Debat

Rikke Johansen er flere gange blevet tilkaldt for at slukke ildebrande, når en pædagog har stået alene med eleverne.

Indskolingslærer om lovforslag: Jeg troede, de vidste, at lærerne er nøglen til skolens succes. Jeg tog fejl

Kvalitetsløft af folkeskolen kræver investeringer i lærerne. Og nej, pædagogerne skal ikke undervise de fagligt svageste elever.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Flertallet bag ændringerne af folkeskoleloven er på plads. Der er gode elementer i lovforslaget, men der er også virkelig bekymrende tiltag. Værst af alt vil man gøre det muligt at droppe kompetencekravet, så de fagligt svage elever kan undervises af pædagoger.

Som indskolingslærer med mange års erfaring kan jeg med sikkerhed sige, at det ikke vil højne hverken kvaliteten i folkeskolen eller den stigende mistrivsel, som særligt gennemsyrer indskolingen. Lovforslaget står i skærende kontrast til ønsket om mere ro i klassen, respekt om lærerne og trygge og stabile rammer om skolens hverdag.

Hvis man vil højne respekten for lærerne og have mere ro og stabilitet, så lad være med at negligere vores faglighed. Invester i stedet i lærernes mulighed for at levere god undervisning. Giv os mulighed for at forberede god undervisning. Giv os to-lærer timer med andre faglige kompetente lærere, som vi kan sparre og udvikle os med. Giv os mulighed for at lave god undervisning hvor didaktikken, fagligheden og klasserumsledelsen er i fokus. Det vil med garanti højne kvaliteten.

Jeg havde så store forhåbninger til de politiske udmeldinger, hvor man bekendtgjorde, at nu skulle læreren have klasseværelset tilbage. Min faglighed fik en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, da jeg hørte statsministerens åbningstale sidste år, og efter ti år med en mislykket reform, troede jeg, at man endelig havde indset, at lærerne er nøglen til succes i folkeskolen.

Nu er jeg mismodig, for jeg kan ikke forstå, hvad det er, de har gang i inde på Christiansborg.

Tilkaldt for at slukke ildebrande

Elisa Rimpler, der er formand for BUPL, pædagogernes fagforening, mener, at lovforslaget er en god idé. For mig harmonerer det ikke med deres brandtaler om faglig stolthed og den stolte pædagog. Kære BUPL, mange af jeres medlemmer står hver dag med opgaver, de ikke er kompetente til løfte.

Som indskolingslærer har jeg oplevet, hvordan pædagoger mod eget ønske har skullet varetage opgaver i den understøttende undervisning. De har stået med ansvaret for en klasse, og de har ikke kunnet løfte opgaven, og jeg er selv blevet tilkaldt flere gange for at slukke ildebrande, når en pædagog har stået alene med mine elever. Nu vil man med lovforslaget give pædagogerne deciderede undervisningsopgaver.

Vi udvisker faggrænserne

I forvejen er det svært at få lærere til at undervise i indskolingen. Indskolingsjobbet mangler prestige og arbejdsmiljøet er presset. Med lovforslaget signalerer man, at de rette kompetencer ikke er afgørende. Det er ikke den rigtige vej at gå, slet ikke hvis målet er at højne kvaliteten.

Som indskolingslærer danner du fundamentet for resten af elevernes skolegang. Du giver dem de dannelses og uddannelsesmæssige kompetencer, de skal bygge videre på resten af deres skoletid. Lige nu vakler det fundament, og overalt slår folkeskolens murer sprækker. Lovforslaget vil give flere sætningsskader og underminere vores fælles folkeskole. Lærerne er nøglen til succes. Men de fagligt dygtige lærere tiltrækkes ikke af de arbejdsvilkår, de møder i indskolingen.

Lærere og pædagoger både kan og skal arbejde sammen om de ting, der giver mening. Vores respektive fagligheder skal bruges på den rigtige måde og bidrage til et mere helhedsorienteret syn på eleverne. Vi skal have respekt for hinandens faglighed, det får vi ikke ved at udviske faggrænser på den måde lovforslaget lægger op til. Det giver simpelthen ingen mening, og hvis BUPL spurgte sine medlemmer, er jeg ret sikker på, de ville give mig ret.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk