for jeg kan ikke forstå, hvad det er, de
har gang i inde på Christiansborg.
Tilkaldt for at slukke ildebrande
Elisa Rimpler, der er formand for BUPL, pædagogernes fagforening, mener, at lovforslaget er en god idé. For mig harmonerer det ikke med deres brandtaler om faglig stolthed og den stolte pædagog. Kære BUPL, mange af jeres medlemmer står hver dag med opgaver, de ikke er kompetente til løfte.
Som indskolingslærer har jeg oplevet, hvordan pædagoger mod
eget ønske har skullet varetage opgaver i den understøttende undervisning. De
har stået med ansvaret for en klasse, og de har ikke kunnet løfte opgaven, og
jeg er selv blevet tilkaldt flere gange for at slukke ildebrande, når en
pædagog har stået alene med mine elever. Nu vil man med lovforslaget give
pædagogerne deciderede undervisningsopgaver.
Vi udvisker faggrænserne
I forvejen er det svært at få lærere til at undervise i
indskolingen. Indskolingsjobbet mangler prestige og arbejdsmiljøet er presset.
Med lovforslaget signalerer man, at de rette kompetencer ikke er afgørende. Det
er ikke den rigtige vej at gå, slet ikke hvis målet er at højne kvaliteten.
Som indskolingslærer danner du fundamentet for resten af
elevernes skolegang. Du giver dem de dannelses og uddannelsesmæssige
kompetencer, de skal bygge videre på resten af deres skoletid. Lige nu vakler det
fundament, og overalt slår folkeskolens murer sprækker. Lovforslaget vil give
flere sætningsskader og underminere vores fælles folkeskole. Lærerne er nøglen
til succes. Men de fagligt dygtige lærere tiltrækkes ikke af de arbejdsvilkår,
de møder i indskolingen.
Lærere og pædagoger både kan og skal arbejde sammen om de
ting, der giver mening. Vores respektive fagligheder skal bruges på den rigtige
måde og bidrage til et mere helhedsorienteret syn på eleverne. Vi skal have
respekt for hinandens faglighed, det får vi ikke ved at udviske faggrænser på
den måde lovforslaget lægger op til. Det giver simpelthen ingen mening, og hvis
BUPL spurgte sine medlemmer, er jeg ret sikker på, de ville give mig ret.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk