Debat
"Selv sidder jeg ofte tilbage med en oplevelse af, at jeg mangler de vigtigste stemmer i debatten", skriver Anders Peter Nielsen.
Foto: SeventyFour fra Gettyimages.
Debat: Et vildt postulat om mobiltelefoner fik Anders Peter Nielsen til at spørge landets skoler
Vi mangler at spørge lærerne, når vi taler om skolen, mener lærer og skoledebattør Anders Peter Nielsen. Han er gået på jagt efter svar i mobildebatten.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Hvor mange skoler landet over indsamler rent faktisk elevernes
telefoner om morgenen og beholder dem til skoledagen er slut?
Det spørgsmål blev igen aktuelt for mig, da Politiken for
nylig bragte en artikel om en efterskole, hvor de nu gik hårdt til værks og inddrog
elevernes mobiltelefoner de første to uger af opholdet.
Mit feed på LinkedIn blev endnu engang fyldt med opslag fra
skærmforskere og diverse
meningsdannere. Her blev der slået på tromme for, at mobilerne skal ud
af skolerne. Et opslag, der havde overskriften ’Mobilfri skole = mere sociale
og glade børn!’ gjorde mig nysgerrig.
Jeg spurgte derfor forfatteren, om vedkommende vidste,
hvor mange skoler, der lader eleverne have telefoner i skoletiden og bruge dem
i pauserne. Svaret kom
prompte: Der er mange flere skoler, hvor eleverne må beholde
telefonerne, end skoler, hvor de skal aflevere dem.
Men kan det virkelig passe?
De vigtigste stemmer mangler
Når vigtige spørgsmål om skolen skal diskuteres, sker det
samme igen og igen. Der kommer vilde opslag med fængende overskrifter på
sociale medier. Eksperter og dem, der minder om, kommer i Go’ Morgen, Go’ Aften og Go’ eftermiddags Danmark
eller bliver interviewet i landsdækkende aviser.
Selv sidder jeg ofte tilbage med en oplevelse af, at jeg
mangler de vigtigste stemmer i debatten. For hvor tit refereres der egentlig
til undersøgelser, hvor lærere i hele landet er blevet spurgt? Det er en af
grundene til, at jeg hvert år laver ’Lærerundersøgelsen’.
Jeg ser mange forældre svare begejstret på opslag som førstnævnte på
de sociale medier. “Godt brølt”, skriver de. “Jeg er helt enig med dig”, står
der. Det er kommentarer fra en masse civile, der måske/måske ikke ved, hvad der
foregår på deres børns skole.
Men det afholder dem ikke fra at have en klar holdning til,
hvad der bør foregå, og ofte køber de forfatteren bag opslagets udlægning af,
hvad der foregår. Måske resulterer det i, at der bliver skabt et ’os og dem’.
Her bliver det de fornuftige eksperter, meningsdannere og forældre mod de
ansvarsløse lærere og skoleledere, der lader børnene sidde med deres telefoner
hele tiden.
Min pointe er ikke, at eksperter skal afholde sig fra at
have holdninger. På ingen måde – de ved forhåbentlig en masse om netop deres felt og kan
sikkert inspirere og skabe gode dialoger.
Men hvis debatten skal være god, bliver vi nødt til at
diskutere ud fra en så faktabaseret udgave af virkeligheden som muligt. Og ikke
en virkelighed der er formet på en måde, så den fremmer eksperternes egen sag
og personlige karriere. Det er
her lærerne kommer ind i billedet.
Så mange skoler indsamler telefoner
Nu tilbage til spørgsmålet som det hele startede med: Hvor
mange skoler tager elevernes telefoner i skoletiden?
Det spurgte jeg om på sociale medier som LinkedIn og
Facebook, hvor jeg efterlyste mobilpolitikker fra landets skoler. Og ved I
hvad? Det viste sig, at lærere meget gerne vil svare, når man spørger dem. Nok ikke så overraskende.
Lærere og skoleledere fra 257 skoler i Danmark,
Grønland og Sydslesvig har svaret på mine spørgsmål. Og der kommer løbende svar fra endnu flere skoler.
Af de 257 skoler har 232 en politik om, at eleverne afleverer og derfor ikke har
telefonen i pauserne. 24
skoler lader eleverne have telefonerne i pauserne. På en enkelt skole har
eleverne telefonerne i taskerne, uden de må bruge dem i skoletiden.
Nu blev vi lidt klogere og kan tage debatten om børn, unge,
mobiltelefoner og skolens rolle med udgangspunkt i en smule mere fakta. De mobilfrie skoler er måske ikke så
langt væk, som mange tror.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk