”Det var lige før, jeg gik og småkedede mig lidt”, fortæller matematiklærer Martin Kent efter at have gennemført overgangstesten med 7.A på Store Heddinge Skole.Caroline Schrøder
Lærere: Overgangstesten virker mere virkelighedsnær end sin forgænger
Alle fik svaret på samtlige opgaver, og den nye overgangstest i matematik blev oplevet som mindre besværlig og ubehagelig end de nationale test, fortæller matematiklærere og elever på Store Heddinge Skole.
Flormelis,
syltetøj og saftevand står klar til julebanko på et af bordene i 7.A på Store
Heddinge Skole på Stevns.
Annonce:
Men inden
bankospillet kan begynde, skal 7.A lige klare en enkelt ting: Første møde med Folkeskolens
Nationale Overgangstest i Matematik. Testene, som eleverne vil møde de næste fire år, indtil man er klar med erstatningen for de udskældte nationale test.
Matematiklærer
Martin Kent starter med at få eleverne placeret, så de ikke kan se hinandens
computerskærme.
”Hvor mange
spørgsmål er der egentlig?”, spørger en elev Martin Kent.
”Se, det kan
jeg ikke helt svare på”, siger han med et smil.
Annonce:
Sammen med
matematikvejleder Jannie Hoffmann præsenterer han testen for eleverne.
”Modsat de
andre gange I har taget national test, skal vi alle sammen starte samtidig
denne gang. I har 45 minutter til opgaverne”, siger Martin Kent og tilføjer,
at eleverne må bruge lommeregner, medmindre der en grafik med et rødt kryds
over lommeregneren på opgaven.
”I kan se,
hvor mange opgaver der er øverst, og man kan altid gå tilbage. Så det er god ide
at tjekke, om man har svaret på alle opgaver, inden man afleverer”, tilføjer
Jannie Hoffmann.
Omkring 08.30 sætter de eleverne i gang, og småsnakken
bliver udskiftet med koncentreret ro.
Annonce:
Martin Kent noterer, at 7.A skal nå at
svare på 44 opgaver.
Er testen spild af tid?
Dagen før
tog 7.A en demotest på proever.dk. Her prøvede eleverne at svare på et par
opgaver for at lære teknikken at kende.
”Jeg tror,
at de synes, det var meget sjovt. Et par stykker skulle i hvert fald også lige
prøve at svare på opgaverne til 8. og 2. klasse”, fortæller Martin Kent.
Annonce:
Ligesom i
resten af landet er det allerførste gang, at 7.A skal gennemføre Folkeskolens
Nationale Overgangstest.
”Jeg kan
godt forstå, at politikerne gerne vil have et overblik over det faglige
niveau”, siger Martin Kent.
”Men jeg
kommer til at have brugt to lektioner på overgangstesten. Plus ekstra tid til
at gennemføre testen med den elev, der var fraværende i dag. Hvis jeg selv
kunne bestemme, ville jeg da hellere have brugt mine timer på noget andet”,
siger han.
Matematikvejleder
Jannie Hoffmann mener derimod, at det er godt, at der stadig testes, mens den
nye nationale test bliver udviklet.
Annonce:
”Jeg
opfatter det at gå til test som en kompetence, eleverne skal opbygge”, siger
hun.
”Læreren kan
også bruge testen til at evaluere på egen undervisning og se, hvor der er behov
for en ekstra indsats”.
44 opgaver klaret på 25 minutter
Da der er
gået lidt over tyve minutter af overgangstesten, begynder de første elever at
række hånden i vejret. De har svaret på alle opgaverne.
Martin Kent
beder dem om at tjekke, at de er tilfredse med deres svar. Bagefter kan de
hente en bog og læse, mens de venter på, at de 45 minutter er gået.
Imod
slutningen af overgangstesten sidder langt størstedelen af eleverne og læser.
Kun et par enkelte er stadig i gang med matematikopgaverne.
