Kommunal konsulent: Nationale overgangstest skaber usikkerhed på flere fronter
Fra på mandag går det løs med Folkeskolens Nationale Overgangstest. Først tre uger med læsning og dernæst tre uger med matematik. Matematikkonsulent Rasmus Ulsøe Kær er tilhænger af nationale test, men i begge fag har han på forhånd nogle bekymringer.
Rasmus Ulsøe Kær har tidligere arbejdet i
Undervisningsministeriet som læringskonsulent, og som nuværende
matematikkonsulent i Horsens Kommune har han et løbende samarbejde med ministeriet.
Annonce:
Så normalt går han ikke i offentligheden med kritik, men han finder det
nødvendigt at skabe opmærksomhed om en række usikkerhedsmomenter i Folkeskolens
Nationale Overgangstest, som skolerne kan tage hul på fra på mandag.
En af forskellene fra de udskældte og kasserede nationale
test er, at det nu er fast, hvor lang tid eleven må bruge på testene. Det kan
medføre flere problemer, forudser Rasmus Ulsøe Kær.
”I de nationale test kunne lærerne give elever ekstra tid
uden at skulle spørge skolelederen om lov. Det var ganske enkelt ikke
skolelederens ansvar. I dag skal eleverne testes i lige lang tid, medmindre et
særligt vilkår gør, at en elev kan få forlænget tid. Det er altså blevet
tydeligt, at det er skolelederen, som træffer en afgørelse og har ansvaret for,
om eleven kan få længere tid”, påpeger han.
Skoler kan blive stillet til ansvar for testtiden
Annonce:
Det sidestiller overgangstesten med afgangsprøverne, hvor
det også er skolelederen, som skal beslutte, om en elev kan gå til prøve på
særlige vilkår.
”Læreren starter og slutter overgangstesten, mens det er
skolelederens ansvar, at eleverne ikke får for meget tid”, siger Rasmus Ulsøe
Kær.
Han minder om Søndervangskolen i Aarhus, hvor den daværende
skoleleder blev stillet til regnskab, da det kom frem, at alt for mange elever
havde fået for lang tid til 9. klasses prøverne, uden at det kunne
dokumenteres, at der individuelt var truffet en beslutning om, at eleverne
kunne gå til prøve på særlige vilkår.
”Spørgsmålet er, om skoler under et tilsyn om et år skal kunne
gøre rede for, hvorfor 20 af deres elever fik 55 minutter til overgangstesten
fremfor de 45 minutter, der er afsat”, problematiserer Rasmus Ulsøe Kær.
Annonce:
Der kan være særlige grunde til, at en lærer har forlænget
testen. Der kan for eksempel skyldes uro, eller at en elev skal tisse, mens en
anden har problemer med musen.
”I læsning i 2. klasse skal eleverne først tage en test på
fire minutter og dernæst en på 26 minutter. Med op til 28 elever i klassen
kommer overgangen mellem de to test næppe til at køre snorlige, så den samlede
testtid kan let ryge over 30 minutter. Jeg kan ikke se i vejledningen, at sådanne
afvigelser skal registreres. Så jeg håber, at Undervisningsministeriet tager
højde for det, hvis det bliver til kontrol af skolerne”.
Fakta om de nye overgangstest
Folkeskolens Nationale Overgangstest er navnet på de
midlertidige test i læsning og matematik, som skal udgøre det nationale
testsystem, indtil et helt nyt færdighedstestsystem er udviklet og klar til
brug om fire år.
Indtil da skal eleverne kun testes i to fag - dansk/læsning
og matematik. Til gengæld er der test på fem klassetrin per fag:
Eleverne skal testes i dansk i 2., 3., 4., 6. og 8. klasse.
inden for afkodning, sprogforståelse og tekstforståelse.
Eleverne skal testes i matematik i 2., 4., 6., 7. og 8.
klasse. Eleverne i 2. klasse får 30 minutter til at løse opgaver indenfor tal
og algebra. På de resterende klassetrin skal eleverne testes i 45 minutter og
får også opgaver i statistik, sandsynlighed, geometri og måling.
Fremover skal eleverne testes først på skoleåret i stedet
for sidst på skoleåret, men i år ligger testene i november-december. Selv om
testene nu bliver såkaldt lineære, hvor alle elever på klassetrinnet får de
samme opgaver, ligger de ikke på én fælles dato som afgangsprøverne. Skolerne
vælger selv, hvornår de vil afvikle testene inden for den afsatte periode.
Testene skal foregå på skolen i skoletiden, og
overgangstestene i læsning skal tages mellem 7. og 25. november, mens testene i
matematik er åbne på hjemmesiden testogprøver.dk fra 28. november til 16.
december.
Ordblinde elever kan komme i klemme
At det nu er skolelederen, som skal afgøre, om elever med
funktionsnedsættelser og tosprogede elever med utilstrækkelige danskkundskaber
kan få øget tid til testene, rejser også en anden problematik.
Annonce:
”Hvis ordblinde elever ikke får udvidet tid til testen i læsning
i 6. og 8. klasse, må de så gå til afgangsprøve på særlige vilkår? Ja, men det
vil kræve, at de er blevet testet ordblinde efter 6. eller 8. klasse, eller at
vurderingen af deres behov er ændret. Derfor skal skolerne reelt til løbende at
vurdere, om ordblinde og andre elever med behov for ekstra tid må få udvidet
tid til overgangstesten helt ned i 2. klasse. Fordelen kan være et øget fokus på
elever, der har særlige behov, men jeg ved ikke, om man er bevidst om, hvor
stor en byrde man dermed pålægger skolelederne”, siger Rasmus Ulsøe Kær.
Elever kan tidligst blive testet med den nationale
ordblindetest i slutningen af 3. klasse, men de skal testes i læsning i begyndelsen
af både 2. og 3. klasse.
”Det betyder, at ordblinde, som først tager ordblindetesten
i 4. klasse, kan komme til at tage halvdelen af de nationale overgangstest på
samme vilkår som ikke ordblinde, med mindre skolelederen træffer beslutning om,
at de skal have særlige vilkår”, siger Rasmus Ulsøe Kær.
Elever risikerer at skulle vente på at få læst op
Annonce:
Samtidig må alle elever få læst op af testen i matematik i
2. klasse. Den forskel mellem læsning og matematik undrer Rasmus Ulsøe Kær.
Dertil kommer det praktiske i at skulle læse op for elever i matematiktesten.
”Hvis ti elever rækker hånden op, må nogle af dem vente på,
at læreren får tid til at hjælpe, og hvad sker der så med testtiden? Det skaber
usikkerhed, når tiden er blevet et særligt vilkår”, siger han.
En løsning kunne være at samle de ti elever med
læsevanskeligheder i et lokale for sig selv, så de kan få læst opgaverne op
sammen. Men det er der ikke nødvendigvis grundlag for i vejledningen.
”Det fremgår ikke tydeligt, om man må give nogle elever
andre testvilkår. Desuden kan der være gode læsere, som støder på enkelte ord,
som de har brug for hjælp til. Det kan man ikke vide på forhånd, når vi ikke
kender opgaverne”.
I stedet foreslår Rasmus Ulsøe Kær, at dansklærere og
læsevejledere taler sammen om, hvor mange elever der kan have brug for hjælp
til at læse opgaverne i matematik, så skolen kan tilpasse personalet. Men igen
kan det give eleverne forskellige testvilkår.
”En skole afsætter måske tre lærere til at hjælpe med at
læse op, mens en anden ikke prioriterer det så højt, så der må eleverne vente”.
Ens opgaver giver en ubehagelig testsituation
Mens de nationale test var adaptive, er overgangstestene
lineære. Det betyder, at alle skal igennem de samme opgaver.
”Man kan kritisere de adaptive test for rigtigt meget, men
eleverne fik mere lige vilkår: Hvis de svarede korrekt, fik de en sværere
opgave, og svarede de forkert, fik de en lettere. Nu har man ændret det til en
lineær test, men det er velkendt, at der er stor forskel på top og bund i for
eksempel matematik i 8. klasse”, siger Rasmus Ulsøe Kær.
Han peger på, at cirka 15 procent af eleverne er udfordret i
matematik. Men de får samme opgaver som de allerdygtigste.
”Det er ikke hensigtsmæssigt, at elever ikke kan svare på
særligt mange spørgsmål i en test. Det giver en ubehagelig testsituation, og
resultaterne kan være svære at bruge. Vi ved, at man absolut ikke skal give
alle elever i 8. klasse de samme faglige test, hvis man bruger test fra
forlagene. Her skal testen passe til den enkelte elevs niveau”, siger Rasmus
Ulsøe Kær.
Det er ikke usædvanligt, at nogle elever i 8. klasse bliver testet
på 9. klasses niveau, mens andre får test målrettet til langt under 5. klasse,
for så stor er forskellen, tilføjer han.
”Det betyder til gengæld, at læreren kan bruge
testresultaterne didaktisk, fordi han får et blik på, hvad eleven kan, og ikke
kun på, hvad eleven ikke kan”.
Skolelederne skal fange ministeriets udmelding
Opgaverne i overgangstestene er primært hentet fra den
eksisterende opgavebank bag de gamle nationale test. Det gør det svært for
lærerne at bruge elevernes resultater, forudser Rasmus Ulsøe Kær.
”De adaptive test er udviklet til at kunne placere elevens
samlede niveau inden for et fagligt område. Derfor kunne man i den samme opgave
afprøve elevens forståelse af flere områder, for eksempel regnearternes
hierarki, brøker og ligninger. I opgaver udviklet til lineære test vil man
typisk afdække de tre områder hver for sig og på den måde finde ud af, om
eleven har problemer med det ene, andet eller tredje. Det tager længere tid,
men giver også langt mere detaljeret viden om eleverne”.
At bruge opgaver fra en adaptiv test i en lineær test er derfor
ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt, mener matematikkonsulenten.
”Man får kun en tilbagemelding om, hvor mange opgaver eleven
har svaret rigtigt og forkert på, og så kan man se opgaverne, men det giver
ikke i sig selv indblik i, hvilke specifikke faglige udfordringer eleven eller
klassen har. Det er derfor ikke særligt egnet til at bruge didaktisk i
matematik”.
Det behøver dog ikke være et problem. For
Undervisningsministeriet skriver i forordet til samtlige vejledninger, at
overgangstestene ikke kan stå alene, men skal ses i sammenhæng med de øvrige
test, skolerne bruger.
”Det er bare vigtigt, at skolelederne fanger, at
overgangstesten ikke bliver lærernes didaktiske værktøj”.
At ministeriet gentagne gange skriver, at overgangstestene
ikke kan stå alene, gør Rasmus Ulsøe Kær glad.
”Jeg er klar tilhænger af nationale test, fordi der er mange
legitime årsager til, at skoleledelse, forvaltninger og stat skal kunne følge
den faglige udvikling for grupper af elever over tid".
"Jeg tænker, at
overgangstestene mest er til dem, for de har brug for overordnede resultater, mens
lærerne tester deres elever med faglige test for at kunne udvikle deres
didaktiske praksis. Derfor er jeg glad for, at ministeriet i alle vejledninger skriver,
at overgangstesten er et supplement til den brede vifte af øvrige test, lærerne
bruger i undervisningen for at blive klogere på elevernes faglige udgangspunkt”.
Man kan sagtens have nationale test, hvis man melder ud, at
skolerne bruger dem som en årlig temperaturmåler til skoleleder, forvaltning og
ministerium, mener Rasmus Ulsøe Kær.
”Man skulle have italesat, at de nationale test var til
skolesystemet, men man blev ved med at insistere på, at de var et redskab, som skolelederne
kunne bruge til at tale med lærerne om enkeltelever. Men lærerne kunne ikke
forklare, hvorfor en elev fik et resultat som ’ikke tilstrækkelig’ eller hvilke
specifikke faglige problematikker, der lå bag. Derfor var der en indbygget
konflikt mellem lærer/elev, lærer/forældre og lærer/skoleleder i de nationale
test”, siger matematikkonsulenten.
Tilføjet mandag den 7. november 2022 kl. 11.09:
Folkeskolen.dk har bedt Børne- og Undervisningsministeriet
om at forholde sig til de bekymringer, Rasmus Ulsøe Kær rejser.
”Da vi afventer en ny regering, kan Børne- og
Undervisningsministeriet på nuværende tidspunkt ikke kommentere kritikken”,
lyder svaret.