Debat
Hvis det stod til forskeren i pædagogik skulle specialundervisning afskaffes.
Illustration: Getty Images.
Specialklasselærer: Forskeren overså et oplagt fænomen, da han sammenlignede folkeskolen med Tour De France
Til et kursus hørte Jonas Guldbæk en pædagogikforsker tale for nedlæggelsen af alle specialklasser. Forskeren glemte dog det afgørende cykelfænomen: Gruppettoen, skriver han.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Med afsæt i fortidens
umenneskeliggørelse af afvigende børn argumenterede pædagogikforsker Thomas
Nordahl for den fuldstændige afskaffelse af specialundervisning, da jeg
forleden deltog i et inspirationskursus med titlen: ’Styrkelse af skolens
inkluderende praksis’ i regi af Den Mangfoldige Folkeskole.
Her fremhævede
forskeren den norske kommune Lillehammer, hvor man har nedlagt alle
specialklasser og i stedet flyttet ressourcerne ind i almenområdet. Det er en
fortælling, der ræsonnerer bredt i skoledebatten, i en tid hvor stigende udgifter til
specialområdet lader til at være skolens brændende platform.
Undervejs i kurset
brugte han også en sportsmetafor, som jeg efterhånden er stødt på flere gange i
skoledebatten:
Folkeskolen er som en
etape i Tour de France, hvor hovedfeltet repræsenterer almenområdet. Så længe
man er i feltet mindskes vindmodstanden for en stor del af rytterne, som dermed
lettere når målstregen. De ryttere, som bliver sat af fra feltet, bliver billedet
på de elever, som segregeres til specialundervisning.
Sættes man først af
fra feltet, bliver det stort set umuligt at nå i mål indenfor tidsgrænsen. Så segregeres
man først til specialundervisning, er ens muligheder for succes senere i livet,
hvis man abonnerer på Nordahls forståelse, stort set ikke eksisterende.
Her valgte forskeren
at bevæge sig videre til næste slide i præsentationen uden at nævne det oplagte
fænomen: Gruppettoen.
Høje bjergtoppe
Begrebet gruppetto
dækker i cyklingens verden over netop den gruppe af ryttere, der ikke formår at
holde de andres tempo, og i stedet finder sammen i en mindre gruppe bag ved
hovedfeltet, hvor de støtter og hjælper hinanden frem til målstregen.
Det er især på de
store bjergetaper i Tour De France, hvor rytterne undervejs skal passere stigninger
og høje toppe (billedligt velsagtens Folkeskolens Nationale Overgangstests), og
hvor målstregen findes på toppen af de stejleste bjerge uden for kategori, at
fænomenet opstår.
I skolesammenhæng må
der her være tale om specialklassen. Elever, som i almenklassen har været
socialt og fagligt marginaliseret, finder i specialklassen et alternativt
fagligt og socialt fællesskab med deltagelsesbetingelser, der ekskluderer
færre.
I det nye fællesskab
mindskes mistrivsel, belastningssymptomer og skolevægring, hvilket, foruden
denne udviklings egenværdi, genetablerer forudsætningen for deltagelse i
skolens fællesskab.
Et roligt tempo
Hvis det at nå målstregen indenfor
tidsgrænsen er billedet på at bestå samtlige afgangsprøver ved
folkeskolens afslutning, må jeg medgive Nordahl, at
specialklassen undertiden fejler. Faktisk pointerede Nordahl som
led i argumentationskæden om specialundervisningens værdiløshed, at elever, som
segregeres, udmærker sig negativt statistisk i relation til uddannelse og job
senere i livet.
I min optik negligerer han, at et børne- og ungdomsliv har en
egenværdi, som ikke kan reduceres til en sådan instrumentalisering. En specialklasse kan – når det ikke lykkes i almenklassen – give
eleverne mening, identifikation, tilhørsforhold, almen dannelse og et fagligt
fællesskab. Det, mener jeg, har værdi i sig selv.
Måske bliver det i det
hele taget en kende ekstremt at sammenligne folkeskolen med en elitesport som
cykling, men hvis målet er at undgå gruppettodannelse, er det måske
hensigtsmæssigt at reducere fokus på konkurrenceaspektet og ændre ruten, så de
hårdeste bjergafslutninger droppes.
En tur rundt i
Nordjylland i et roligt tempo med tid til at nyde naturen og fordybe sig i et
par seværdigheder i et trygt cykelfællesskab kunne måske være et bud?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk