Som led i festplanlægningsopgaven skulle 4.-klasseeleverne lave et cirkeldiagram over indkøb af frugt ud fra en tabel over, hvor mange elever, der ønskede hvilken frugt. Den opgave var interaktiv og engagerende, og selvom den lå sent i skemaet, klarede et flertal af eleverne den.
Timss: Danske elever klarer sig lidt bedre i matematik, når opgaven er undersøgende
Danske elever klarede sig som bekendt dårligere i den internationale Timss-undersøgelse i 2019 sammenlignet med 2015. Men en ny rapport om den digitale udgave af Timss viser, at i interaktive, undersøgende, problemløsningsopgaver, så klarede eleverne sig lidt bedre.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Relativt set klarer de danske elever sig bedre i de interaktive, undersøgende problemløsningsopgaver i den digitale eTimss 2019-undersøgelse. Her scorer de danske elever i gennemsnit som et af de eneste lande to point højere i både matematik og natur/teknologi.
Timss 2019 viser, at de danske elever er gået væsentligt tilbage i matematik og holder niveauet i natur/teknologi sammenlignet med 2015-undersøgelsen. Men eleverne er altså lidt bedre til at løse interaktive og undersøgende problemorienterede opgaver.
I 4. klasse skulle eleverne i matematik planlægge en skolefest, hvor de skulle stå for billetsalg, pyntning, mad og drikke. I natur/teknologi skulle de hjælpe en dreng på en gård med at finde ud af, hvilket dyr der havde spist af planterne i hans have.
Timss 2019: Klar tilbagegang for danske elever i matematik
I opgaven med planlægning af skolefesten fandt folkene bag Timss dog ud af at opgaven var for lang. Blandt alle deltagende lande var der 21 procent, der stoppede undervejs i opgaven og 14 procent løb ud for tid. Derfor vil lignende opgaver i kommende Timss-undersøgelser kun være halvt så lange.
Mere involverende opgaver
I en pressemeddelelse om den nye rapport står, at de danske elever håndterer den undersøgende, problemorienterede matematik og natur/teknologi faglighed bedre.
"På trods af et stort og bekymrende fald i matematikscore fra 2015 til 2019, kan vi her glædes over at Danmark er et af de få lande, hvor eleverne i både matematik og natur/teknologi klarer sig en smule bedre i gennemsnit, når de problemorienterede opgaver medtages".
I andre lande ses denne forskel ikke.
Timss 2019: Ingen store udsving i natur/teknologi
"I en dansk sammenhæng er resultaterne vigtige i forhold til diskussionerne om et nyt test- og evalueringssystem", siger Christian Christrup Kjeldsen, der er leder af den danske del af Timss-undersøgelsen og viceinstitutleder for forskning ved DPU.
"Dels viser de nye interaktive opgaver vejen for en test af elever, der er langt mere involverende og levner plads til elevernes undersøgende og mere eksperimenterende tilgang".
Holdet bag den danske del af Timss ser derfor frem til næste runde i 2023, hvor de undersøgende, interaktive og problembaserede opgaver vil få et større fokus i den samlede undersøgelse, står der i pressemeddelelsen.
Læs mere
Findings from the TIMSS 2019 Problem Solving andInquiry Tasks