Inspiration: PPR
Over 100 skolebørn fra 0.-9. klasse har været med i projektet.
Foto: Mikkel Arnfred
Specialtilbud: Vi kan se en tydelig social udvikling på grund af musikken
De sidste to år har Lille Værløse Skoles specialtilbud for skolebørn med autisme og ADHD samarbejdet tæt med Furesø Musikskole – og det kan nu mærkes på trivslen.
For to år siden valgte vi at gøre
noget helt nyt, så vi kunne skabe en bedre skole for vores elever med autisme
og ADHD. I et tæt parløb mellem vores skole og Furesø Musikskole, satte vi alt
ind på at bruge musikken som pædagogisk værktøj.
I dag kan vi spore en tydelig
social udvikling – ikke for alle elever, men heldigvis for rigtig mange af dem.
Samarbejdet mellem vores to skoler
har sidenhen fået navnet ’Furesø-modellen’, og erfaringerne deler vi meget
gerne ud af. Her er tre gode grunde til, at specialtilbud roligt kan danne
makkerskaber med deres lokale musikskole.
1. For eleverne: Musikken virker
understøttende og fremmende
Efter to års praksissamarbejde,
mener vi at kunne underbygge, at musikdeltagelse fremmer gruppetrivsel og
styrker social udvikling blandt vores elever, hvor mere end 100 skolebørn fra
0.-9. klassetrin har været med.
Med musikken som fælles sprog
understøtter vi det, som er allersværest at arbejde med hos børn og unge med
autisme: sociale kompetencer. Her er vores elever på samme hold med musikken
som kommunikationsværktøj. Vi ser også tegn på, at kompetencerne fra
musikdeltagelsen bidrager til udvikling af interaktion og sprog, der også gør
sig gældende uden for musiklokalet.
2. For lærerne: Samarbejdet udvikler
den pædagogiske praksis
Elevernes faste lærere og pædagoger
deltager ofte i aktiviteter og øvelser, når eleverne har deres ugentlige
musikundervisning med musikskolelærerne. Det betyder, at de kan trække på musikfaglige
værktøjer i klasselokalet, hvilket blandt andet bidrager med nye perspektiver
på klasserumsledelse.
Der er flere sammenhænge end
forskelle mellem vores lærergrupper, og alle arbejder og hører hjemme i den
samme kommune med det samme fokus: At skabe de bedste læringsmiljøer for alle
kommunens børn og unge, så de kan vokse som mennesker og trives i deres
skolegang og fritidsliv.
3. For kommunen: Musikken kan
have forebyggende (sundheds)effekter
For nogle af vores mest udfordrede
elever, har musikken vist sig at virke forebyggende. I en-til-en relationen
mellem elev og musikskolelærer ser vi de sundhedsfremmende effekter ved
musikken. Her kan det nære og fokuserede (hånd)arbejde med et hovedinstrument
gøre, at eleverne opnår personlig glæde og succes gennem det at dygtiggøre sig.
Denne form for tilgang og tænkning,
hvor musikken har et forebyggende formål, rummer i vores optik muligheden for
kommunale besparelser, eftersom øget trivsel hos de mest udfordrede elever kan
betyde færre underretninger, hvis vi altså lykkes med at sætte forebyggende
ind.
Fakta: Furresø-modellen
’Mød Musikken’ startede som et
modelforsøg mellem Furesø Musikskole og Lille Værløse Skoles
specialtilbud i 2022. Her deltog 70 skolebørn med autisme og ADHD i et 16-ugers forløb
med musiske aktiviteter og fællesskaber.
I dag er samarbejdet blevet en del
af hverdagen, hvor er stort antal af skolens elever har musik på skemaet 1-2
gange om ugen. Flere elever deltager nu også i musikundervisning på Furesø
Musikskole i fritiden.
Syv andre kommuner afprøver i
2024/25 Furesø-modellen som en del af Kulturmetropol-samarbejdet.
I 2023 blev der udarbejdet rapporten
’Musik, teater og billedkunst til børn med særlige behov – inspiration og
aktiviteter’ publiceret. Den kan du læse her.
De 5 MUSIK-principper
Vi forsøger at gøre Furesø-modellen til en praksisnær og fælles værktøjskasse, hvor vi arbejder
med en række gennemgående principper.
Her har vi udviklet de fem MUSIK-principper:
Mød, Understøt, Stabiliser, Inviter og Komponer.
M: Mød eleverne med
almindelige musikaktiviteter. Du behøver i udgangspunktet ikke overtænke hvilke
aktiviteter, børnene kan holde til eller tilrettelægge særlige
undervisningsformer.
U: Understøt psykologisk
tryghed ved at give plads til forskellige måder at deltage på i musikken og
fællesskabet – herunder forskellige udveje for de børn, der kan have brug for
at trække sig.
S: Stabiliser rammerne for
jeres musikaktiviteter ved at gøre dem tydelige og forventelige. Gentagelse er
guld værd og I kan roligt øve de samme sange mange gange og kredse om det velkendte.
I: Inviter eleverne med ind
i det musiske fællesskab ved at give plads til sceneskift. Brug gerne 5 min. på
en uformel leg eller snak, hvis det bagefter skaber ro og koncentration om musikken.
Deltagelse bør ikke forceres, musikken skal være en invitation, og som voksen må
du vise vejen ved at deltage aktivt sammen med børnene.
K: Komponer sammen med dine
elever. At komponere betyder at sætte sammen, og musikken er et sted, hvor du
som lærer kan udforske andre sammenhænge og sociale sider af børnefællesskabet.
Lad eleverne undersøge (egne) stemmer og lyde, vis dem legen og friheden ved
komposition.