PPR-ledere i ny undersøgelse: Vi har brug for flere pædagogiske kompetencer
Hvis PPR skal lykkes med at omstille sig fra at udrede enkeltelever til i højere grad at fokusere på forebyggende arbejde, kræver det flere ansatte med pædagogisk praksis. Det siger PPR-ledere i ny undersøgelse fra DPU, som kvitterer med tre anbefalinger.
Kommunerne er optaget af at realisere nye målsætninger for
PPR. Hvor PPR tidligere koncentrerede sig om pædagogiske psykologiske
udredninger og vurderinger af enkeltbørn for eventuelt at tildele
specialpædagogisk bistand eller specialundervisning, har PPR i dag i højere
grad fokus på det forebyggende arbejde med hele børnegrupper og på at foretage
interventioner i skolens klasserum.
Annonce:
For at styrke PPR foreslog flere partier i Folketinget i
februar i år at oprette en ny psykologfaglig efteruddannelse til lærere og
pædagoger. Det har vakt debat om, hvilke funktioner PPR skal varetage, og
hvilke kompetencer PPR har brug for til at kunne skifte målsætning fra
udredning til forebyggelse.
Et tværfagligt PPR giver det bedste afsæt
I kølvandet på debatten har DPU, Aarhus Universitet
gennemført en undersøgelse blandt landets PPR-ledere af deres opfattelser af
udfordringer og muligheder i PPR. Blandt andet i forhold til bemanding,
uddannelsesbehov og faggrænser.
PPR-lederne peger på, at omstillingen blandt andet kræver
flere ansatte i PPR med erfaring fra pædagogisk praksis. Undersøgelsen
konkluderer også, at det er vigtigt, at PPR har ansatte med særlige
kvalifikationer for at kunne udvikle indsatser sammen med pædagogisk og
lærerfagligt personale i dagtilbud og skole. PPR-lederne giver således udtryk
for, at et tværfagligt bemandet PPR giver det bedste afsæt for at styrke den
forebyggende indsats.
Annonce:
Desuden er der behov for at nytænke den måde, psykologiske
test bruges i udredningsprocesser, og hvilke faggrupper der kan udføre dem.
Kandidater i pædagogisk psykolog er en hjælp
De nye målsætninger er udtryk for et decideret
paradigmeskifte inden for PPR, mener Claus Holm, leder af DPU, Aarhus
Universitet. Men skiftet har vist sig vanskeligt at gennemføre i praksis, og
stik imod hensigten bliver stadigt flere børn udredt, tildelt diagnoser og
placeret i særlige behandlingstilbud.
”Kommunerne forsøger at gennemføre et paradigmeskifte fra
diagnosticering og segregering til øget brug af pædagogisk forebyggelse i
daginstitutioner og i skolen, men undersøgelsen fra DPU bekræfter, at der er et
stykke vej igen”, siger Claus Holm i en pressemeddelelse.
Annonce:
Hoved-konklussioner
Behov for flere ansatte med relevant praksisbaggrund i PPR
74 procent af PPR-lederne finder det vigtigt eller meget
vigtigt, at der ansættes flere
med relevant praksisbaggrund i PPR-funktionen, og flere
tilkendegiver, at kandidater i pædagogisk psykologi netop har denne
praksiserfaring. Desuden antyder undersøgelsens resultater, at kandidaterne i
pædagogisk psykologi er fagligt kvalificerede til at udføre flere opgaver, end
de faktisk får mulighed for. Kandidater i pædagogisk psykologi kan ikke opnå
autorisation som psykolog, og DPU har spurgt, om PPR-lederne ser behov for, at
flere faggrupper gives adgang til en sådan. 82 procent svarer hertil, at dette
ikke er vigtigt/relevant.
Behov for ansatte i PPR med særlige kvalifikationer til at
udvikle indsatser sammen
med pædagogisk og lærerfagligt personale i dagtilbud og
skole
Flere PPR-ledere finder, at kandidater i pædagogisk
psykologi er en faggruppe med særlige kompetencer til at varetage forebyggende
indsatser i form af for eksempel indsatser på gruppeniveau og til at omsætte
teori til løsninger i praksis. 95 procent peger desuden på, at dette i særlig
grad gælder klasserumsinterventioner. 97 procent angiver, at kandidater i
pædagogisk psykologi er særligt kvalificerede til at varetage
rådgivningsopgaver, supervision af og sparring med andre fagprofessionelle.
Behov for øget tydelighed om testkompetence og for
nytænkning om brugen af test i
udredningsprocesser
Undersøgelsen viser, at der er brug for afklaring af, hvilke
faggrupper der må udføre hvilke test. Blandt de adspurgte PPR- ledere er der
uklarhed om, hvilke test kandidater i pædagogisk psykologi er kvalificeret til
at udføre. Desuden anvendes tests oftest med fokus på det enkelte barn, snarere
end som led i interventioner på gruppe- eller klasseniveau
DPU uddanner årligt 250 kandidater i pædagogisk psykologi.
En uddannelse, som ikke skal forveksles med forslaget om at oprette en
psykologfaglig uddannelse for lærere og pædagoger. Men Claus Holm peger på, at
kandidaterne i pædagogik psykologi er specialiseret i at bygge bro mellem
psykologiske og pædagogiske interventioner.
”Undersøgelsen henleder opmærksomheden på, at disse
kompetencer har afgørende betydning for at lykkes med paradigmeskiftet,” siger
han.
DPU er ved at revidere kandidatuddannelsen, så den i endnu
højere grad kan imødekomme behovet for tværfagligt samarbejde i PPR.
DPU har tre anbefalinger til PPR
Annonce:
Rapporten om PPR-ledernes syn på fremtiden indeholder tre
anbefalinger fra DPU:
Kandidatuddannelserne i psykologi og i pædagogisk psykologi
bør styrkes yderligere inden for de efterspurgte kompetenceområder, herunder
gennem videreuddannelsestilbud i form af kurser eller en masteruddannelse for
eksempelvis lærere og pædagoger med længere erfaring fra praksis.
Kommunerne bør iværksætte en drøftelse af en fremtidig
rekrutterings- og bemandingspolitik samt opgavefordeling mellem de forskellige
faggrupper, som bemander PPR.
Der bør iværksættes en kortlægning af, hvilke test der i dag
bruges i praksis, og hvordan de bruges, samt et forsknings- og
udviklingsarbejde i forhold til, hvordan test konstruktivt kan indgå som en af
flere udredningsmetoder i et tværfagligt samarbejde med henblik på at
kvalificere anbefalinger i forhold til det enkelte barn og det børne- og/eller
læringsfælleskab, barnet er en del af.
Annonce:
Undersøgelsen blev gennemført fra april til juni i år. Et
spørgeskema blev sendt til PPR-ledere i alle 98 danske kommuner. 41 har
besvaret spørgeskemaet, hvoraf to også varetager PPR-funktionen i en anden
kommune. Knap halvdelen af Danmarks kommuner er derfor repræsenteret i
undersøgelsen.