Da tiden er gået,
er alle elever kommet igennem.
”Godt gået
alle sammen”, siger Martin Kent.
Eleverne
virker fornøjede og en pige fortæller, at overgangtesten var meget bedre end nationale test, som de tog sidste år i 6. klasse.
”Dér var en
matematikopgave, som vores lærer heller ikke kunne svare på”, fortæller hun.
Efter
overgangstesten tog folkeskolen.dk/matematik en snak med to elever fra 7.A om,
hvad de synes Folkeskolens Nationale Overgangstest.
Asta Lang Strømholdt
Asta
Lang Strømholdt havde svaret på alle opgaverne i overgangstesten, da der var gået omkring 25 minutter.
”Spørgsmålene mindede
meget mere om det, vi lærer i undervisningen”, siger hun.
Bertram Rosgaard Pedersen
Bertran Rosgaard Pedersen kunne godt lide, at han øverst i overgangstesten havde et overblik over, hvor mange opgaver der var.
”Man kunne også trykke tilbage, hvis
man havde brug for det”, siger han.
Mindre
læsetung og mere relevant
”Det er en
anderledes test. Mange elever blev hurtigt færdige. Nu er jeg bare spændt på
resultatet”, fortæller Martin Kent efter, at 7.A har været igennem
overgangstesten.
”Mit indtryk
er, at opgaverne virkede mere nærværende i forhold til det, vi laver i undervisningen.
Opgaverne så heller ikke så teksttunge ud”.
I den
tidligere nationale test har Martin Kent oplevet, at der godt kunne dukke en
matematikopgave op med rigtig meget tekst.
”Det gik ud
over de elever, der har svært ved at læse. Men det virkede ikke som et problem
i dag. I dag fik alle elever svaret på opgaverne – også dem, der ikke læser så
godt”.
Martin Kent
oplevede også at have mindre travlt, imens eleverne tog testen.
”Det var
lige før, jeg gik og småkedede mig lidt”, griner han. ”Under den
nationale test skulle jeg sidde og holde øje med, hvem der blev røde eller
gule, så jeg kunne forlænge tiden. Det kunne være svært at følge med”.
Jannie
Hoffmann har som matematikvejleder overværet den nye overgangstest på
forskellige klassetrin på Store Heddinge Skole. Hun oplever også testen som
mindre stressende for både elever og lærere.
”Jeg synes,
at niveauet på opgaverne virker mere tilgængeligt. Teknikken fungerer også
meget bedre. Det er nemmere at trække i de ting, eleverne skal placere i
opgaverne, og overblikket er bedre for både lærere og elever”.
Overgangstesten ændrer ikke noget
Martin Kent
er spændt på, hvordan 7.A har klaret overgangstesten.
”Men jeg
tror ikke, at overgangstesten kommer til at ændre noget for mig og mit blik på
eleverne. Jeg ved godt, hvad de kan, og hvor jeg skal sætte ind. Den er et
bidrag til, hvad jeg ser i daglige. Det har jeg også skrevet ud til forældrene”.
I Stevns
Kommune bruger folkeskolerne matematiktesten Mat-test til at få overblik over
elevernes faglige niveau i matematik.
”Den test
bruger vi rigtig meget tid på. Den tager en hel uges matematiklektioner at
gennemføre. Til gengæld giver den os også et rigtig godt indblik i den enkelte
elev og klassens samlede niveau".
Når eleverne
har taget Mat-testen præsenterer Martin Kent resultaterne i en individuel
samtale med eleven og til skole-hjem-samtalerne. Overgangstestens resultater
får eleverne med hjem i et brev.
”Jeg er
spændt på, om det er de samme formuleringer som i den nationale test. For jeg
bryder mig ikke om at sende et brev hjem, hvor der står, at eleven er
mangelfuld. Det kan jeg godt sige på en bedre måde”, siger han.