”Det virker mest af alt som om, at det er Børne- og Undervisningsministeriet, der har brug for en test til at sammenligne landets skoler”, siger formand for Danmarks Matematiklærerforening.
Matematiklærer: Overgangstest er spild af tid
Formand for Danmarks Matematiklærerforening er tilfreds med, at der i Folkeskolens Nationale Overgangstest er størst fokus på tal og algebra. Men allerhelst så han, at ministeriet droppede overgangstesten.
Lige omkring juletid skal matematiklærerne finde en lektion,
hvor eleverne kan gennemføre Folkeskolens Nationale Overgangstest.
Testen er en midlertidig test, der skal bruges på skolerne i
hele landet de næste fire år, indtil et helt nyt testsystem er udviklet og klar
til brug.
For et par dage siden udgav Børne- og
Undervisningsministeriet vejledningen til overgangstesten. Formand for Danmarks Matematiklærerforeningen Jens Peter Christensen har læst vejledningen og
fortæller, at han er godt tilfreds med, at langt de fleste opgaver i
overgangstesten handler om tal og algebra.
”Det er et vigtigt basisområde i matematik, og så stemmer
det også godt overens med de nye anbefalinger fra ekspertgruppen”, siger han og
refererer til rapporten ”Fælles udvikling af matematik”, der udkom i september.
Her har en ekspertgruppe fundet frem til en række
udfordringer, som eleverne har i matematik. Ekspertgruppen kommer også med
løsningsforslag til at styrke matematikundervisningen på tværs af folkeskolen,
ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser.
Her er en af de vigtigste
anbefalinger, at tal og algebra skal fylde meget mere i folkeskolen.
I Folkeskolens Nationale Overgangstest får 2. klasse kun
opgaver i tal og algebra. På 4., 6., 7. og 8. klassetrin skal eleverne også
testes i statistik og sandsynlighed samt geometri og måling. De fleste opgaver
kommer dog stadig til at handle om tal og algebra på alle klassetrin.
Der er ikke brug for en overgangstest
Men selvom Jens Peter Christensen er positiv overfor
indholdet i de overgangstestene, så han allerhelst, at der
slet ikke var blevet brugt tid og kræfter på at udvikle en overgangstest.
”Jeg havde hellere set, at Børne- og
Undervisningsministeriet havde droppet at teste i et par år, og at vi i stedet
hurtigere kunne begynde at bruge den nye nationale færdighedstest”, siger han.
Ifølge Jens Peter Christensen sørger de fleste
matematiklærere allerede for at få en fornemmelse af elevernes niveau i
matematik med de tests, der bliver udbudt af diverse forlag.
Derfor har lærerne ikke behov for en ekstra
test i de fire år, det forventes at tage, før den nye færdighedstest er færdig.
”Det virker mest af alt som om, at det er Børne- og
Undervisningsministeriet, der har brug for en test til at sammenligne landets
skoler”.
Førhen i de nationale test var det kun 3., 6. og 8. klasse, der
blev testet i matematik. Nu er det som nævnt flere klassetrin og helt ned
til 2. klasse, at eleverne skal gennemføre Folkeskolens Nationale
Overgangstest.
Det stiller en række spørgsmål til niveauet i Folkeskolens
Nationale Overgangstest. Særligt for
eleverne i 2. klasse pointerer Jens Peter Christensen. I Fælles Mål er det
nemlig kun beskrevet, hvilke kompetencer eleverne forventes at have i matematik
efter 3. klasse.
”Derudover afdækker overgangstesten heller ikke
misopfattelser. Hvis en elev ikke kan finde ud af gangestykkerne, kan man som
matematiklærer selvfølgelig se det. Men vi kan ikke finde ud af, hvorfor eleven
ikke kan gange. Det skal man være opmærksom på at afdække og undersøge nærmere
efterfølgende”, siger han.
”Jeg håber på det bedste, men frygter, at vi med
Folkeskolens Nationale Overgangstest havner samme sted som med de nationale
test: At vi får et testsystem, hvor opgaverne bliver løst, men hvor lærerne
ikke bruger resultaterne, fordi de tager for lang tid at inddrage i den daglige
undervisning”.