Timss 2019: Ingen store udsving i natur/teknologi
De danske elever i 4. klasse klarer sig naturfagligt lige så godt som i den forrige Timss-undersøgelse fra 2015 og tidligere. Danmark ligger også denne gang lavest i Norden. Social baggrund har stadig en anseelig betydning for elevernes resultater i natur/teknologi.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På det øverste kompetenceniveau i Timss har Danmark nu færre elever end de andre nordiske lande, og eleverne præsterer i det hele taget mere i stil med kontinental-europa end med Norden. De danske elever ligger stadig over gennemsnittet i undersøgelsen og på linje med lande som fx Canada og Østrig.
Timss 2019: Klar tilbagegang i matematik
Elevernes begejstring for natur/teknologi er faldet siden sidste Timss-undersøgelse, ligesom det er tilfældet i matematik. De elever, der klarer sig godt i matematik, klarer sig også godt i natur/teknologi. Og ligesom i matematik viser Timss-undersøgelsen denne gang, at det ikke er lykkedes at formindske virkningen af den sociale baggrund. Den sociale baggrund har således stadig en anseelig betydning for elevernes resultater i natur/teknologi.
Der er ingen tegn på sammenhæng mellem antallet af undervisningstimer i faget natur/teknologi og elevernes præstationer.
Forskningsleder på Timss: Det er et stort fald i matematik
Lokalefaciliteterne i natur/teknologi i Danmark er blevet bedre, ifølge Timss. I 2015 var det cirka halvdelen, der havde et faglokale, hvor det nu er omkring fire femtedele af eleverne, der er på skoler med egnede faglokaler.
Eleverne i 4. klasse klarer sig bedst i geografi-spørgsmål og dårligst i spørgsmål indenfor fysik/kemi. Når det gælder biologi klarer pigerne sig lidt bedre end drengene.
Læs mere
De danske hovedresultater af TIMSS 2019 (pdf,DPU.au.dk)